کیانوش جهانپور با بیان اینکه هیچ کس در هیچ جای دنیا تاکنون داروی قطعی برای درمان کووید-۱۹ نساخته است، گفت: درباره داروهای سنتی مطالعاتی صورت گرفته و بعضا براساس نتایج این مطالعات مجوزهایی گرفتند که به‌تدریج وارد بازار خواهند شد اما تنها به‌عنوان درمان کمکی کرونا از آنها استفاده خواهد شد و کاربرد درمان قطعی بیماری را ندارند.  وی با تاکید بر اینکه برای درمان کرونا نه در طب سنتی و نه در طب رایج تاکنون دارویی ساخته نشده است، اظهار کرد: هیچ مطالعه‌ای درمان قطعی و اثربخشی قطعی هیچ درمانی را برای کرونا چه در طب رایج و چه در طب سنتی نشان نمی‌دهد.

مقابله محله محور با کرونا از ۲۰ آبان

در خبری دیگر به گزارش «ایسنا»، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: یکی از بحث‌های اصلی که ما از روز دوشنبه شروع خواهیم کرد، بحث محله‌محور کردن مقابله با کرونا و درگیر شدن همه‌ مردم به‌ویژه خانه‌ها و خانواده‌ها به‌عنوان کانون اصلی در مقابله با کروناست. در این زمینه برنامه‌ای داریم تحت عنوان بسیج محله و همکاری خانواده‌ها و محلات در مقابله با کرونا که طرح جامعی است و به کمک بسیج انجام خواهد شد و امیدوارم این برنامه که وزارت بهداشت به کمک بسیج اجرا خواهد کرد موجب شود که ما بتوانیم همه خانواده‌ها را هوشیار کنیم. سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز گفت: طرحی با کمک بسیج جامعه پزشکی، هلال احمر و سازمان‌های مردم نهاد آماده شد و از تاریخ بیستم ماه جاری این حرکت محله‌محور و خانواده‌محور را آغاز خواهیم کرد.

ساخت تست‌های سریع کرونا

رئیسی با بیان اینکه به زودی با توجه به اینکه هم در داخل کشور تست‌های سریع در حال ساخت است و به مقدار زیادی تست سریع در حال ورود به کشور است، بتوانیم تعداد تست‌ها را بسیار بالا ببریم، گفت: خاصیت این تست‌ها به این شکل است که در مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه جواب تست آماده می‌شود و با توجه به اینکه نیاز به دستگاه یا مهارت خاصی ندارد، این تست‌های سریع می‌تواند در قطع زنجیره بیماری بسیار کمک‌کننده باشد.

مهمانی خانوادگی عامل اصلی انتقال ویروس

رئیسی همچنین گفت: مهمانی‌های خانوادگی یکی از کانون‌های اصلی انتقال بیماری است به‌ویژه آنکه در مکان‌های سربسته و محلی بدون تهویه برگزار شود. به همین دلیل با توجه به سرد شدن هوا اکیدا توصیه می‌شود این موضوع را مدنظر داشته باشند که اگر یک فرد مثبت حتی بدون علامت در جمع خانوادگی حضور داشته باشد، بعد از نهایتا چهار ساعت می‌تواند همه‌ اعضا را مبتلا کند.

آغاز نمونه‌گیری کرونا در منزل

در همین ارتباط بابک عشرتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی ایران از آغاز نمونه‌گیری کووید-۱۹ از افراد در تماس با مبتلایان کرونا در منزل آنها خبر داد و گفت: برای نخستین بار نمونه‌گیری در منزل با همکاری شهرداری و بسیج در منطقه ۱۸ تهران انجام می‌شود. وی افزود: جلوگیری از تردد افراد مشکوک در جامعه مهم‌ترین هدف این برنامه است که به زودی در دیگر مناطق تهران نیز اجرا می‌شود.