گزارش‌ها حاکی از آن است که این کشتی روز پنج‌شنبه از آب‌های سرزمینی کشور جبل‌الطارق که تحت‌نظر دولت انگلستان است، در حال عبور بوده که نیروهای انگلیس با بازرسی این کشتی و ملاحظه بارنامه و مدارک آن، کشتی را توقیف می‌کنند. در همین حال روز جمعه دادستان کل جبل‌الطارق خبر داد که دیوان‌عالی این منطقه توقیف این نفتکش را تا ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) تمدید کرده است. همچنین تحقیقات درخصوص مبدا و مقصد احتمالی این نفتکش ازسوی مقام‌های جبل‌الطارق ادامه دارد. در همین ارتباط توقیف این کشتی باعث بروز اختلافاتی میان انگلیس و اسپانیا شده است. به گفته وزارت خارجه اسپانیا، مادرید رسما با تحویل شکوائیه‌ای به لندن نسبت به اقدام انگلیس در تعرض به آب‌های اسپانیا اعتراض کرده است. ظاهرا اسپانیا براساس «معاهده اوترخت» (قرن ۱۸ میلادی) تنها مالکیت منطقه جبل‌الطارق و بندر این منطقه را به بریتانیا واگذار کرده و هیچ‌گاه از حاکمیت خود بر آب‌های اطراف جبل‌الطارق انصراف نداده است. اعتراض اسپانیا به لندن نیز در همین ارتباط صورت گرفته است. جبل‌الطارق یک کشور خودمختار است که مورد منازعه انگلستان و اسپانیا است.

در همین راستا جوسپ بورل، وزیر خارجه اسپانیا با بیان اینکه مادرید اوضاع و تحولات مربوط به توقیف نفتکش ایران در تنگه جبل‌الطارق را بررسی می‌کند، اعلام کرده که توقیف این کشتی به‌دنبال درخواست آمریکا از بریتانیا صورت گرفته است. همزمان روز گذشته اخباری مبنی‌بر توقیف نفتکش انگلیسی ازسوی ایران در خلیج‌فارس منتشر شد که ساعتی بعد تکذیب شد. پیش از این محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توییتی نوشته بود: «انگلیس اگر نفتکش ایرانی را رفع توقیف نکند، وظیفه دستگاه‌های مسوول، اقدام متقابل و توقیف یک نفتکش انگلیسی است.»

بررسی در مجلس

در همین حال واکنش مقامات ایران به این اقدام انگلیس همچنان ادامه دارد. وزارت خارجه ایران روز جمعه ضمن احضار سفیر بریتانیا در تهران توقیف این نفتکش را «راهزنی» دریایی توصیف کرده بود. روز گذشته نیز اکبر رنجبرزاده، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: قطعا مجلس هفته آینده به توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق توسط انگلیسی‌ها ورود خواهد کرد و این مساله را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مورد ارزیابی قرار خواهد داد. او در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان، با اشاره به توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق توسط انگلیسی‌ها گفت: رویه انگلیسی‌ها در طول تاریخ راهزنی بوده و این مساله یا به شکل استثمار یا غیر‌آشکار رخ می‌داده است. رنجبرزاده اظهار کرد: اگر این شیوه‌های نامناسب انگلیسی‌ها ادامه پیدا کند حتما مسوولان تدابیر مقابله‌ای با این کشور را مطرح خواهند کرد. سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم گفت: دولت انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی قطعا برخلاف موازین بین‌المللی عمل کرده و حق دستگاه دیپلماسی ماست که از طریق مجامع بین‌المللی نسبت به این اقدام دولت انگلیس اقدامات لازم را انجام دهد.

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما تاکید کرد: دولت انگلیس باید در قبال این عمل غیر‌قانونی به جمهوری اسلامی ایران پاسخ بدهد. وی گفت: اگر در آینده نیز چنین مواردی تکرار شود ایران مقابله به مثل خواهد کرد.

مباحث مالکیتی و نظارتی کشور جبل‌الطارق

ازسوی دیگر امیر «محمدحسن نامی»، رئیس گروه ژئوپلیتیک مرکز راهبردی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با میزان گفت: اقدام انگلیسی‌ها در متوقف کردن کشتی گریس ۱ جمهوری اسلامی ایران، صرفا اقدامی سیاسی بود چراکه هیچ‌گونه سازگاری با حقوق بین‌الملل دریا‌ها نداشت. باید به‌خاطر این اقدام غیرقانونی از انگلیسی‌ها هم به سازمان‌های بین‌المللی و هم به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت کنیم.

امیر نامی با بیان اینکه کشتی گریس ۱ در هنگام متوقف شدن توسط نیروی دریایی انگلیس، در آب‌های سرزمینی کشور جیبارتار (نام اسپانیایی جبل‌الطارق) قرار داشت، گفت: شناور گریس ۱ نه در آب‌های سرزمینی جیبارتار توقفی داشت و نه محموله و باری را به شناور دیگر منتقل ‎کرده بود و در حال عبوری عادی از این دریا بود و برابر مقررات بین‌المللی، انگلیسی‌ها به هیچ‌وجه حق متوقف کردن این کشتی را نداشتند. امیر نامی در ادامه با اشاره به مباحث مالکیتی و نظارتی کشور جیبارتار گفت: هم اسپانیا و هم انگلیس روی کشور جیبارتار ادعا دارند، ولی برابر حقوق بین‌الملل ادعای اسپانیایی‌ها درست است و باید این کشور در مالکیت اسپانیا باشد.

در واکنشی دیگر عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی مطلبی درباره توقیف نفتکش ایرانی منتشر کرد. به گزارش میزان، او نوشت: «غصب اموال دیگر جوامع از سیاست‌های انگلستان است. فاجعه ۱۹۱۷ و مرگ ۹ میلیون ایرانی، توقیف پول‌های ایران به‌رغم رای دادگاه‌های داخلی خود و اکنون نیز توقیف کشتی تجاری ایران، نشان از آن دارد که این کشور همچنان به سیاست راهزنی ادامه داده و عملا پای بند به برجام نیز نیست.»  واکنش‌های داخلی به این اقدام انگلیس در شرایطی است که «یوال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی از توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیسی‌ها در جبل‌الطارق ابراز خرسندی کرده و آن را عاملی برای افزایش فشارها به ایران دانسته است.