پایان رویای حذف یارانه سه دهک عکس: President.ir

سخنگوی دولت روز دوشنبه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور ارائه کرد و گفت که ما از یک شکنندگی که بازار ما را به هم زد و تعادل منفی ایجاد کرد، عبور کردیم و به یک تعادل رسیدیم. علی ربیعی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ و ۹۹ به سمت تعادل مثبت حرکت خواهیم کرد و شاخص‌ها بهبود پیدا کرده و بهتر خواهد شد، به سیگنال‌های مثبت دراین خصوص اشاره کرد. به گفته سخنگوی دولت علائم ثبات بازار، ارز، شاخص‌های بورس، تجارت خارجی و صادرات هرچند که محدود است اما از واردات پیشی گرفته است. او همچنین تصریح کرد: علاوه بر این، رشد تولیدی که صورت گرفت و از نفت کندگی که از بودجه اتفاق افتاد همه علائم مثبتی است که در سایه اتحادی که داشتیم و با مجموعه تلاش‌هایی که در دولت صورت گرفت و راهنمایی‌هایی که رهبری کردند که از ایشان تشکر می‌کنیم، محقق شد.

ربیعی در بخش دیگری ازنشست خبری روز دوشنبه‌اش با خبرنگاران، از ارسال نتایج جلسات اصلاح ساختار بودجه برای رهبری خبرداد و گفت:اصلاح ساختار بودجه برنامه درازمدتی است؛ نتایج دو جلسه‌ای که در این زمینه داشتیم خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال شده است. علی ربیعی همچنین در نشست خبری روز دوشنبه‌اش با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره حذف دهک‌ها گفت: در آن دهک‌هایی که امکان حذف وجود داشت، یکبار، نزدیک به ۵ میلیون نفر حذف شد و حذف سه دهک یعنی حدود ۳۰ میلیون نفر.  به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت ادامه داد: روزیکشنبه در ملاقاتی که با مسوول این کار (دهک‌ها) داشتم، گزارشی از دهک‌ها ارائه کرد که باید این گزارش به مجلس ارائه شود و مجلس در این زمینه تصمیم‌گیری کند که با وضعیتی که از دهک‌ها وجود دارد آیا، به سمت حذف سه دهک برویم یا خیر؟  ربیعی عنوان کرد: دولت مراقب زندگی، معیشت و مسائل اجتماعی مردم است ضمن اینکه این تصمیم در عرض یک سال، کاری است که باید ابزار شناسایی آن کاملا مشخص شود. اگر فرض کنیم که این سه‌دهک به راحتی می‌توانند حذف شوند، تصور ساده‌ای است. با این وجود، آن تعدادی که امکانپذیر بود، تاکنون حذف شده‌اند. الان هم هر کس با توجه به شاخص‌هایی که در آن گذاشته شده در این طبقه قرار بگیرد، حذف می‌شود. سخنان ربیعی در شرایطی مطرح می‌شود که دولت طی ۵ سال گذشته تلاش کرده است با شناسایی دهک‌های برخوردار یارانه آنها را قطع کند. این درحالی است که مدت‌هاست اقتصاددانان با استناد به سوابق تجربی و نظری تاکید دارند به جای شناسایی برخوردارها باید تمرکز بر شناسایی نیازمندان باشد، به این ترتیب که دولت گروه‌های کم‌برخوردار را شناسایی و یارانه را به این بخش پرداخت کند. با این حال سخنگوی دولت که تجربه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را درکارنامه خود دارد اعلام کرده است که حذف ۳۰ میلیون نفر از یارانه‌بگیران کار ساده‌ای نیست و درهمین زمینه باید گزارشی تهیه و به مجلس ارائه شود و درمورد آن تصمیم‌گیری کند.

عدم دخالت دولت در بازار متشکل ارزی

به گزارش «ایرنا» ربیعی با اشاره به تشکیل بازار متشکل ارزی تاکید کرد که دولت دخالتی در بازار متشکل ارزی نخواهد داشت. اودرباره ثبات قیمت ارز و بازار متشکل ارزی گفت: آقای همتی در جلسه یکشنبه هفته قبل ستاد اقتصادی دولت، بحث بازار متشکل ارزی را مطرح کردند. این بازار مانند بازار بورس خواهد بود که صرافان و بانک‌ها در آن عضو هستند و دولت در آن دخالتی نخواهد داشت. این بازار به وسیله خود صنف شکل گرفته و هدایت می‌شود و به ما کمک می‌کند تا دبی، کردستان عراق و هرات تاثیری بر وضعیت بازار ارز ایران نداشته باشند و وضعیت ارز متعادل شود.

