پاسخ ایران به ادعای موشکی پمپئو عكس: ایرنا

به گزارش «ایسنا» بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت، برنامه موشکی یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است، خطاب به وزیر امورخارجه آمریکا افزود: «جالب و البته مضحک آنجاست که به قطعنامه‌ای استناد می‌کنید که با خروج یک‌جانبه و غیرقانونی‌تان از برجام نه‌تنها خود آن را نقض کرده‌اید، بلکه دیگران را هم به نقض آن تشویق یا حتی اگر آن را اجرا کنند تهدید به تنبیه شدن و تحریم می‌کنید.»

ادامه آزمایش موشکی

همزمان سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح درخصوص موضع‌گیری‌های اخیر دشمنان جمهوری اسلامی درباره تست و توسعه موشکی گفت: «تست موشک‌ها و توان دفاعی جمهوری اسلامی برای دفاع و در راستای بازدارندگی کشور ما است؛ این کار ادامه خواهد پیدا کرد. ما هم تست و هم توسعه موشکی را ادامه خواهیم داد.» وی افزود: «این موضوع خارج از چارچوب مذاکرات است و به امنیت ملی ما مرتبط است. در این رابطه از هیچ کشوری اجازه نخواهیم گرفت.»

ادعاهای موشکی پمپئو

این درحالی است که مایک پمپئو، ‌وزیرخارجه آمریکا در ادامه جدید‌ترین اظهارات خصمانه خود علیه ایران در پیامی توییتری آزمایش موشکی ایران را محکوم و آن را مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ عنوان کرده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، وزیر امورخارجه آمریکا در پی رویکردهای بدخواهانه کشورش، مدعی شد که آزمایش موشک‌های میانبرد ایران که توانایی حمل چند کلاهک موشکی منفجره را دارند تخطی از توافق بین‌المللی هسته‌ای تهران است و آن را محکوم کرد. در میان تنش‌های میان واشنگتن و تهران در زمینه موشک‌های بالستیک، پمپئو در پیامی توییتری هشدار داده است که ایران درحال افزایش «آزمایش و تکثیر» موشک‌هایش بوده و از جمهوری اسلامی ایران خواست «این اقدامات را متوقف کند» وزیر امورخارجه آمریکا سپس در ادامه این اظهارات با در نظر گرفتن توافق هسته‌ای بین‌المللی که توسط شورای امنیت به امضا رسیده است، گفت: «ما این اقدام را محکوم می‌کنیم.»

واکنش بولتون و متیس

همزمان جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در پیامی توییتری، آزمایش موشکی ایران را رفتاری تحریک‌آمیز و غیرقابل تحمل خواند. به گزارش «ایسنا» جان بولتون، در پیامی توییتری با طرح این ادعا که ایران به تازگی موشک‌های بالستیک میان‌بردی را که قادر به رسیدن به اسرائیل و اروپا هستند را مورد آزمایش قرار داده است، گفت: این «اقدام تحریک‌آمیز» غیرقابل تحمل است. همچنین جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا نیز در اظهاراتی واهی ایران را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متهم کرد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از وزارت دفاع آمریکا جیمز متیس در ادامه اظهارات واهی مایک پمپئو درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایران، با ادعای اینکه دولت ایران به فکر منافع مردم خود نیست، عنوان کرد: «آنها اقدامات مداومی را اتخاذ می‌کنند که به بدتر شدن شرایط مردم خود منجر می‌شود.» وی در ادامه مدعی شد: «تهدید از سوی ایران چندجانبه است. آنها با این پرتاب موشک، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که آنها را از انجام این‌گونه پرتاب‌ها باز می‌داشت، نقض کردند. به‌نظر می‌رسد که بهترین تلاش‌مان برای منصرف کردن ایران از حمایت از تروریسم همانند تلاش‌های سازمان ملل برای ممانعت از پرتاب موشک توسط ایران ناکام مانده است.» وزیر دفاع آمریکا در ادامه با مقایسه ایران و کره‌شمالی افزود: «درحال‌حاضر سطح تهدیدات استراتژیک ایران از کره‌شمالی کمتر است؛ اما (این تهدیدات) در منطقه بسیار مهم هستند. اگر با این تهدیدات مقابله نشود، می‌توانند گسترش یابند.»

