«نه» قاطع مرکل به آمریکا عکس: AFP

در این رابطه صدراعظم آلمان روز گذشته در نشست امنیتی مونیخ در واکنش به درخواست معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از کشورهای اروپایی برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، از تصمیم قدرت‌های اروپایی برای پایبندی به این توافق دفاع کرده و از آن به‌عنوان یک «تکیه‌گاه برای اعمال فشار غرب» نام برد. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه شیکاگو دیلی هرالد، مرکل، گفت که شکاف میان اروپا و آمریکا بر سر ایران «مرا بسیار اندوهگین می‌کند.» او در عین حال اصل تفاوت‌ها را بی‌اهمیت جلوه داد. مرکل در ادامه مدعی شد: «من شاهد برنامه موشک‌های بالستیک هستم، من شاهد فعالیت‌های ایران در یمن و بالاتر از همه در سوریه هستم.» وی در این باره افزود: «تنها چیزی که در این موضوع بر سر آن اختلاف داریم این است که آیا با خروج از تنها توافق باقی‌مانده به هدف مشترکمان، هدف فرونشاندن خطر یا پیشرفت مشکل ساز ایران کمک می‌کنیم یا از طریق نگه داشتن تکیه‌گاه کوچکی که شاید برای اعمال فشار در زمینه‌های دیگر می‌توان از آن استفاده کرد، به آن (هدف مشترکمان) کمک بیشتری کنیم؟»

در عین حال هایکو ماس، وزیرخارجه آلمان نیز ضمن دفاع از توافق منعقد‌شده در سال ۲۰۱۵ گفت که برجام، ایران را در ازای رفع تحریم‌ها به میزان قابل‌توجهی از برنامه اتمی خود دور کرده است. هایکو ماس تاکید کرد: «ما همراه با بریتانیایی‌ها، فرانسوی‌ها و تمام اتحادیه اروپا راه‌هایی پیدا کردیم که تا امروز ایران را در توافق هسته‌ای نگه داریم.» دولت دونالد ترامپ روز ۱۸ اردیبهشت ماه سال‌جاری کشورش را از توافق ۱+۵ با ایران خارج کرده و تحریم‌ها را علیه کشورمان بازگرداند. این اقدام با انتقاد شدید دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی مواجه شده و آنها اعلام کردند که به این توافق پایبند می‌مانند. کشورهای اروپایی ضمن فعال کردن قانون انسداد برای حمایت از شرکت‌های خود در تجارت با ایران، همچنین سازوکار مبادلات تجاری با ایران را نیز برای تجارت ایران با سایر کشورها و اروپا فعال کردند.

تکرار لفاظی‌های پنس در مونیخ

مایک پنس، نفر دوم دولت آمریکا روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ به تکرار لفاظی علیه ایران پرداخت؛ معاون رئیس‌جمهور آمریکا ایران را بزرگ‌ترین تهدید صلح و امنیت در منطقه غرب آسیا و بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان خواند. او مدعی شد که ایران در منطقه از اقدامات تروریستی در مناطق مختلف از قبیل سوریه و یمن حمایت می‌کند و همچنین بر نابودی اسرائیل تاکید می‌کند. پنس در ادامه جمهوری اسلامی ایران را «ضدیهودی» خواند و از کشورهای جهان خواست که با یهودی‌ستیزی مقابله کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، وی سپس به سخنان تاریخی امام خمینی(ره) درباره «محو اسرائیل از صحنه روزگار» اشاره کرد و گفت که جمهوری اسلامی از ابتدا به دنبال نابودی اسرائیل بوده است. معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه فرافکنی‌ها و اظهارات ضدایرانی خود ایران را «یک رژیم قاتل» خواند و گفت: «همان‌طور که در ورشو گفتم، زمان اقدام رسیده است.» پنس دو روز پیش‌تر در کنفرانس نمایشی ورشو نیز عین همین اظهارات را مطرح کرده بود.

این مقام ارشد آمریکایی که بعد از حضور در نشست ضد ایرانی ورشو لهستان به آلمان سفر کرده، در سخنرانی روز شنبه خود درخواستش از اروپایی‌ها برای خروج از برجام و تشدید فشارهای اقتصادی علیه ایران را تکرار کرد و از کشورهای اروپایی عضو برجام خواست از این توافق خارج شوند. وی اتحادیه اروپا را متهم کرد که با باقی ماندن در برجام درحال تضعیف تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستند. مایک پنس در کنفرانس «امنیت و ثبات در خاور میانه» در ورشو، پایتخت لهستان نیز خویشتن‌داری اتحادیه اروپا و تلاش آن برای نگه داشتن برجام را محکوم کرد. او از راه‌اندازی سازوکار مالی توسط آلمان، فرانسه و بریتانیا به منظور تسهیل تبادلات مالی میان شرکت‌های اروپایی خواهان تجارت با ایران به‌‌رغم تحریم‌های آمریکا انتقاد کرد. پنس این اقدام را مایه افزایش شکاف میان اروپا و آمریکا خواند و از کشورهای اروپایی خواست با پیوستن به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران از حمایت از توافق هسته‌ای دست بردارند.