دولت مسوول مداخله در بازار ارز

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات احمد عراقچی که گفته دولت در بازار ارز اختلال ایجاد کرده است گفت: من از زحمات سیف و عراقچی تشکر می‌کنم چرا که مدیران پاک و سالم ما بوده و هستند. ربیعی ادامه داد: بحثی که صورت گرفته بر سر سیاست‌های تزریق ارز به بازار است و نهایتا به تزریق ارزی که غیر از صرافی‌ها در بازار صورت گرفت، خلاصه شده است.  به گزارش «ایرنا»، سخنگوی دولت گفت: این سیاستی است که نه ما حتی کشورهای همسایه خودمان برای اینکه به مردم فشار نیاید، انجام می‌دهند و این یک مداخله طبیعی است، بنابراین هر اقدامی که در زمینه سیاست مداخله در بازار ارز بوده مسوولیت آن بر عهده دولت است. ضمن آنکه به صرافی‌ها هم بانک مرکزی مجوز می‌دهد و صرافی‌ها با مجوز بانک مرکزی می‌توانند ارز بفروشند. بنابراین مجوز دست بانک مرکزی است و هر روشی که بانک مرکزی اتخاذ کند آن مجوز تلقی می‌شود.  ربیعی گفت: دولت از برخورد با تخلف حمایت می‌کند، اگر کسی در این میان تخلف و فسادی داشته باشد قطعا دولت از برخورد با آن حمایت خواهد کرد و ما مطمئن هستیم که آقای سیف و عراقچی سود و نفع شخصی نداشتند و به نفع بازار و با هدف کنترل بازار در آن مداخله کرده‌اند اما نقد این سیاست که آیا درست بوده یا نه، مرجع آن مشخص است. سخنگوی دولت افزود: چیزی که عنوان شده است ۱۵۹ میلیون دلار که خارج از آن چارچوب بوده است که قطعا همه اینها براساس سنت‌هایی که بوده و تشخیصی که در آن موقع داده شده، انجام شده است.

علائم خوب ازکشورهای همسایه

در ادامه این نشست خبری سخنگوی دولت در رابطه با آخرین وضعیت روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز گفت: علائم خوبی در برخی از کشورهای منطقه می‌بینیم که آن را به نفع منطقه و مردم می‌دانیم. وی با تاکید بر اینکه برای ما حساب امارات و عربستان از آمریکا جدا است، گفت: ما در یک منطقه هستیم و به هر چارچوبی که کشورهای منطقه امنیت را تامین کنند، معتقدیم.

دلجویی از مازیار ابراهیمی

ربیعی همچنین دربخش دیگری ازاین نشست خبری به ماجرای اظهارات مازیار ابراهیمی از متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای که اخیرا درگفت‌وگو با یکی از رسانه‌های خارج از کشور اعترافات خود رادراین ارتباط تکذیب کرده است واکنش نشان داد.علی ربیعی درنشست خبری روز دوشنبه خود گفت: این اتفاق در دولت ما رخ نداده است. ما نیز اطلاعی از این پرونده نداریم اما در گفت‌وگوهایی که در این‌باره داشته‌ام، اعترافاتی از سوی افرادی انجام شده که درست هم بوده است، ولی اعترافاتی هم انجام شده که کار کارشناسی درباره آنها انجام نشده است. به گزارش «ایرنا» ربیعی اضافه کرد: کارشناس این پرونده‌ها، کارشناس ضدجاسوسی نبوده است و کارشناسان حوزه دیگری بوده‌اند که در این پرونده کار کرده‌اند. وی با بیان اینکه همان موقع هم از این افراد دلجویی و عذرخواهی شده است گفت: بنای این دولت آن است که در دستگاه‌های زیرمجموعه‌اش چنین اتفاقاتی رخ ندهد و تکرار نشود. در مورد پاسخگویی درخصوص این مسائل بهتر است من وارد نشوم و افراد مسوول در این باره وارد شوند. وقتی کار غیرکارشناسی درخصوص چنین پرونده‌هایی صورت می‌گیرد، چنین تبعاتی را هم شاهد خواهیم بود. ربیعی دربخش دیگری از سخنانش واگذاری و اجاره بندر بوشهر و چابهار را به شرکت‌های هندی یا روسی تکذیب کرد و گفت: ما قراردادی را با هند بستیم که در راستای توافق نامه چابهار است. این موضوع که در اخبار آمده قرارداد فرعی با هند است. آنها ۱۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌خواهند انجام دهند. این کار برای  واگذاری حاکمیت و کشور نیست.

 

08-01