هنوز معلوم نیست این کشتی متعلق به چه کشوری است.آن‌طور که سپاه‌نیوز به نقل از سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان زیراهی فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه اعلام کرده است شامگاه چهارشنبه ۹ مرداد ساعت ۲۱:۳۰ نیروهای گشتی این پایگاه  با اشراف اطلاعاتی یک کشتی خارجی حامل سوخت را توقیف کردند. فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در بیان جزئیات خبر اظهار کرد: این شناور خارجی که از کشتی‌های دیگر سوخت دریافت می‌کرد و در حال انتقال آن به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس بود، با هماهنگی مراجع قضایی در حوالی جزیره فارسی توقیف شد. وی افزود: این کشتی حامل ۷۰۰ هزار لیتر سوخت توقیف شد و هفت خدمه که تبعه خارجی بودند نیز دستگیر شدند. سردار زیراهی تصریح کرد: یگان‌های شناوری منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طبق روال جاری با اشراف اطلاعاتی همه‌جانبه در راه صیانت از منافع ملی و با تمام توان در حال انجام وظیفه و پاسداری ‌اند و لحظه‌ای در این امر خطیر درنگ نخواهند کرد.شناور حامل سوخت قاچاق توقیف شده به بوشهر انتقال پیدا کرد و سوخت قاچاق این شناور نیز با هماهنگی مسوولان قضایی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان بوشهر تحویل داده شد.

ماجرای توقیف نفتکش‌ها

سپاه پاسداران۲۳ تیرماه نیز نفتکشی به نام ریاح را که حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بود توقیف و ١٢ خدمه خارجی آن را نیز بازداشت کرد. براساس گزارش‌ها تاکنون ۹ نفر از ۱۲ تبعه هندی کشتی «ریاح» که توسط ایران توقیف شده بودند، آزاد شده‌اند و سه خدمه دیگر این کشتی همچنان در بازداشت هستند. گفته می‌شود این کشتی که با پرچم پاناما در حال عبور بوده است متعلق به شرکتی مستقر در سنگاپور بوده، اما شرکتی مستقر در امارات هم در مدیریت آن نقش داشته است.ماجرای توقیف نفتکش‌ها به این دو کشتی خلاصه نمی‌شود. روز ۱۳ تیرماه تفنگداران نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا نفتکش گریس‌وان متعلق به ایران را در تنگه جبل‌الطارق با این عنوان که حامل نفت خام به مقصد سوریه بوده است توقیف کردند. موضوعی که مقامات ایران تاکنون آن را تکذیب و اعلام کرده‌اند گریس وان عازم سوریه نبوده است. با این حال دادگاه عالی جبل‌الطارق روز ۲۸ تیرماه زمان توقیف این ابرنفتکش را برای یک ماه دیگر تمدید کرد. توقیف نفتکش گریس‌وان  تنش در منطقه خلیج‌فارس را که از زمان اجرایی شدن تحریم نفتی ایران توسط آمریکا تشدید شده بود افزایش داد. به‌دنبال توقیف گریس وان دولت بریتانیا مدعی شد که نیروی دریایی سپاه پاسداران قصد توقیف یک نفتکش بریتانیایی را داشته که با مداخله یک ناوچه نیروی دریایی سلطنتی ناکام مانده است؛ ادعایی که بلافاصله از سوی ایران تکذیب شد. سرانجام در روز ۲۸ تیرماه سپاه پاسداران نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو متعلق به انگلیس را در تنگه‌هرمز توقیف کرد.روز ۲۹ تیرماه سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسوول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تشریح چرایی و چگونگی توقیف نفتکش انگلیسی در عصر جمعه (۲۸ تیر) در تنگه‌هرمز گفت: نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» تحت اسکورت ناوچه جنگی بریتانیایی که با بی‌توجهی به قوانین و مقررات دریایی و در مسیر معکوس در حال ورود به تنگه‌هرمز بود و در معرض  برخورد احتمالی با کشتی‌های دیگر قرار داشت، با درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.به گزارش «ایسنا» وی افزود: نفتکش انگلیسی برخلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت‌یاب خود را خاموش و به جای حرکت به سمت ورودی خلیج‌فارس در تنگه‌هرمز از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که پس از بی‌توجهی به هشدارها و تذکرات یگان دریایی سپاه و حتی مقاومت و نیز دخالت ناوچه جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلستان و به پرواز در آوردن دو فروند بالگرد و تلاش برای بازداشتن تکاوران دریایی سپاه از اجرای ماموریت خود، با قاطعیت و سرعت عمل نیروهای خودی متوقف و برای بررسی‌ها و اقدامات لازم قانونی به لنگرگاه ساحلی هدایت شد. به‌دنبال آن نامه‌ای از جانب نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد به شورای امنیت ارائه و در آن دلایل توقیف نفتکش انگلیسی تشریح شد.

در این میان تهران و لندن توقیف کشتی‌های خود را غیر‌قانونی توصیف کرده و خواستار رفع توقیف شده‌اند. همچنین دو طرف رایزنی‌هایی را برای حل این ماجرا انجام داده‌اند،که تا به امروز بی‌نتیجه مانده است. در آخرین تلاش کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران اعلام کرد: «اگر انگلیسی‌ها هرچه زودتر نفتکش ایران را آزاد کنند، ما هم می‌توانیم مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات نفتکش انگلیسی را تسریع کنیم.» پیش از او حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز به‌صورت تلویحی این موضوع را مطرح کرده بود. پس از طرح پیشنهاد خرازی بود که بریتانیا ایده تبادل نفتکش‌های توقیف شده با ایران را رد کرد. همزمان حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن نیز گفت: طرح پیشنهادی برخی از رسانه‌های انگلیس برای تبادل کشتی‌های توقیف‌شده میان ایران و انگلیس غیر‌ممکن است.به گزارش «ایرنا» حمید بعیدی‌نژاد در پیامی توییتری نوشت: انگلیس به‌طور غیرقانونی کشتی حامل نفت ایران را توقیف کرد، این در حالی است که ایران کشتی انگلیس را به‌دلیل نقض برخی مقررات امنیتی در تنگه‌هرمز توقیف کرده است. در همین حال در ادامه توقیف نفتکش‌ها روز گذشته نیروهای منطقه دوم دریایی سپاه یک شناور خارجی را با ۷۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق با ۷ خدمه در اطراف جزیره فارسی در خلیج‌فارس توقیف کردند.

نگرانی دبیرکل سازمان ملل متحد

در چنین شرایطی دبیرکل سازمان ملل متحد مکرر از تمامی طرف‌ها خواست از هر گونه عملی که منجر به تشدید تنش‌ها در خلیج‌فارس می‌شود، خودداری کنند. به گزارش «ایسنا» به نقل از دفتر هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد مستقر در ایران، آنتونیو گوترش گفت: «اینجانب نگران افزایش تنش‌ها در خلیج‌فارس هستم. سوءتفاهمی جزئی می‌تواند به یک رویارویی بزرگ منجر شود. اینجانب همچنین بر لزوم رعایت حقوق مربوط به دریانوردی از آبراه تنگه‌هرمز و آب‌های مجاور آن مطابق با قوانین بین‌المللی تاکید می‌کنم.» وی در ادامه افزود: «وقتی حداکثر خویشتن‌داری را درخواست می‌کنم، حداکثر خویشتن‌داری را در تمام سطوح می‌خواهم.»