برجام، مساله‌ای امنیتی برای اروپا

در عین حال صدراعظم آلمان و وزارت امور خارجه فرانسه در اجلاس مونیخ، پیش از سخنرانی معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، بار دیگر بر حمایت خود از برجام تاکید کردند. به گزارش «ایرنا» پیش از این فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بر پایبندی این اتحادیه به برجام تاکید کرده بود. وی در کنفرانس امنیتی مونیخ، گفت حفظ توافق هسته‌ای با ایران مساله‌ای امنیتی است.کنفرانس سالانه مونیخ از روز جمعه ۲۶ بهمن آغاز شده و امروز ۲۸ بهمن پایان می‌یابد. پیش‌تر برایان هوک، نماینده آمریکا در امور ایران درباره سخنرانی مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست ورشو و تفاوت اساسی اروپا و آمریکا در تعامل با ایران گفته بود: «مطمئنا درباره توافق هسته‌ای با اروپایی‌ها اختلاف‌نظر داریم و به این توافق رسیدیم که به توافق نرسیم.»

اروپا از برجام خارج نمی‌شود

از دیگر سو نخست‌وزیر و وزیرخارجه پیشین سوئد در انتقاد از سخنرانی معاون رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «اروپایی‌ها از برجام خارج نخواهند شد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، کارل بیلت، نخست‌وزیر سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ سوئد که از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ وزیرخارجه این کشور بوده، به تکرار چند باره تاکید معاون رئیس‌جمهور آمریکا بر لزوم خروج کشورهای اروپایی از برجام واکنش نشان داد و گفت که اروپا از برجام خارج نخواهد شد. ‌بیلت، رئیس کنونی اندیشکده «شورای اروپایی روابط خارجی»، نخست‌وزیر و وزیرخارجه پیشین سوئد دقایقی بعد از پایان سخنرانی معاون رئیس‌جمهور آمریکا از این سخنرانی و اظهارات اخیر او علیه ایران انتقاد کرد. او در توییتر خود نوشت: «عجیب و غریب است که معاون رئیس‌جمهور آمریکا از اروپایی‌ها می‌خواهد از توافق هسته‌ای ایران خارج شوند، البته چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد (اروپا از برجام خارج نخواهد شد).»

وی افزود: «آیا این واقعا جزو منافع آمریکا است که ایران را به از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای پیشرفته‌‍‌اش وادار کند؟ یا این اقدام‌ها فقط تلاش برای یافتن بهانه به منظور جنگ (با ایران) است؟» مایک پنس در روزهای اخیر، ضمن ایراد اتهام‌های واهی و لفاظی‌های ضد ایرانی حداقل سه بار صراحتا از کشورهای اروپایی خواسته که از برجام خارج شوند. از دیگر سو مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا نیز در اظهاراتی در حاشیه کنفرانس ورشو ایران را بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت خاورمیانه خواند و مدعی شد که مقابله با این کشور کلید دستیابی به صلح در همه منطقه است.

انتقاد برلین از نشست ورشو

همچنین آلمان پیش‌تر و بعد از برگزاری نشست ورشو نیز به اظهارات پنس واکنش نشان داده و از آن انتقاد کرده بود. ازآنجا که قرار بود نشست ورشو درخصوص صلح و امنیت در خاورمیانه باشد و بر هیچ کشور خاصی متمرکز نباشد، اظهارات ضدایرانی مقامات آمریکا با واکنش برلین مواجه شد و دولت آلمان در واکنش به اظهارات معاون رئیس‌جمهور آمریکا علیه اروپا، بار دیگر عنوان کرد که از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس، روز پنج‌شنبه ساعتی پس از آنکه مایک پنس به صراحت از اتحادیه اروپا به دلیل تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد، نیلس آنن، دستیار وزیرخارجه آلمان در مورد تناقض میان عنوان و محتوای نشست برگزار‌شده در ورشو لهستان، در توییتر نوشت: «کنفرانس ورشو قرار بود در مورد صلح و امنیت منطقه خاورمیانه باشد اما نهایتا، عمده آن در مورد ایران بود.» وی افزود: «پاسخ ما، بسیار ساده است. اروپا متحد و محتاطانه گام برمی‌دارد. ما روی فشار و گفت‌وگو حساب کرده‌ایم. اروپا پای برجام می‌ایستد.»

 

13 (2)

نظم لیبرال جهانی در آستانه فروپاشی