کیانوش جهانپور در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: بسیج ملی مقابله با کرونا با همکاری مردم و نهادهای مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی در کشور ادامه داشت و بحث شناسایی و مداخله زودهنگام را به خوبی اجرا کرد. عملا اگر امروز در فاز مدیریت بیماری قرار گرفته‌ایم، بخش عمده‌ای از آن ناشی از همکاری و مشارکت خوب مردم است.

غربالگری حدود ۶۰ میلیون ایرانی در بسیج ملی مقابله با کرونا

وی افزود: نزدیک به ۶۰ میلیون نفر در بسیج ملی مقابله با کرونا شرکت کرده‌اند. خوشبختانه علاوه بر مداخله و شناسایی زودهنگام که در قالب این بسیج اتفاق افتاد، در رضایت سنجی که از طریق سامانه انجام دادیم،   ۹۷.۳ درصد از مردم که به نوعی از خدمات این بسیج استفاده کردند، اظهار رضایتمندی کرده‌اند.

ضرورت مراقبت از سلامت سالمندان

جهانپور با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به سلامت سالمندان، ادامه داد: باید در زمینه رعایت نکات بهداشتی برای سالمندان توجه بیشتری داشته باشیم. طی روزهای اخیر میانگین ابتلا به بیماری کرونا ۵۵ سال و میانگین سنی درگذشتگان تا امروز ۶۹ سال گزارش شده که این آمار لزوم و ضرورت توجه و مراقبت بیشتر از سالمندان را مشخص می‌کند. بنابراین همچنان از دید و بازدیدهای مرسوم با بزرگترها و سالمندان و به ویژه افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و بیماران خاص خودداری کنیم.

پدیده سوگ ابراز نیافته

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در همه روزها و هفته‌های اخیر ممکن است با پدیده سوگ ابراز نیافته برخی هموطنان مواجه شویم. ممکن است برخی هموطنانمان به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی دفن و عدم امکان برگزاری مراسم ترحیم، دچار پدیده سوگ ابراز نیافته شوند که امیدوارم با ابزارهای ارتباطی و آموزه‌های دینی‌مان، با روش‌های نوآورانه چه در فضای مجازی و چه با توصیه‌های مختلف بتوانیم خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند و نتوانستند سوگواری کنند، کمک کنیم و روانشناسان و روان‌پزشکان حتما کمک کنند و نکاتی علمی را که می‌تواند کمک کند، اعلام کنند تا بیشتر به این مساله بپردازیم.

جهانپور ضمن تشکر از همراهی مردم، گفت: اگر امروز این بیماری مدیریت شده، با کمک شما بوده و کنترل آن با کمک مشارکت و همراهی مردم میسر خواهد بود.

شیب ملایم صعودی ابتلا به کرونا در روزهای اخیر

وی با بیان اینکه طی روزهای اخیر شاهد شیب ملایم صعودی در آمار بودیم، اما امروز آمار نسبت به روز گذشته تقریبا ثابت مانده و امیدواریم این پایداری حفظ شود، گفت: اگر میانگین دوره کمون را هفت روز در نظر بگیریم، مواردی که ممکن است به نوعی در روزهای پایانی سال گذشته با ویروس مواجهه داشته باشند، امروز علائم خودش را نشان می‌دهد. اگر چه اکثر مردم مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کردند، اما حضور بخشی از مردم در خریدها و ترددهای پایانی سال وجود داشت که به همین دلیل روندی افزایشی را شاهد بودیم.

هر ۱۰ دقیقه یک ایرانی به دلیل کرونا جان می بازد

جهانپور با بیان اینکه هممچنان روند فوت در ایران به روال هفته‌های اخیر است، گفت: به طوری که هر ۱۰ دقیقه یک ایرانی در هفته‌های اخیر جانش را به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از دست می‌دهد و تقریبا در تمام دو سه هفته اخیر این رنج فوت حفظ شده است. تقریبا همه موارد شدید هم در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند. از نظر تعداد بهبودیافتگان هم در مقایسه با کشورهایی به جز چین که در فاز کنترل است، وضعیت بهتری داریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.