آمریکا به دنبال جنگ روانی است عكس: دنیای اقتصاد

همچنین ترامپ بعد از نشست مطبوعاتی وزیر امورخارجه و وزیر خزانه‌داری این کشور در ارتباط با بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در اقدامی کودکانه، عکسی را در صفحه توییتر خود منتشر کرد که روی آن نوشته بود: «تحریم‌ها می‌آیند، ۵ نوامبر»این مواضع و صحبت‌های ترامپ با واکنش تند مقامات ایران و جهان مواجه شد. سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در این رابطه تاکید کرد که هدف واشنگتن، «جنگ روانی گسترده» علیه مردم ایران است، هرچند آمریکا نمی‌تواند هیچ‌گونه اقدامی علیه ملت بزرگ و رشید ایران داشته باشد. همچنین فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه و دارایی بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه قدرت اروپایی دخیل در توافق هسته‌ای ایران، از تصمیم آمریکا به بازگرداندن تحریم‌های ایران ابراز تاسف و تاکید کردند که از تجارت با ایران حمایت می‌کنند. در عین حال در تماس تلفنی ظریف با برخی وزیران اروپایی بر اجرایی شدن سازوکار ویژه مالی اروپا تاکید و اعلام شد که این سازوکار در روزهای آتی رسما ثبت و آغاز به‌کار می‌کند.

ناکامی تلاش‌های آمریکا

بهرام قاسمی در واکنش به روزشمار بازگشت تحریم‌ها بر روی سایت وزارت امورخارجه آمریکا گفت: «این اقدام بیشتر شبیه طنز، کاری بچگانه و نوعی اسباب بازی برای آمریکا است.»

آمریکا که در ماه مه از برجام خارج شد نخستین دور تحریم‌ها را در ماه اوت بازگرداند. این کشور به شرکت‌های سایر ملل هشدار داد که در صورت ادامه تجارت با ایران با مشکل مواجه خواهند شد. آمریکا همزمان اعلام کرد، دور دوم تحریم‌ها که در آن تمامی تحریم‌های پیشین باز خواهند گشت، صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهد و هدف از آن به صفر رساندن فروش نفت این کشور است.

بهرام قاسمی با اشاره به همین تلاش‌های آمریکا گفت: «تحریم‌هایی که آمریکا می‌خواست با فشار به جامعه جهانی ضدایران اعمال کند به جایی نرسیده و بخش زیادی از اقدامات آنها برای منصرف کردن شرکت‌ها از تجارت با ایران با ناکامی مواجه شده است.» سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: «به‌نظر نمی‌رسد که آمریکا توان بیشتری برای ایجاد فشار به کشورها و بنگاه‌های اقتصادی جهانی داشته باشد و آنچه فعلا متصور است همان جنگ روانی گسترده‌ای است که می‌خواهد از قبل تبلیغات و جنگ روانی باعث هراس و دلهره در مردم ایران شده و تا حدی به اهداف خود نزدیک شود.»

قاسمی با بیان اینکه هدف آمریکا سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایی است که در حوزه اقتصادی و تحریم‌های اقتصادی داشته، ادامه داد: «ما کماکان می‌توانیم و آگاه هستیم و این توانایی و دانایی را برای اداره اقتصاد کشور و اداره معیشت مردم دراختیار داریم و از گذشته‌های دورتر نیز با توجه به پیش‌بینی‌هایی که در مورد سیاست زیاده‌خواهی آمریکا داشته‌ایم، تمهیدات لازم با تلاش بخش‌های مختلف در دولت اندیشیده شده است.» وی تاکید کرد: «هیچ‌جای نگرانی وجود ندارد و باید نشست، منتظر شد و دید که آمریکا نمی تواند هیچ‌گونه اقدامی علیه ملت بزرگ و رشید ایران داشته باشد.»

تاکید ایران بر همکاری با کشورهای دوست

از دیگر سو وزارت امورخارجه ایران نیز در آستانه بازگشت دور دوم تحریم‌های آمریکا در بیانیه‌ای ابراز اطمینان کرد که ایران با همکاری کشورهای دوست و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و توان بین‌المللی خویش با خرد و تدبیر قادر است چالش تحریم‌های غیرقانونی آمریکا را پشت‌سر بگذارد و اجازه ندهد رژیم ترامپ به اهداف نامشروع خود نائل آید.

