ارزیابی لاریجانی از حمله به نفتکش‌ها

پیش‌تر نیز وزیر امورخارجه آمریکا ساعاتی پس از وقوع این حمله مدعی شد که ایران عامل این حادثه بوده است. به گزارش «ایسنا» علی لاریجانی در نطق قبل از دستور جلسه علنی دیروز یکشنبه مجلس حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان را اقدامی مشکوک دانست و افزود: اقدامات مشکوک نسبت به نفتکش‌ها در دریای عمان به نظر اقدامات مکمل تحریم‌های اقتصادی است به جهت اینکه از تحریم‌ها نتیجه به‌دست نیاوردند؛ مخصوصا با توجه به سوابق تاریخی آمریکا در جنگ جهانی که کشتی‌های خود در نزدیک سرزمین ژاپن را مورد هدف قرار دادند تا توجیه لازم برای خصومت را فراهم کنند. لاریجانی افزود: اما بخش فکاهی ماجرا در اظهارات آقای پمپئو نهفته است که توصیه کردند «ایران در مقابل اقدامات سیاسی و دیپلماتیک از دیپلماسی استفاده کند.» این مطلب از زبان وی واقعا شیرین است. وزیرخارجه‌ کشوری با اقدامات تروریستی اقتصادی که به بیان خودشان «شدیدترین تحریم‌ها علیه یک ملت است» به مصاف یک ملت انقلابی آمده‌اند، آیا این یک اقدام دیپلماتیک است؟ آقای پمپئو آیا نقض عهد در توافق هسته‌ای و جنگ اقتصادی علیه ملت ایران، اقدام سیاسی است؟ آیا اقدامات آمریکا در ونزوئلا علیه رئیس‌جمهور این کشور اقدامی سیاسی و دیپلماتیک است؟ آیا اقدامات آمریکایی‌ها در تسلیح سعودی‌ها علیه ملت مظلوم یمن اقدامی سیاسی است؟ آیا حمایت همه جانبه از رژیم بسازو‌بفروش صهیونیستی علیه ملت شجاع فلسطین اقدامی سیاسی است؟ رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز تاسف کرد: ملت آمریکا گرفتار باند سیاسی بی‌آبرویی شده‌اند که پس و پیش حرف‌های خود را محاسبه نمی‌کنند.

ازسوی دیگر وزیر خارجه آمریکا مدعی شد گرچه «تردیدی وجود ندارد» که ایران مسوول حمله به دو کشتی نفتکش در دریای عمان است، ولی ایالات‌متحده قصد ندارد با تهران وارد جنگ شود.مایک پمپئو در مصاحبه‌ با برنامه تلویزیونی «فاکس نیوز ساندی» که روز یکشنبه ۲۶ خرداد از شبکه فاکس پخش شد، اظهار کرد: «پرزیدنت ترامپ همه کار کرده است تا از وقوع جنگ جلوگیری شود. ما خواهان جنگ نیستیم.» با این حال، او تاکید کرد که واشنگتن آزادی عبور و مرور از مناطق مهم کشتیرانی را تضمین می‌کند.

ادعای دوباره وزیرخارجه انگلیس

تحلیل و ارزیابی لاریجانی از حمله نفتکش‌ها درحالی صورت می‌گیرد که وزیر امورخارجه انگلیس در ادامه اظهارات خصمانه مقامات این کشور علیه ایران، مدعی شد که تقریبا اطمینان دارد ایران پشت حادثه حمله به دو نفتکش در دریای عمان قرار دارد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جرمی‌ هانت، وزیر امورخارجه انگلیس دیروز یکشنبه در ادعایی بی‌اساس مدعی شد که لندن ارزیابی‌های خود را درباره حمله روز پنج‌شنبه به دو نفتکش در دریای عمان انجام داده و «تقریبا اطمینان دارد که ایران پشت این حمله است.» او در ادامه ادعاهای خود گفت: ما ارزیابی اطلاعاتی خودمان را انجام دادیم و از آن مطمئن هستیم. ما معتقدیم که عامل دیگری نمی‌تواند این حمله را انجام داده باشد.

