به گزارش «ایرنا» ظریف تصریح کرد: کشورهایی که نتوانسته‌اند از خود هیچ توان و اراده‌ای در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا نشان دهند و اکنون برای پنهان کردن ناتوانی خود از آشوب و برهم زدن نظم عمومی حمایت سیاسی و میدانی می‌کنند، مسوولیت کلیه عواقب تحریکات خطرناک خود را بر عهده خواهند داشت. ظریف افزود: اعتراض قانون‌مند حق مردم است که در قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است و نیازی به یادآوری و حمایت مزورانه رژیم‌هایی که هدف رسمی خود را وادار کردن ایران به اجرای خواسته‌های غیرمشروع و ضدقانونی آنها از طریق تحمیل فشار اقتصادی - حتی در حوزه غذا و دارو - بر شهروندان ایرانی اعلام کرده‌اند، ندارد.

بازداشت تعدادی از وابستگان منافقین و سلطنت‌طلبان

درهمین حال روز گذشته سخنگوی قوه‌قضائیه از شناسایی و بازداشت تعدادی از وابستگان منافقین و سلطنت‌طلبان در حوادث اخیر خبر داد. غلامحسین اسماعیلی درنشست خبری‌اش با خبرنگاران افزود: در بین بازداشت‌شدگان هم گروه‌های دیگر وابسته به خارج از کشور وجود دارد و هم طیف‌هایی از اشرار و اراذل که یک انسجام داخلی دارند، مورد شناسایی قرار گرفتند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: در بین بازداشت‌شدگان کف خیابان و هم بازداشت‌شدگان هوشمند که بر مبنای رصدهای اطلاعاتی است، تعدادی از عناصر وابسته شناسایی شده و در بازداشت هستند. همچنین به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه اطلاعات مردم بهترین اطلاعات برای شناسایی افراد خشونت‌طلب است، گفت: تعدادی که برای شبکه‌های خارجی مبادرت به تهیه و انتشار فیلم می‌کردند شناسایی ودستگیر شدند و در ادامه با کمک مردم مطمئن باشد تمامی افراد شناسایی و به‌سزای اعمال خود خواهند رسید. وی درباره نگرانی برخی خانواده‌ها از بازداشت فرزندان‌شان در حوادث اخیر گفت: به واحدهای قضایی، امنیتی و انتظامی در ارتباط با بازداشت‌شدگان تاکید شده در اسرع وقت غربالگری انجام شود و اگر در بین بازداشت‌شدگان کسانی هستند که احیانا بی‌تقصیر یا کم‌تقصیر هستند و در تخریب‌ها و آتش‌سوزی‌ها نقشی نداشته‌اند، اسباب و زمینه آزادی‌شان فراهم شود و این کار از همان ابتدا در دستور کار قرار گرفته است. با این اقدام نگرانی برخی خانواده‌ها برطرف می‌شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: اگر در هر حوزه‌ای اطلاعی از افراد خواستند می‌توانند از مراجع قضایی و انتظامی همان حوزه، اطلاع لازم را کسب کنند. به گزارش «ایسنا» اسماعیلی همچنین با اشاره به حوادث اخیر گفت: سیاست‌ قوه قضائیه در حوادث اخیر و رویکرد ما تلاش در جهت تامین امنیت عمومی مردم و تلاش بی‌وقفه در جهت حفظ منافع شهروندان و تلاش برای مقابله با خشونت و غارت بیت‌المال است و در یک کلمه در مسیر احقاق حق و اجرای عدالت تلاش می‌کنیم. وی درباره قطعی اینترنت نیز با تاکید بر اینکه تصمیم اخیر تصمیم قوه قضائیه نبود، گفت: مرجع امنیت ملی کشور بود. اسماعیلی افزود: ما مدعی‌ هستیم تصمیم دیرهنگام اجرا شد و اگر قدری زودتر اجرا می‌شد حوادث اخیر کمتر رخ می‌داد و نسبت به برخی از مراکز تدابیری برای استفاده از اینترنت شده است.

هشدار پلیس به اخلال‌گران نظم عمومی

از سوی دیگر سردارحسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اعلام دستگیری شمار زیادی از اخلال‌گران نظم عمومی در اتفاقات اخیر در تهران گفت: به‌زودی افراد دیگر هم که دست به اقدامات خرابکارانه زده و متواری شده بودند، دستگیر خواهند شد سردارحسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی نیز گفت: تصمیم‌گیری درباره سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن، تصمیم نظام بود و همه مکلف هستیم برای تحقق این تصمیم پای کار باشیم. به گزارش «ایسنا» وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش سبزپوشان نیروی انتظامی برای حفظ نظم و امنیت کشور، ادامه داد: نیروی انتظامی با هر فردی که بخواهد مخل نظم عمومی شود یا به حقوق مردم تعدی کند، قاطعانه برخورد می‌کند.

بررسی مسائل اخیر کشور درمجلس

به دنبال اعتراضات اخیر درکشوردرپی افزایش قیمت بنزین روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز جلسه ویژه‌ای برای بررسی موضوع سهمیه‌بندی بنزین و حوادث ناشی از آن برگزارکرد. در کنار آن جلسه‌ای نیز دراین خصوص باحضوراعضای هیات‌رئیسه مجلس برگزارشد. ازسوی دیگر به گزارش فارس، اکبر رنجبرزاده عضو هیات‌رئیسه مجلس از نشست غیرعلنی پارلمان برای بررسی مسائل امنیتی روزهای اخیر در کشور با حضور مقاماتی از سپاه و وزارت اطلاعات طی هفته آینده خبر داد. وی افزود: در این نشست که روز یکشنبه سوم آذر برگزار خواهد شد مسائل امنیتی روزهای اخیر و مسائل اقتصادی مربوط به گرانی قیمت بنزین و کنترل و نظارت بر بازار مورد بررسی قرار خواهد گرفت و مقاماتی از سپاه و وزارت اطلاعات گزارشی را از مسائل امنیتی کشور در این روزها به مجلس ارائه خواهند داد.

