تحریم یعنی تروریسم اقتصادی عکس: President.ir

تحکیم پیوندهای چندجانبه و دوجانبه میان خود، ایجاد امنیت شبکه‌ای با همه همسایگان و نمایش حس احترام به حاکمیت ملی آنها، تعقیب چندجانبه‌گرایی در دیپلماسی و قراردادهای تجاری، مشارکت جدی در فرآیندهای صلح‌سازی در منطقه و تقویت همه‌جانبه قدرت دفاعی و تقلیل نظامی‌گری در سطح منطقه‌ای، افزایش تبادلات مردمی، علمی و فرهنگی و گردشگری منطقه‌ای فارغ از تعلقات قومی و مذهبی، فراهم ساختن زیرساخت لازم برای ترانزیت و انتقال انرژی و اطلاعات با همه همسایگان خود و سایر کشورهای علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی، حمایت از تجارت کالا و خدمات به‌خصوص کالاها و خدمات فرهنگی میان همسایگان، دستیابی به توازن قوای پایدار با همسایگان مبتنی بر خویشتن‌داری استراتژیک و عدم رقابت مخرب راهکارهایی بود که روز گذشته از سوی رئیس‌جمهور برای ساخت منطقه‌ای قوی‌تر ارائه شد. در همین راستا، روحانی تاکید کرد: من اشتیاق جمهوری اسلامی ایران را به مشارکت در ساختن منطقه قوی‌تر اعلام کرده‌ام؛ منطقه‌ای رها از سلطه دیگران که به خود متکی باشد و از خود نیرو بگیرد و بر نیروی جمعی همه ملت‌ها تکیه کند و بیفزاید. منطقه قوی‌تر؛ نه محصور در جغرافیایی معین بلکه چراغ راهنمای ما در پیشگاه ورود به دنیای پساآمریکایی است؛ دنیایی که در آن آمریکا توانایی سلطه بر دیگران را ندارد و این ملت‌ها در مناطق جهان هستند که در هم‌پیمانی با هم، آرزوهای مشترکشان را پی می‌گیرند.

رئیس‌جمهوری همچنین در این کنفرانس به تحریم‌کنندگان ایران هشدار داد چنانچه توانایی‌های ایران در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم ضربه ببیند، آنها نمی‌توانند از آوار مواد مخدر، بمب‌ها و تروریسم و مهاجرت به سلامت خارج شوند. روحانی درادامه سخنانش خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها و اقدامات این دولت علیه جمهوری اسلامی ایران و شرکای تجاری‌اش را نمونه بارز تروریسم اقتصادی توصیف کرد.

گستاخی آمریکا را تحمل نمی‌کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در بخش دیگری از سخنرانی‌اش در این کنفرانس که در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد، گفت: ما فرزندان تمدن‌های بزرگ در معرض یورشی همه‌جانبه هستیم که نه‌تنها هویت و استقلال ما را تهدید می‌کند؛ بلکه مصمم است پیوند‌های دیرپای ما را از هم بگسلد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: کشوری که جنگی تجاری با چین به راه انداخته، به پاکستان طعنه می‌زند، افغانستان را تحقیر، ترکیه را تنبیه، روسیه را تهدید و ایران را تحریم می‌کند، متهم ردیف اول در شکستن پیوندهاست. اگرآمریکا گمان می‌کند که می‌تواند ما را از هم جدا کند، سخت بر خطاست و ما اینجا هستیم تا بگوییم که بنا نداریم این گستاخی‌ها را تحمل کنیم و ما در برابر آنها خواهیم ایستاد. روحانی با تاکید بر اینکه «از کسی که به دیوارها تعظیم می‌کند، انتظار نداریم که به پل‌ها احترام بگذارد»، اظهار کرد: از چنین مسوولیت‌گریزی، نمی‌خواهیم که به مسوولیت تازه‌ای گردن بنهد. از آن کس که تمدن‌ها را تحقیر کرده، نمی‌توان خواست که نگهدارنده پایه‌های تمدن مشترک باشد اما هر کجا که آمریکا در انهدام جوامع سهمی داشته باشد، اجازه نخواهیم داد از هزینه خسارت‌ها و ویرانی‌ها بگریزد.