هانت پیش‌تر نیز بلافاصله پس از ادعای واهی واشنگتن مبنی بر دست داشتن ایران در این حمله ادعا کرده بود که احتمالا نیروهای سپاه پاسداران ایران به نفتکش‌ها در دریای عمان حمله کرده‌اند. این ادعاها درحالی مطرح می‌شود که تاکنون هیچ مرجع بین‌المللی معتبری دست داشتن ایران در حادثه حمله به دو نفتکش در دریای عمان را تایید نکرده است. همزمان توبیاس الوود، معاون وزیر دفاع انگلیس ایران را به بی‌ثبات کردن منطقه متهم کرد.  پیش‌تر نیز مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا ساعاتی پس از وقوع این حمله مدعی شد که ایران عامل این حادثه بوده است. همچنین وزارت دفاع آمریکا ویدئویی نامعتبر منتشر کرد و مدعی شد که در این ویدئو قایق‌های متعلق به ایران دیده می‌شود که به نفتکش‌ها در دریای عمان نزدیک شده‌اند. اما‌هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان معتقد است که ویدئوی منتشرشده برای مقصر شناختن ایران کافی نیست. جرمی‌هانت، وزیر امورخارجه انگلیس بلافاصله از موضع آمریکا حمایت کرد و گفت: دلیلی وجود ندارد که در ارزیابی آمریکا در مورد دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در این حملات تردید کنیم. با این حال، منابع آگاه در دولت ژاپن گفته‌اند که توکیو از آمریکا خواسته تا مدارک معتبر درباره ادعای خود مبنی بر دخالت ایران در این حمله ارائه دهد و تنها ارزیابی‌های آمریکا موجب نمی‌شود که آنها باور داشته باشند ایران عامل حمله بوده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در واکنش به حادثه آتش‌سوزی رخ‌داده در نفتکش‌های دریای عمان آن را مشکوک خواند و بر طرح پیشنهادی ایران برای گفتمان منطقه‌ای تاکید کرد.

اعزام تفنگداران دریایی انگلیس به منطقه

همزمان با این تحولات، رسانه‌های انگلیسی از اعزام ۱۰۰ تفنگدار دریایی این کشور به پایگاه دریایی جدید انگلیس در بحرین خبر دادند. به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «دیلی میل» در این زمینه نوشت که نیروی دریایی انگلیس قصد دارد ۱۰۰ تفنگدار دریایی را برای محافظت از کشتی‌های انگلیسی به منطقه اعزام کند. بر اساس این گزارش، قرار است این تفنگداران دریایی با اعزام از پایگاه خود در «پلی‌ماوث» در پایگاه جدید انگلیس در بحرین مستقر شوند.

روزنامه «تایمز» انگلیس نیز گزارش داد که تفنگداران انگلیسی قرار است از قایق‌های نیروی دریایی یا کشتی‌های تجاری این کشور برابر حملات موشکی و مین‌های شناور در خلیج‌فارس محافظت کنند. در پی اظهارات خلاف واقع وزیرخارجه انگلیس در متهم کردن ایران به دست داشتن در حوادث اخیر برای دو نفتکش در دریای عمان، سفیر این کشور در تهران شنبه به وزارت‌خارجه احضار شد. این درحالی است که سفیر انگلیس در تهران مدعی شد، خبر احضار وی به وزارت امورخارجه ایران نادرست است و این دیدار به درخواست خود او برگزار شده است. «راب مکر» در توییترش نوشت: «جالب است، چنین چیزی نشنیده بودم. من دیروز خواستار یک ملاقات فوری با وزارت‌خارجه شدم و این فرصت به من داده شد.»

عربستان خواهان جنگ نیست

از سوی دیگر و همزمان با افزایش دوباره تنش‌ها در منطقه ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اظهار کرد: عربستان در منطقه جنگ را نمی‌خواهد؛ اما در جهت حفظ تمامیت ارضی خود و حمایت از مردم و حاکمیتش در برخورد با هر تهدیدی تردید به خود راه نخواهد داد و ریاض در برابر هر تهدیدی علیه منافع حیاتی‌اش می‌ایستد. به گزارش «ایسنا» ولیعهد سعودی ادعا کرد: موضع ما درباره پایان بحران یمن مشخص است ما از تلاش‌های دستیابی به راه‌حل سیاسی حمایت می‌کنیم ما جنگ را نمی‌خواهیم و هرگز نیز در برخورد با هر تهدیدی تردید نخواهیم کرد. ولیعهد سعودی در ادامه به حادثه‌هایی که برای نفتکش‌ها در خلیج‌فارس و دریای عمان رخ داده و هدف قرار دادن تاسیسات نفتی در عربستان و نیز فرودگاه أبها گریزی زد و گفت: ما به جامعه جهانی موضع قطعی خود را در قبال سیاست‌های نظام ایران ابلاغ کردیم. شاهزاده سعودی اظهارات فرافکنانه خود را ادامه داده و مدعی شد: نظام ایران به حضور شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که میهمان تهران بود، احترامی نگذاشت و در زمان حضور او اقدامی عملی علیه تلاش‌های آبه انجام داد و این کار را با حمله به نفتکش انجام داد که یکی از آنها متعلق به ژاپن بود. نظام ایران همچنین به‌واسطه شبه‌نظامیان خود حمله‌ای مجرمانه به فرودگاه أبها انجام داد؛ این اتفاقات دلیلی آشکار بر رویکرد نظام ایران و مقاصد آن است که ثبات و امنیت منطقه را هدف قرار داده است!