جیمز متیس در پاسخ خبرنگاری که درباره تمرکز دولت ترامپ روی ایران سوال کرد، گفت: «بهترین راه مواجهه از طریق دیپلماسی است؛ اما زمانی که دیگر دیپلماسی کارساز نباشد، باید هرچند کشوری که ‌می‌توانیم را در مقابل ایران با یکدیگر متحد کنیم.»

قطعنامه ۲۲۳۱ الزام‌آور نیست

وزیر امورخارجه آمریکا، آزمایش موشکی مورد اشاره خود را مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانسته و از ایران خواسته است فعالیت‌های موشکی خود را متوقف کند، اما بر‌اساس قطعنامه‌ ۲۲۳۱ شورای امنیت حتی اگر آزمایش موشکی صورت گرفته باشد مغایرتی با قطعنامه مذکور ندارد. قطعنامه ۲۲۳۱ پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی، در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید که تمام کشورهای عضو سازمان ملل متحد را به اجرای «برنامه جامع اقدام مشترک» یا متن توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ موظف کرد.

این قطعنامه که الزام‌آور نیست، از ایران خواسته است از تولید و آزمایش موشک‌های بالستیک خودداری کند. پاراگراف سوم از ضمیمه «ب» قطعنامه شماره ٢٢٣١ از ایران می‌خواهد به مدت هشت سال از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک که با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای شامل فناوری سکوهای پرتاب آنها طراحی شده باشد، اجتناب کند. ایران همواره تاکید کرده‌است که هیچ موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای آزمایش نکرده و نخواهد کرد و تنها موشک‌های بالستیکی را مورد آزمایش قرار می‌دهد که جزو سلاح‌های متعارف به‌شمار می‌روند و ناقض هیچ کنوانسیون و قطعنامه‌ بین‌المللی نیستند.

چند روز پیش هم، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، مدعی شده بود که براساس برآوردها، ایران در ماه ژانویه ۲۰۱۷ میلادی یعنی حدود ۱۱ماه پیش یک موشک میان‌برد با توان حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از خروج از برجام اعلام کرده خواهان توافق گسترده‌تری با ایران است که موضوعات برنامه موشکی، هسته‌ای و نقش تهران در منطقه را در بر بگیرد. درخواستی که چند بار از سوی ترامپ مطرح شد اما مقامات ایران آن را نپذیرفتند.

همراهی لندن با واشنگتن

همچنین جرمی هانت، وزیر امورخارجه بریتانیا در یک همراهی آشکار با سیاست‌های واشنگتن، در واکنش به آزمایش موشکی که ادعا می‌شود ایران به تازگی انجام داده است، گفت که این اقدامی تحریک‌کننده و مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. به گزارش «ایسنا» وزیر امورخارجه انگلیس با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود مدعی شد: «من به‌شدت نسبت به آزمایش موشک بالستیک میان برد توسط ایران نگران شده‌ام. این اقدامی تحریک‌کننده و تهدیدآمیز بوده و در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.» جرمی هانت ادامه داد: «حمایت ما از برجام به هیچ‌وجه از نگرانی ما درباره برنامه موشکی بی‌ثبات‌کننده ایران و از عزم ما نسبت به اینکه باید متوقف شود، کم نمی‌کند.» این درحالی است که مارک فیتز پاتریک، مدیر اجرایی اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی در پیامی توییتری گفت که آزمایش‌های موشکی ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به شمار نمی‌رود. مارک فیتز پاتریک در این پیام توییتری نوشت: «این توجیه آزمایش موشکی ایران نیست، اما این اقدام نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به‌شمار نمی‌رود زیرا تنها از ایران می‌خواهد چنین آزمایش‌هایی را انجام ندهد.» وی همچنین در ادامه این پیام نوشت: «همچنین این قطعنامه خواستار آن است که تمامی کشورهای عضو از هر گونه اقدامی که اجرای تعهدات برجام را تضعیف می‌کند، خودداری کنند.» فیتز پاتریک افزوده ‌است: «اگر ایران درحال تخطی از قطعنامه است، پس آمریکا نیز چنین است.»