ادغام بانک‌های نظامی اقدامی انقلابی بود

اشاره جهانگیری به بیانیه اخیر بانک مرکزی درمورد ادغام نهادهای مالی نظامی در بانک سپه است. روز۱۲ اسفندماه سال جاری بانک مرکزی در یک بیانیه به‌طور رسمی از ادغام نهادهای مالی نظامی در بانک سپه خبر داد. بر این اساس پنج بانک و موسسه اعتباری «انصار»، «قوامین»، «حکمت ایرانیان»، «مهر اقتصاد» و «موسسه اعتباری کوثر» در بانک سپه ادغام می‌شوند. فرآیند ادغام بانک‌های نظامی، متاثر از مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه) است. بانک مرکزی در بیانیه‌ای چهار بندی تاکید کرده است که حقوق ذی‌نفعان اعم از سپرده‌گذاران، سهامداران و کارمندان متناسب با چارچوب‌ها و ضوابط قانونی رعایت خواهد شد و نگرانی در این خصوص وجود نخواهد داشت.

جهانگیری دربخش دیگری از سخنانش درجریان سفرش به سمنان، ایران را راه حل مشکل منطقه توصیف کرد وگفت: دشمنان و بدخواهان ایران به دروغ اصرار دارند که جمهوری اسلامی را مشکل منطقه معرفی کنند. او اظهار کرد: برخلاف ادعای بدخواهان، ایران بخشی از راه‌حل‌های منطقه‌ای است و کمک می‌کند تا مشکلات منطقه حل و امنیت برقرار شود. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین تصریح کرد: تخریب و اتخاذ رویکردهای خصمانه علیه دولت در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم‌ها ناپسند است.

پیشنهاد کمک نیروهای مسلح به دولت

معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته برای افتتاح بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی و مکانیزه تولید سرب و مس کشور وارد ده‌نمک در استان سمنان شد. در جریان این سفر بزرگ‌ترین واحد صنعتی و معدنی مکانیزه تولید سرب کشور و فاز اول اکتشاف و بهره‌برداری از معدن مس طرود و نوسازی قدیمی‌ترین صنعت ذوب مس کشور در سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرستان آرادان استان سمنان افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول، جهانگیری در آیین بهره‌برداری از مجتمع صنعتی و معدنی سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به برگزاری بیش از سه سال جلسات مختلف با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و وزرای سابق و فعلی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درخصوص تعیین تکلیف بانک‌های متعلق به این نیروها گفت: نیروهای مسلح علاقه‌مند بودند تا مدیریت این بانک‌ها را در اختیار دولت قرار داده و از فعالیت بانکداری کنار بکشند. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه پس از برگزاری جلسات، پیشنهاد واگذاری به رهبر معظم انقلاب ارائه شد و فرماندهی کل قوا نیز این موضوع را اعلام کردند، گفت: خوشبختانه بدون کمترین دغدغه و نگرانی این اتفاق انجام شد زیرا مردم متوجه بودند که این اتفاق بزرگ با محوریت بانک مرکزی در حال انجام است. نه سپرده‌گذاران و نه برخی بانک‌ها که سهامدارانی از بخش خصوصی داشتند نگران نشدند و حتی اتفاق قابل توجهی نیز در مسائل اقتصادی پیش نیامد.

جهانگیری با اشاره به اینکه اکثر بانک‌های نیروهای مسلح در شرایط بهتری نسبت به برخی بانک‌های خصوصی قرار داشتند خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح برای اینکه باری بر دوش دولت تحمیل نشود پیشنهاد کمک هم داشتند، البته بسیاری از این بانک‌ها در بنگاه‌های اقتصادی سهامدار بودند و متعاقب این اتفاق سهام آنها نیز به بانک سپه واگذار شد. همچنین به گزارش «ایسنا» وی گفت: تنها یکی از بانک‌های نیروهای مسلح شرایط خوبی نداشت.

هدف آمریکا از جنگ اقتصادی

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه هدف آمریکا از جنگ اقتصادی فروپاشی ایران بود، گفت: بسیاری از کشورها تصور می‌کردند آمریکایی‌ها می‌توانند اقتصاد ایران را از بین ببرند اما دلیل آنکه این اتفاق رخ نداد، این بود که کشور از توان لازم برای ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز و بهره‌برداری از معادن برخوردار شده است. جهانگیری ادامه داد: البته مردم کشور مشکلات بسیاری را تحمل می‌کنند، اما در هیچ کجای دنیا به این موضوع فروپاشی نمی‌گویند؛ حتی خود آمریکا نیز در مقطعی دچار تحولات شدید اقتصادی شد و مجبور شدند بسیاری از واحدهای صنعتی را به دولت واگذار کنند. او استان سمنان را استانی پرظرفیت در بخش‌های فرهنگی، تاریخی، طبیعی، اقتصادی و سیاسی توصیف کرد و گفت: استان سمنان استان شخصیت‌پروری است و آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور کشورمان نیز از این استان برخاسته‌اند. امروز همه افتخار داریم تحت مدیریت یک سمنانی بزرگوار دکتر روحانی عزیز فعالیت و به مردم خدمت می‌کنیم.

تامین نیاز میوه شب عید مردم

به گزارش «ایرنا» جهانگیری در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت تامین نیاز میوه شب عید مردم گفت: وزارت جهادکشاورزی موظف شده است حداقل دو میوه سیب و پرتقال را به اندازه مورد نیاز مردم، خریداری و در روزهای نزدیک به عید در سراسر کشور توزیع کند. معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد: هیچ مشکلی در تامین و توزیع کالاهای اساسی مردم در آستانه نوروز ۹۸ وجود ندارد. جهانگیری ادامه داد: تلاش دولت در این شرایط سخت اقتصادی، تامین کالاهای اساسی است و مشکلی در تامین دارو و کالاهای اساسی وجود ندارد.

استفاده دولت از منتقدان دلسوز

جهانگیری در آیین بهره‌برداری کشتارگاه صنعتی طیور در شهرک صنعتی اِیوانَکِی شهرستان گرمسار نیز گفت: دولت همواره از نقدهای منصفانه حمایت کرده و منتقدان دلسوز در کنار دستگاه‌های اجرایی هستند. وی افزود: دولت از نقدهایی که باعث پیشرفت کشور شود استفاده خواهد کرد. به گزارش «ایرنا» معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش گفت: حمایت از روستاها سیاست جدی دولت است و روستاها باید کانون اصلی تولید در کشور باقی بمانند‌. وی اضافه کرد: حمایت از طرح‌های روستایی، بافت فرسوده و حمل و نقل از جمله برنامه‌هایی است که دولت برای اشتغال‌زایی برای سال آینده در برنامه خود دارد. وی گفت: شواهد نشان می‌دهد از سال آینده شاهد افزایش نرخ مهاجرت از شهر به روستاها خواهیم بود که این اتفاق مبارکی است. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در چهارم شهریور ۱۳۹۵نیز به مناسبت گرامیداشت هفته دولت به منظور افتتاح چند طرح صنعتی به استان سمنان سفر کرده بود.