اعمال مجدد تحریم‌ها و تروریسم اقتصادی

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش گفت: امروزه امنیت ابعاد گسترده‌تری نسبت به گذشته دارد. مسائلی مانند امنیت اقتصادی، امنیت فرهنگی، امنیت سیاسی، امنیت اجتماعی و روانی جامعه ما را در بر گرفته و اخلال در هر کدام می‌تواند در حوزه تروریسم تعریف شود. تحریم‌های اقتصادی ظالمانه و غیرقانونی آمریکا علیه ملت شریف ایران به‌عنوان شکل بارزی از تروریسم، ملت ما را هدف قرار داده است. تروریسم اقتصادی به معنای وحشت‌آفرینی در مورد اقتصاد یک کشور و ایجاد رعب و ترس در دیگر کشورها برای ممانعت از تجارت و سرمایه‌گذاری در کشور هدف است. خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها و اقدامات این دولت علیه جمهوری اسلامی ایران و شرکای تجاری‌اش نمونه بارز تروریسم اقتصادی است.

هشدار به تحریم‌کنندگان ایران

رئیس‌جمهوری همچنین ضمن هشدار به تحریم‌کنندگان ایران گفت: به تحریم‌کنندگان هشدار می‌دهیم که اگر توانایی‌های ما در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم در خاستگاه آنها ضربه ببیند، نخواهید توانست از آوار مواد مخدر، بمب‌ها و تروریسم و مهاجرت به سلامت خارج شوید.

روحانی با بیان اینکه ایران با حکم رسالت خود سدی بزرگ در برابر سوداگران خشونت بوده و بهای سنگینی را هزاران نفر از دلاوران ما با پرداخت جانشان داده‌اند، گفت: سالانه ۸۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با مواد مخدر صرف می‌کنیم، برای لحظه‌ای تصور کنید که اگر رخنه‌ای در این سد ایجاد شود چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد. ما همچنین در راه مبارزه با تروریسم سالانه میلیون‌ها دلار هزینه‌ کرده‌ایم و صدها نفر از نیروهای ما در این راه جان خود را فدا کرده‌اند. ما از غرب انتظار نداریم که سهمشان را در ازای امنیت و ثبات خود که برای آنها تامین کرده‌ایم بپردازند، اما بدانند با تحریم ایران توانایی‌های ما برای مبارزه با مواد مخدر و تروریسم آسیب می‌بیند. روحانی در ادامه گفت: آنها که حرف ما را باور ندارند، خوب است نگاهی به نقشه جغرافیایی بیندازند. روحانی همچنین گفت: ما باید بدانیم که تهدیدهای امروز بین مرزی است. از همین رو است که باید به‌دنبال منطقه‌ای قوی‌تر که رها از سلطه دیگران است باشیم.

ایران بزرگ‌ترین قربانی تروریسم

به گزارش «ایرنا» روحانی ادامه داد: ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین قربانی تروریسم از بدو تاسیس تاکنون با این پدیده شوم مواجه بوده و از این بابت متحمل خسارات جانی و مالی سنگین شده است. وی اظهار کرد: اقدامات تروریستی از جمله شهادت ۷۲ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولتمردان و سیاستمداران در یک بمب‌گذاری در سال ۱۳۶۰ و شهادت رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر وقت کشور توسط تروریست‌ها در بمب‌گذاری دیگری در همان سال و شهادت بیش از ۱۷ هزار تن از مردم عادی در طول ۴۰ سال گذشته به دست گروه‌های تروریستی که هم اینک در اروپا و آمریکا تحت حمایت دولت‌های غربی هستند.