به گزارش «ایرنا» در این بیانیه تاکید شده است که این اقدام آمریکا اگرچه به لحاظ عینی و عملی نسبت به دوره ۶ ماهه اخیر تبعات منفی اندکی برای اقتصاد ایران به‌دنبال خواهد داشت، اما برای رژیم حاکم بر آمریکا یک سقوط اخلاقی و سیاسی بزرگ محسوب می‌شود. همچنین در بیانیه وزارت خارجه ایران این اقدام آمریکا، نقض برجام، نقض قطعنامه شورای امنیت، نقض دستور دیوان بین‌المللی دادگستری، تقابل با اراده صریح اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان و بی‌توجهی به اصول انسانی، حقوقی و اخلاقی توصیف شده است.

در این بیانیه به اقدامات گذشتگان آقای ترامپ در چهاردهه اخیر اشاره و نوشته شده است که آنها نیز از هیچ فشار و رفتار غیرانسانی در قبال ایران و ایرانیان دریغ نکرده‌اند که اکنون ابزار فشار بیشتری برای آقای ترامپ و اطرافیانش باقی مانده باشد. در بیانیه ایران تاکید شده است: «از حمله مستقیم نظامی به هواپیمای مسافری و سکوهای نفتی ایران گرفته تا حمایت کامل از پست‌ترین دشمنان ایران از جمله صدام حسین، منافقین و سایر گروه‌های تروریستی، تجزیه‌طلب و نژادپرست، از تحریم‌های به اصطلاح «فلج‌کننده» تا ترور دانشمندان هسته‌ای؛ همه و همه در کارنامه روسای‌جمهور مختلف آمریکا به چشم می‌خورد.»

این بیانیه می‌افزاید: «جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن اعمال غیرقانونی تحریم‌های آمریکا، از بیانیه مشترک خانم موگرینی، وزرای خارجه و وزرای خزانه‌داری سه کشور اروپایی و نیز بیانیه‌ها و مواضع دولت‌های روسیه و چین در قبال اقدام غیرقانونی آمریکا و تعهد آنها به حفظ کانال‌های مالی با ایران و تداوم صادرات نفت و گاز کشورمان استقبال کرده و آن را گامی صحیح در مسیری درست می‌داند.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «پیشرفت‌های حاصله در زمینه اجرایی کردن تعهدات سیاسی این کشورها برای تامین منافع اقتصادی ایران مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است و بدون تردید تداوم حیات برجام در گرو عملیاتی شدن و موفقیت این تدابیر است.»

سازوکار ویژه مالی اروپا

از دیگر سو همزمان با تاکید آمریکا بر بازگشت تمامی تحریم‌ها علیه ایران، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه جمعه با فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «هایکو ماس»، «مارگوت والستروم» و «هانتر ساموئلسون» وزیران خارجه آلمان، سوئد و دانمارک به طور جداگانه تلفنی گفت‌و‌‌گو کرد و در این تماس‌ها طرفین بر اجرایی کردن سازوکار ویژه مالی اروپا تاکید کردند.

ظریف در این گفت‌و‌‌گوهای تلفنی در خصوص اقدام آمریکا در اعمال مجدد تحریم‌های آن کشور و تلاش‌های اروپا برای مقابله با این اقدامات با مقامات اروپایی رایزنی و تبادل نظر کرد. موگرینی و وزرای خارجه اروپایی نیز با تاکید چندباره بر تعهد خود به برجام و تلاش برای حفظ کانال‌های مالی با ایران و تداوم صادرات نفت و گاز ایران بر اهمیت تعهد وزرای دارایی علاوه‌بر وزرای خارجه سه کشور اروپایی و سایر اعضا برای اجرایی کردن سازوکار ویژه مالی اروپا تاکید و اعلام کردند این سازوکار در روزهای آتی رسما ثبت و آغاز به کار می‌کند. بر این اساس در گفت‌و‌‌گو با وزیر امور خارجه دانمارک طرفین در خصوص ادعای اخیر پلیس آن کشور مبنی بر انجام عملیات تروریستی در دانمارک گفت وگو کردند.