آخرین وضعیت اعتراضات در شهرهای کشور

اما باگذشت ۶روز از اعلام افزایش قیمت بنزین و بروز اعتراضاتی در کشور از روز گذشته وضعیت در شهرهای مختلف به تدریج درحال آرام شدن است. درهمین راستا، یک منبع آگاه امنیتی در استان تهران درگفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به استمرار آرامش در تهران گفت: دوشنبه شب سراسر تهران آرام بود و هیچ مشکل امنیتی وجود نداشت. وی گفت: تنها در دو یا سه نقطه تهران مانند فلکه دوم صادقیه شاهد تجمع عده‌ای بودیم که با هوشیاری مردم و نیروهای امنیتی اتفاق خاصی روی نداد. ازسوی دیگر فرماندار مریوان درگفت‌وگو با «ایسنا» گفت: اینکه شنیده شده، ۱۵ نفر در جریان ناآرامی‌های اخیر در مریوان کردستان کشته شده‌اند کاملا دروغ است اما ما مجوز نداریم اطلاعات بدهیم و قرار است شورای هماهنگی استانداری در این زمینه اطلاع‌رسانی کند. آرتیکاس اقبال در گفت‌وگو با «ایسنا» تصریح کرده، جمع‌بندی خسارت‌ها انجام نشده و تنها می‌توان گفت یک تا دو فروشگاه بزرگ شهر به‌دلیل خسارت‌دیدگی فعلا بسته است تا آسیب‌دیدگی‌ها برطرف شود. او درباره شنیده‌ها مبنی بر اینکه ورود و خروج از شهر مریوان ممنوع شده، تاکید کرد، این موضوع کاملا دروغ است و شرایط در شهر مریوان عادی است.  همچنین فرماندار ماهشهر گفت: هیچ تعرضی از دوشنبه شب در پی وقوع ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای ایران در پی افزایش قیمت بنزین وجود نداشته است. او با عادی توصیف کردن شرایط این شهر، کشته شدن یکی از فرماندهان سپاه در ماهشهر را تکذیب کرد. از سوی دیگر محمد نوذری معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام درگفت‌وگو با خبرگزاری مهر وضعیت ایلام را آرام توصیف کرد و گفت: ایلام از استان‌های آرام کشور بوده است. به گزارش «ایسنا» سردار سید‌هاشم غیاثی فرمانده ارشد سپاه فجر فارس هم با اعلام اینکه امنیت کامل در این استان برقرار است از شناسایی کامل سرکردگان ناآرامی‌های اخیر در شیراز و دیگر نقاط فارس خبر داد. محمدحسین صادقی دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان کرمانشاه نیز درگفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: اکثر لیدرهای اغتشاش‌گران از سوی دستگاه‌های امنیتی استان کرمانشاه شناسایی و دستگیر شده‌اند. با این حال به گزارش فرارو، مطابق گزارش‌ها مناطق ملک شهر، زینبیه، قائمیه، میدان آزادی، چهارراه تختی، خیابان کاوه و پل چمران اصفهان در روزهای گذشته نقاط اصلی اعتراضات و تخریب اموال عمومی بوده است.

لزوم تامین محلی برای اعتراض‌ها

اما درحالی‌که طی روزهای گذشته برخی شهرهای کشور صحنه اعتراضات به افزایش قیمت بنزین بود، بحث لزوم تعیین محلی برای اعتراضات یک بار دیگر مطرح شده است. لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری روز گذشته در همایش ملی زنان و خانواده خیرین مدرسه‌ساز در این خصوص گفت: حق اعتراض تامین نمی‌شود مگر اینکه محلی برای اعتراض درنظر گرفته شود تا مردم مشکلات خود را بیان کنند و شاهد رفتارهای اعتراضی خشن در کشور نباشیم. به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: شرایط فعلی، مردم را نگران کرده و همه ما در دولت نیز در نگرانی مردم شریک هستیم و با آسیب‌دیدگان همدلی کرده و تا جایی که بتوانیم تلاش می‌شود آثار آن را کم کنیم. معاون حقوقی رئیس‌جمهور افزود: کارگروهی تشکیل شده تا راهکارهایی برای التیام رنج مردم به خصوص قشر محروم اتخاذ شود. این مقام مسوول ادامه داد: دولت باید محل‌هایی امن را برای اعتراض در نظر بگیرد. البته دیوان عدالت اداری تصور می‌کرد که این حق مغایر قانون‌است و آن را ابطال کرد. ولی حق اعتراض ایجاد نمی‌شود مگر با تامین محلی امن برای اعتراض تا نیروی انتظامی نیز بتواند امنیت آن را تامین کرده و دیگر شاهد مسائل خشن نباشیم. همچنین زهرا نژادبهرام، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» بر لزوم پیگیری مجلس شورای اسلامی برای تعیین محلی برای اعتراضات احتمالی مردم تاکید کرد. وی گفت: پس از گران شدن بنزین اعتراضاتی از سوی برخی مردم در شهرهای بزرگ و کوچک به‌وجود آمد که با توجه به محترم بودن حق اعتراض از سوی شهروندان نسبت به موارد تخلف، لازم است تا طرح ارائه شده از سوی دولت بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد. عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه تبیین راهکار اقدام به اعتراض احتمالی باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: از دولت می‌خواهیم نسبت به مدارا با معترضان و جلوگیری از بروز هرگونه خشونت در برابر آنها مساعدت کند.