ما همچنان نیز روابط خواهیم داشت. احتمال حضور ما در ابتکار عمل یک کمربند- یک جاده (راه ابریشم جدید) - که رئیس‌جمهور شی (جین پینگ) پیشنهاد کرده است - وجود دارد. از نظر ما این ابتکار عمل یک گزینه مهم و راهبردی برای جامعه بین‌المللی محسوب می‌شود تا کشورها وارد روابط مسالمت‌آمیزی شوند که منفعت متقابل به همراه دارد. برنامه و مسیر اقدام ما همین است.

نیازی به خروج از برجام نیست

ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه درباره برجام گفت: نیازی به خروج ما از این توافق‌نامه (برجام) نیست. همان‌طور که می‌دانید این توافق‌نامه براساس بی‌اعتمادی متقابل مورد مذاکره قرار گرفت. من درباره آینده بسیار خوش‌بین هستم و تنها علت خوش‌بینی من فقط یک دلیل است. دلیلش این است که ایران هرگز برای پیشرفت، دستاوردها و بقای خود روی جهان خارج (از ایران) تکیه نکرده است. ما روی مردم خود تکیه می‌کنیم. به نظر من ایران نه تنها دوام خواهد داشت بلکه رونق هم خواهد داشت هرچند این فشارها وجود دارد. این کاری است که ما در ۴۰ سال گذشته انجام دادیم.

سفر غیرمنتظره به فرانسه

مجری از محمدجواد ظریف پرسید: شما در ۲۴ ساعت گذشته سفر غیرمنتظره‌ای به فرانسه داشتید و به اجلاس گروه ۷ رفتید. آیا به ما می‌گویید که چگونه این امر رخ داد؟ محمدجواد ظریف در پاسخ گفت: من روز جمعه دیداری با رئیس‌جمهور مکرون داشتم. ما در دیدار روز جمعه درباره چگونگی پیشبرد گفت‌وگوهای وی با رئیس‌جمهور حسن روحانی در چند هفته گذشته، بحث و گفت‌وگوهایی داشتیم. ما درباره احتمالات گفت‌وگو کردیم و تمرکز گفت‌وگوهای ما روی این موضوع بود که «اروپایی‌ها چگونه می‌توانند به تعهدات خود در برجام عمل کنند تا ایران بتواند به تبعیت کامل از توافق‌نامه بازگردد.»

ظریف افزود: ما روز جمعه در پاریس بحث و گفت‌وگوی خوبی داشتیم. من شنبه شب تماس تلفنی همتای فرانسوی خود را دریافت کردم که از من دعوت کرده بود تا به بیاریتز بروم و گفت‌وگوهای بیشتری داشته باشم. مجری سی‌جی‌تی‌ان در ادامه پرسید: پس شما به تازگی از پاریس بازگشته‌اید! وزیر خارجه ایران گفت: بله، آنها خواستار گفت‌وگوهای فنی بیشتری بودند و ما گفت‌وگوهای مفصلی با وزیر خارجه فرانسه و وزیر دارایی فرانسه داشتیم. من با همکاران خود از وزارت‌خارجه ایران و بانک مرکزی ایران در آنجا بودیم.»