دیدار جهانگیری با بشار اسد

جهانگیری با تجلیل از پیروزی دولت و ملت سوریه در برابر تروریست‌ها، بر این نکته که امنیت جهان وابسته به امنیت منطقه است، تأکید و اظهار کرد: اگر داعش در منطقه دولت تشکیل می‌داد و هسته‌های گروه‌های تروریستی از بین نمی‌رفت، غربی‌ها باید شاهد ترور، خشونت و جنایت‌های غیرانسانی در کشورهای خود می‌شدند، بنابراین آنها باید قدردان سوریه و کشورهایی باشند که در مبارزه با تروریسم پیشتاز بودند. او نشست «آستانه» میان کشورهای مختلف و نیز همکاری تهران، آنکارا و مسکو را برای پایان منازعه در سوریه راهگشا توصیف کرد و با اشاره به حضور هیات بلندپایه ایرانی در دمشق، گفت: حضور این هیات در مقطع زمانی کنونی حاوی این پیام است که جنگ سوریه رو به پایان است و زمان بازسازی این کشور فرا رسیده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مذاکرات خوبی در چارچوب چهاردهمین کمیسیون مشترک دو کشور و نیز میان مقامات دو کشور در روز گذشته به منظور تسریع در اجرای توافقات گذشته انجام شد، گفت: امضای قرارداد همکاری‌های اقتصادی راهبردی دو کشور جهت‌گیری‌های اصلی برای فعالیت فی‌مابین را مشخص کرده و به اجرای بهتر توافق‌ها کمک خواهد کرد. جهانگیری برگزاری همایش میان تجار دو کشور با همت اتاق‌های بازرگانی را زمینه‌ساز حضور بیشتر بخش خصوصی ارزیابی کرد و خواستار همکاری بیشتر سه کشور ایران، عراق و سوریه در عرصه‌های مختلف اقتصادی نظیر همکاری‌های ریلی، انرژی و درمانی و فرهنگی شد.

در پایان فعالیت‌های کمیته عالی فنی مشترک ایران و سوریه که در دمشق برگزار شد، دو کشور برای افزایش همکاری‌ها، در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، زیرساخت، خدمات، مسکن و علمی ۱۱ تفاهمنامه امضا کردند. رئیس‌جمهوری سوریه نیز در این دیدار با تبریک فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: مناسبات دو کشور در چهل سال گذشته هر روز مستحکم‌تر شده است و دو کشور همواره در روزهای دشوار و سخت حامی یکدیگر بوده‌اند و باید این روند را ادامه دهند. بشار اسد با اشاره به مقاومت دولت و ملت سوریه در برابر تروریست‌ها و تداوم این مشی برای ریشه‌کن کردن تروریسم در سوریه گفت: پس از آزادسازی کامل سوریه، بازسازی این کشور مهم‌ترین‌ اولویت دولت است و ما خواهان حضور و همکاری بیشتر شرکت‌های دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف هستیم.

او بر پیگیری توافق‌های قبلی فی‌مابین تاکید کرد و گفت: باید در این راستا اقدامات موثرتری انجام شود و حضور هیات بلندپایه ایرانی و برگزاری نشست تجار می‌تواند ثمربخش باشد. رئیس‌جمهوری در سوریه با قدردانی از رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ایران از کشور سوریه در جریان مبارزه با تروریسم و مداخله خارجی گفت: تشکر عمیق خود را از ملت ایران برای انجام کارهای مهم و حمایت همه‌جانبه از ملت مسلمان سوریه اعلام می‌کنم. بشار اسد با تاکید بر اینکه دو کشور در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های آمریکا قرار دارند، گفت: ما کمک‌های دولت و ملت ایران را در دوران سخت جنگ با تروریسم هرگز فراموش نمی‌کنیم. سوریه خواهان همکاری متقابل با ایران برای توسعه اقتصادی است و از هیچ اقدامی در این زمینه دریغ نخواهد کرد.