ظریف در این گفت‌و‌‌گو با رد این ادعاهای واهی، به تلاش آشکار رژیم صهیونیستی برای تخریب روابط ایران و کشورهای اروپایی و از بین بردن ابتکارات اروپا برای حفظ برجام اشاره و آمادگی کشورمان را برای همکاری با مقامات امنیتی دانمارک به‌منظور روشن سازی ابعاد مختلف این دسیسه و کشف حقیقت اعلام کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی در عین حال مسوولیت دولت دانمارک را برای تعقیب و دستگیری عوامل گروهک تروریستی که به دخالت در حمله تروریستی اهواز اعتراف کرده و مسوولیت آن را پذیرفته‌اند، یادآور شد و اقدام دولت دانمارک برای حمایت از این افراد به‌رغم اذعان صریح به مسوولیت عملیات تروریستی اخیر در اهواز را غیرقابل‌قبول دانست. وزیر خارجه دانمارک هم در این ‌گفت وگوی تلفنی یک بار دیگر بر حمایت دانمارک از برجام و‌ همراهی با سازوکارهای مالی اروپا برای ادامه همکاری‌های اقتصادی با ایران تاکید کرد.

از تجارت با ایران حمایت می‌کنیم

همچنین اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و بریتانیا با صدور یک بیانیه مشترک از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران «عمیقا» ابراز تاسف کردند. به گزارش «ایسنا» در این بیانیه آمده است که این کشورها و اتحادیه اروپا از شرکت‌هایی که تبادلات تجاری قانونی با ایران دارند حمایت می‌کنند. براساس گزارش یورونیوز، در بخش دیگری از بیانیه، هدف اتحادیه اروپا حمایت از فعالان اقتصادی عنوان شده که تحت قوانین و مقررات اروپا و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد با ایران تجارت می‌کنند. وزیران خارجه اروپایی همچنین بر «تعهد خود» برای «همکاری و به‌ویژه حفظ راه‌های ارتباط مالی با ایران و تضمین ادامه صادرات نفت و گاز ایران» تاکید کردند.

در این بیانیه همچنین آمده است که تلاش‌های اروپا برای رسیدن به این اهداف «در هفته‌های گذشته شدت گرفته است.»

انتقاد مسکو

از دیگر سو دولت روسیه تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را ضربه محکم دیگری به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خواند. به گزارش خبرگزاری فارس بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت خارجه روسیه ضمن محکوم کردن تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفته مسکو مایل است تا همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی با تهران را با وجود اقدامات مخرب واشنگتن حفظ کند. مسکو در ادامه تاکید کرد: «اگر واشنگتن همان‌طور که اعلام کرده، واقعا مایل به مذاکره با تهران است، در این صورت، سیاست فشار تحریم‌ها به‌منظور کاهش قابلیت‌های دفاعی و اقتصادی ایران و همچنین تخریب اوضاع سیاسی داخلی این کشور باید مورد بازبینی قرار گیرد. تجربه سالیان دراز نشان داده که با استفاده از روش‌های مبتنی بر فشار نمی‌توان با ایران به سازش رسید.»

همچنین وزارت خارجه فرانسه در توییتی با توجه به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران توسط آمریکا از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران ابراز تاسف کرده است. به گزارش «ایسنا» همچنین سفارت فرانسه در تهران توییت ژان لودریان، وزیر خارجه فرانسه را بازنشر کرده که نوشته است: «تعهد اروپا برای حفظ برجام، عنصری کلیدی از عدم‌اشاعه و دیپلماسی چندجانبه است. شرکت‌های اروپایی که مبادلات مشروع با ایران را ادامه می‌دهند حمایت می‌شوند و انتظار می‌رود که ایران به کلیه تعهداتش پایبند باشد.»

سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران

در شرایطی که تمامی طرف‌های برجام اقدامات یکجانبه آمریکا در بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را محکوم کرده‌اند، آمریکا همچنان بر طبل تحریم‌ها می‌کوبد. در این راستا پس از سخنان ضدایرانی ترامپ، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز با تکرار ادعاهای نخ‌نما و واهی این کشور علیه ایران گفت که بخش دوم تحریم‌های ایران سخت‌ترین تحریم‌هایی خواهد بود که این کشور تاکنون با آن مواجه شده است. به گزارش «ایسنا» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی هیل گفت: «این تحریم‌ها در حال اجرا شدن هستند و در پی وعده‌ای اعمال می‌شوند که رئیس‌جمهور داده بود. ما همچنین تحریم‌های مضاعفی اعمال کرده‌ایم و زمانی که تمامی این تحریم‌ها بازگردانده و اجرایی شوند ایران تحت سخت‌ترین تحریم‌هایی قرار خواهد گرفت که تاکنون با آن روبه‌رو شده است.»