رئیس شورای‌عالی امنیت ملی افزود: شهادت دانشمندان هسته‌ای در اوایل این دهه از طریق عوامل دولت‌های بیگانه و حمله تروریستی داعش در سال گذشته به مجلس شورای اسلامی و حادثه تروریستی اخیر در شهر اهواز و همچنین حمله تروریستی دو روز گذشته در چابهار بی‌تردید کوچک‌ترین خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران برای مبارزه بی‌امان با تمامی اشکال تروریسم وارد نکرده و نخواهد کرد. روحانی خطاب به حضار گفت: منطقه ما امروز در مقطع حساس تاریخی قرار گرفته است، مقطعی که در آن تروریست‌ها، خشونت‌طلبان و قانون‌شکنان به‌دنبال راه انداختن گردابی از خشونت، فقر، تحریم، بحران، ترور و کودتا هستند. وی افزود: از پاکستان تا ایران، از افغانستان تا روسیه و از چین تا ترکیه، آنها نمی‌خواهند ما دور هم جمع شویم و با هم گفت وگو کنیم، کنار هم بنشینیم و همدل و همزبان باشیم.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: اما باید آنها بدانند این اراده ماست که دست در دست هم بر دشمن مشترک فائق شویم؛ البته این پیروزی مستلزم آن است که همگی مسوولیت خود را برای خشکاندن ریشه‌های خشونت به یاد داشته باشیم.

ریشه‌های خشونت‌های تروریستی در منطقه

وی با بیان اینکه فقر و فساد و نابرابری از مهم‌ترین ریشه‌های خشونت‌های تروریستی در این منطقه است، خاطرنشان کرد: در فضای توسعه‌نایافتگی است که اشکال گوناگون بزهکاری، قاچاق، پولشویی و تروریسم به یکدیگر ملحق می‌شوند و امنیت جوامع انسانی را نابود می‌کنند.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: صدای مردم منطقه به خوبی شنیده می‌شود که می‌گویند جنگ و خونریزی بس است، آوارگی و بی‌خانمانی، فقر و گرسنگی، دیوارکشی و همسایه‌کشی، نفرت و کینه، عقب‌ماندگی و تبعیض، تحریم و تحقیر کافی است. روحانی تاکید کرد: زنان و دختران تحمل بردگی و محرومیت دوباره از تحصیل و اشتغال را ندارند، کودکان از برهنگی و آوارگی خسته شده‌اند و شهرها و روستاها دیگر انفجار و سوختن و ویرانی را برنمی‌تابند. وی تصریح کرد: دخالت‌های سیاسی و نظامی اجازه نمی‌دهد که جوامع با رشد طبیعی و راه حل‌های مرسوم خود را در مواجهه با اختلافات و مشکلات بیابند؛ مداخله‌گران با پاشیدن بذر اختلاف و نفرت، کینه و خشونت را درو خواهند کرد. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: باید بیندیشیم که چگونه می‌توانیم آنهایی را که آگاهانه میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی خود را برای تعمیق اختلافات و افزودن بر نابردباری‌ها صرف می‌کنند، متوقف کنیم. در برابر مداخله‌گران و زورگویان بایستیم و ترور و وحشت را بی‌پشتوانه بگذاریم.

روحانی با بیان اینکه امروز هماهنگی و همکاری است که امنیت می‌آفریند، گفت: برای مقابله با خطرات مشترکی که مرز و قلمرو نمی‌شناسند باید نگاهی تازه به مرز و قلمرو پیش بگیریم. باید حاکمیت‌های منعطف‌تری داشته باشیم که با تقسیم عادلانه مسوولیت در برابر تهدیدات مشترک ما سازگار باشد. وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به سیل پناهندگان پایان دهیم، باید خشونت و جنگ را افسار بزنیم و اگر می‌خواهیم تروریسم را شکست دهیم، باید به پیکار پول‌های ناپاک بشتابیم و برای چنین نبردی باید از کارآمدی حکمرانی یکدیگر حمایت کنیم تا دیگر جایی برای پدیده‌ها نباشد.

 

08-01