انتخاب اعضای کمیسیون تلفیق

از سوی دیگر روز گذشته اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس گفت که کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی از یکشنبه (دیروز) در جلسات خود، انتخاب نمایندگان خود برای عضویت در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ را آغاز کردند. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از هر کمیسیون سه نفر و از کمیسیون برنامه و بودجه ۹ نفر به عضویت کمیسیون تلفیق در می‌آیند. رنجبرزاده در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: نمایندگان ۱۰ روز برای بررسی لایحه بودجه فرصت دارند و مهلت کمیسیون‌ها نیز ۱۵ روز تعیین شده است و بعد از آن کمیسیون تلفیق حدودا یک ماه برای بررسی لایحه بودجه فرصت دارد.

موافقت با  اختصاص اعتبارات صندوق توسعه به خط آهن چابهار

درهمین حال وزیر راه و شهرسازی از موافقت رهبری با اختصاص اعتبارات صندوق توسعه به پروژه‌ خط آهن چابهار خبر داد.

به گزارش «ایسنا» محمد اسلامی در جلسه علنی بعدازظهر مجلس گفت: در چابهار مهم‌ترین پروژه‌ای که در دستور کار قرار گرفته خط آهن چابهار به زاهدان است که با برآورد ۴هزار میلیارد تومان ۴۲ درصد پیشرفت داشته است. همچنین رهبری موافقت کردند که اعتبارات صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یابد تا ان‌شاءالله شاهد رشد قابل ملاحظه در وضع چابهار و سیستان و بلوچستان باشیم.

استیضاح سه وزیر در دستور کار

همچنین دیروز اسدالله عباسی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه هم اکنون استیضاح سه وزیر کشور، نفت و آموزش و پرورش در دستور کار مجلس قرار دارد، گفت: این هفته سه وزیر یاد شده با حضور در کمیسیون‌های مربوطه به دغدغه‌های نمایندگان پاسخ خواهند گفت. او افزود: با توجه به شرایط ویژه کشور و همچنین اولویت بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس شورای اسلامی امیدواریم نمایندگان از توضیحات وزرا در جلسات کمیسیون‌های تخصصی رضایت داشته و مساله استیضاح به صحن مجلس نرسد.

عوارض نوسازی افزایش یافت

در خبری دیگر، مجلسی‌ها در جلسه علنی دیروز پارلمان، در ادامه بررسی جزئیات لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ماده ۵ این لایحه را تصویب کردند که بر اساس آن، عوارض نوسازی به ۵/ ۲درصد افزایش یافت. بر این اساس نرخ عوارض نوسازی موضوع ماده ۲ قانون نوسازی و عمران شهرداری مصوب ۷/ ۹/ ۱۳۴۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی هر سال به میزان ۵/ ۲ درصد ارزش معاملاتی موضوع صدر ماده ۶۴ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳/ ۲/ ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آخرین تقویم تعیین می‌شود. عوارض نوسازی در حال حاضر ۵/ ۱درصد است.

اعلام وصول سوال از وزیران نیرو و اقتصاد

خبر دیگر از مجلس آنکه هیات رئیسه پارلمان روز گذشته، ۴ سوال از وزیران نیرو و اقتصاد را اعلام وصول کرد. بر این اساس دو سوال ملی قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه از وزیر نیرو درباره‌ علت نبود مدیریت علمی بر منابع آب و برق و علت عدم توجه به تولید‌کنندگان داخلی صنعت آب و برق اعلام وصول شد. همچنین ۲ سوال ملی جعفرزاده نماینده رشت از وزیر اقتصاد درباره‌ عدم نظارت و سوء‌مدیریت در شرکت‌های بیمه‌ای و عملکرد زیان‌ده شرکت بیمه ایران نیز اعلام وصول شد.

آخرین وضعیت استیضاح زنگنه

از سوی دیگر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز گذشته با حضور متقاضیان استیضاح وزیر نفت دومین جلسه بررسی استیضاح وزیر نفت را برگزار کرد و چندین محور استیضاح در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.اسدالله قره‌خانی در گفت‌وگو با «ایسنا» ضمن تشریح این جلسه گفت: وزیر نفت در این جلسه درخصوص توسعه پتروشیمی‌ها نیز مواردی را مطرح کردند اما از آنجا که نمایندگان باید در جلسه علنی نوبت عصر مجلس شرکت می‌کردند رئیس کمیسیون تشخیص دادند تا امروز جلسه‌ای دیگر برگزار شده و در آنجا وزیر نفت آخرین توضیحات خود را درخصوص محورهای استیضاح بیان کنند. اگر در جلسه امروز استیضاح‌کنندگان از توضیحات وزیر نفت قانع نشوند استیضاح به هیات رئیسه ارجاع خواهد شد.