به گزارش «ایسنا» به نقل از ولت، هایکو ماس روز پنج‌شنبه با اشاره به تنش‌های پیش آماده در خلیج‌فارس و با تاکید مجدد بر اینکه‌ برلین در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز شرکت نخواهد کرد، گفت: «حفظ توافق هسته‌ای با ایران روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود.»

مقامات آمریکایی به‌تازگی اعلام کرده‌اند که قصد دارند برای به اصطلاح «محافظت از دریانوردی آزاد در خلیج‌فارس» یک ائتلاف نظامی در این منطقه با مشارکت کشورهای سراسر جهان ایجاد کنند. واشنگتن درحالی از این طرح خبر داده است که ادعا می‌کند ایران در چند حادثه اخیر برای کشتی‌ها در خلیج‌فارس دست داشته است. در این میان، انگلیس نیز اعلام کرده است که با کمک سایر کشورهای اروپایی قصد دارد در تنگه هرمز یک نیروی دریایی ایجاد کند تا از کشتی‌های تجاری هنگام عبور از این آبراه حیاتی محافظت کنند. این درحالی است که این کشور خود نزدیک به یک ماه پیش در اقدامی غیرقانونی یک ابرنفتکش حامل نفت ایران را در جبل‌الطارق با این ادعا که به مقصد سوریه در حرکت بوده است، توقیف کرد و تاکنون نیز مبادرت به آزادی آن نکرده است. در همین رابطه روز پنج‌شنبه وزیرخارجه جدید انگلیس تاکید کرد که لندن تمایلی به مبادله نفتکش‌های توقیف شده ندارد. به گزارش «ایسنا» به نقل از اسکای‌نیوز، دومینیک راب وزیر امورخارجه انگلیس در واکنش به صحبت‌های اخیر بعیدی‌نژاد درخصوص آزادسازی کشتی‌های توقیف شده، گفت: «ما مبادله نمی‌کنیم. با اینکه دیگران بر خلاف قانون، کشتی حامل پرچم انگلیس را توقیف می‌کنند اما ما باید قوانین بین‌المللی را حفظ کنیم.»

مخالفت اسپانیا و ژاپن

همچنین منابع نزدیک به دولت‌های ژاپن و اسپانیا اعلام کرده‌اند که این دو کشور تصمیمی برای شرکت در اتئلاف ضدایرانی آمریکا در تنگه هرمز ندارند. به گزارش «ایسنا» به نقل از میدل‌ایست مانیتور، برخی منابع به اطلاع روزنامه ال‌کانفیدنشیال رسانده‌اند که مادرید درخواست رسمی آمریکا درخصوص شرکت در ائتلاف دریایی‌ ایالات‌متحده در تنگه هرمز را دریافت کرده اما درحال‌حاضر تمایلی برای پیوستن به این ائتلاف ندارد. این منبع همچنین اعلام کرد که به غیر از اسپانیا، آلمان نیز در این ائتلاف شرکت نخواهد کرد، اما فرانسه همچنان به بررسی این مساله ادامه خواهد داد. همچنین چندین منبع آگاه نزدیک به دولت ژاپن به روزنامه مینچی شیمبون اطلاع داده‌اند که توکیو ارسال کشتی‌های دفاعی ژاپنی به تنگه هرمز به منظور شرکت در ائتلاف دریایی آمریکا را به بعد موکول کرده‌ است. یک منبع در این‌خصوص گفت: «نباید اجازه بدهیم که مسیر انتقال نفت‌خام به ژاپن قطع شود اما ارسال کشتی‌های دفاعی ما به تنگه هرمز نه‌تنها باعث کاهش تنش‌ها نمی‌شود بلکه به احتمال زیاد تنش‌ها را تشدید خواهد کرد.» یک منبع آگاه دیگر گفت: «اولویت ژاپن در این است که برای حفظ امنیت در تنگه هرمز، از روابط نزدیک خود با ایران استفاده کند.»

نگرانی شدید مسکو

در عین حال ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد دولت متبوعش از تشدید تنش‌ها در خلیج‌فارس نگران است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از ریانووستی، ماریا زاخارووا در نشست خبری هفتگی خود در مسکو به خبرنگاران گفت: «احتمال بروز درگیری در منطقه خلیج‌فارس به‌شدت افزایش یافته و ما از این مساله نگرانیم. تحولات منطقه به سمت نقطه خطرناکی پیش می‌رود و خطر بروز یک درگیری نظامی گسترده وجود دارد.»

توافق چین و اتحادیه اروپا درباره ایران

از سوی دیگر نماینده عالی اتحادیه اروپا و وزیر امورخارجه چین بر سر تداوم حفظ توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به توافق رسیدند. به گزارش «ایسنا» به نقل از شینهوا، چین و اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه طی دیدار وانگ‌یی، وزیر امورخارجه چین و فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا بر سر تداوم حفظ توافق هسته‌ای ایران به توافق دست یافتند. دو طرف پس از مخالفت با کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، از تمامی طرفین برجام خواستند ضمن خویشتن‌داری، از تشدید هرگونه تنشی جلوگیری کنند. ایران در پی تعلل شرکای اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان برای کاهش تاثیر تحریم‌هادر دو گام تعیین‌شده سطح تعهدات برجامی‌اش را کاهش داده است. جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که طبق مفاد تعیین‌شده در برجام، به‌ویژه بندهای ۲۶ و ۳۶، ایران حق دارد در صورت عدم پایبندی طرف دیگر توافق، اجرای تعهدات خود را به‌طور جزئی یا کلی متوقف کند. طبق بند ۲۶ برجام، در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

رد اظهارات ترامپ درباره لغو حمله به ایران

از سوی دیگر یک مقام سابق پنتاگون، اظهارات دونالد ترامپ درخصوص حمله احتمالی به ایران در پی ساقط شدن یک پهپاد آمریکایی را رد کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از نیوزویک، ویلیام مک‌ریون، دریاسالار و مقام سابق پنتاگون، شک و شبهه خود را نسبت به ادعای ترامپ درخصوص لغو حمله ایالات‌متحده به ایران در دقایق آخر در پی ساقط شدن یک پهپاد آمریکایی ابراز کرد. ویلیام مک‌ریون با اشاره به تنش‌های ایجادشده در خلیج‌فارس، به واشنگتن هشدار داد که هرگونه درگیری با ایران، به سادگی تمام نخواهد شد. وی با رد حمله احتمالی ترامپ علیه ایران در پی ساقط شدن پهپاد آمریکایی و با اشاره به اینکه خودش در موقعیت‌های مشابه بی‌شماری بوده است، عنوان کرد: «باور اینکه ترامپ در دقایق آخر فهمیده باشد که حملاتش به ایران با تلفات جانی همراه خواهند بود، سخت است چراکه تخمین شمار تلفات، همیشه بخشی از گزارش نظامی است که هنگام حمله به یک هدف مشخص ارائه می‌شود.» وی در ادامه افزود: «وقتی می‌شنویم که آمریکا تنها به‌خاطر خویشتن‌داری رئیس‌جمهور از این خط پا را فراتر نگذاشته است، باعث می‌شود این سوال به ذهن خطور کند که چرا در وهله اول به این نقطه رسیده بودیم؟» این مقام سابق پنتاگون توضیح داد که پاسخ ساقط شدن پهپاد، باید حمله‌ای متناسب باشد به‌گونه‌ای‌که خطر تشدید کنترل‌نشدنی تنش‌ها را به همراه نداشته باشد.