سوگا در پاسخ به این سوال که آیا تغییری در موضع دولت ژاپن مطابق با اظهارات تاکشی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن اتفاق افتاده یا خیر گفت که سیاست توکیو «همان‌گونه است که وزیر ایوایا اظهار کرد.»

پیش‌تر تاکشی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن اعلام کرده بود که برنامه‌ای برای اعزام نیروهای دفاع از خود ژاپن به خاورمیانه به منظور پیوستن به ائتلاف نظامی موردنظر آمریکا ندارد. واشنگتن این طرح را با هدف تامین امنیت کشتی‌های تجاری در خلیج فارس در برابر تهدیدهای احتمالی مطرح کرده است. هرچند این طرح آمریکا پس از حمله به دو نفتکش‌ در خلیج‌فارس که یکی از آنها تحت فعالیت یک شرکت ژاپنی بود، مطرح شد اما وزیر دفاع ژاپن گفته بود که دیگر شاهد حملاتی مشابه نبوده و اینکه تهدید علیه ژاپن در این منطقه فروکش کرده است.

این صحبت‌ها درحالی از سوی دولت ژاپن مطرح شده که جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که درحال‌حاضر در ژاپن به سر می‌برد دوشنبه با تارو کونو، وزیرخارجه و همچنین شوتارو یاچی، مشاور امنیت ملی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن روز گذشته (دوشنبه) گفت که ژاپن پیش از اتخاذ یک تصمیم برای پیوستن به آمریکا، قصد دارد نقش منحصربه‌فرد خود را در کاهش تنش ایفا کند.