درهمین راستا روز گذشته محمدعلی وکیلی در سخنان کوتاهی که از رادیو فرهنگ پخش شد، گفت: قرار بود دولت وزرای پیشنهادی برای چند وزارتخانه را امروز به مجلس معرفی کند؛ اما گویا برخی نمایندگان در تعامل با دولت حضور هفته آینده‌شان در حوزه‌های انتخابیه را ضروری دانسته‌اند؛ به همین دلیل دیشب دولت وعده‌اش را پس گرفت و معرفی وزرا را به بعد از تعطیلات هفته آینده مجلس موکول کرد. به گزارش «ایسنا» نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: به همین دلیل تقویم کاری و تعطیلات مجلس به این شرح تغییر کرد، مجلس هفته آینده به‌دلیل حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه تعطیل است و هفته بعد از تعطیلات نمایندگان در خانه ملت حضور خواهند داشت و وزرای پیشنهادی دولت نیز در این هفته به مجلس معرفی می‌شوند. اما آنچه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و قطعی نشده است، تصمیم دولت برای تغییر در۴‌وزارتخانه است. هر چند روز دوشنبه «ایلنا» از نامه رئیس‌‌جمهوری به مجلس برای معرفی ۴ وزیر برای وزارتخانه‌های صنعت‌، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و  امور اقتصادی و دارایی خبر داد؛ اما برخی خبرها حاکی از آن است که رئیس‌‌جمهوری هنوز درمورد تغییر عباس آخوندی، وزیر راه و شهر‌سازی به نتیجه قطعی نرسیده است. این درحالی است که پیش از این خبرهایی از استعفای عباس آخوندی، وزیر راه نیز منتشر شده بود که البته تکذیب شد. همچنین برخی از شنیده‌ها حاکی از آن است که به‌رغم معرفی دو گزینه (علی‌اکبر حاج‌محمدی مشاور عالی سازمان برنامه و بودجه کشورو علیرضا رزم‌حسینی استاندار مستعفی کرمان ) ازسوی معاونان و مشاوران رئیس‌‌جمهوری به روحانی برای تصدی پست وزارت راه و شهرسازی یا خود گزینه مورد نظر پیشنهاد پست موردنظر را قبول نکرده یا شخص رئیس‌‌جمهوری درمورد شخص پیشنهاد شده به نتیجه نرسیده است و مذاکرات دراین خصوص ادامه دارد. حاج‌محمدی آذر ماه سال پیش، از سوی محمدباقر نوبخت به‌عنوان رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه منصوب شده بود. علیرضا رزم‌حسینی، استاندار سابق کرمان نیز خرداد ماه به‌دلیل آنچه مسائل خانوادگی عنوان کرد استعفای خود را به وزیر کشور ارائه داد و وزیر کشور با آن موافقت کرد.

در کنار پست وزارت راه و شهر‌سازی که هنوز تغییر در آن قطعی نشده است، به‌نظر می‌رسد دولت درمورد وزارت صنعت، معدن و تجارت به جمع‌بندی قطعی‌تری رسیده است. گفته می‌شود روز گذشته دولت روی معرفی رضا ویسه، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور به جمع‌بندی نهایی رسیده است. البته او تنها گزینه موردنظر دولت برای پذیرش این سمت نیست. ظاهرا علیرضا رزم‌حسینی استاندار سابق کرمان نیز یکی دیگر از این گزینه‌ها بوده که البته با پذیرش آن مخالفت کرده است. درحال‌حاضر محمد شریعتمداری، وزیر صنعت و معدن و تجارت است؛ اما براساس گزارش‌ها به‌دلیل فشار مجلس برای استیضاح او دولت قصد دارد او را به‌عنوان وزیر کار به مجلس معرفی کند. از همین‌رو گفته می‌شود که او حتی پیش از سفرحسن روحانی، رئیس‌‌جمهوری به نیویورک استعفای خود را به رئیس‌جمهوری تقدیم کرده بود؛ اما تصمیم‌گیری درمورد آن به بعد موکول شد. در همین حال موضوع استیضاح او همچنان در مجلس مطرح است. در همین ارتباط روز گذشته اکبر ترکی، عضو فراکسیون ولایی مجلس گفت به‌دلیل حضور نیافتن شریعتمداری در نشست کمیسیون صنایع، طرح استیضاح او امروز (سه‌شنبه)به هیات‌رئیسه مجلس ارائه شده است.

قرار بود جلسه دیروز کمیسیون صنایع و معادن در مورد تقاضای استیضاح محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور وی برگزار شود؛ ولی شریعتمداری در این جلسه حضور نیافت. البته او طی روزهای گذشته نیزدر کمیسیون‌های مربوطه که به بررسی موارد استیضاح او مشغول بودند نیز حضور پیدا نکرده است. درهمین راستا اکبر ترکی؛ نماینده مجلس در گفت‌وگو با «ایرنا» بااشاره به بحث استعفای شریعتمداری و احتمال معرفی او به‌عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس گفت: در این صورت تقاضای استیضاح شریعتمداری منتفی می‌شود؛ ولی اگر وی به‌عنوان وزیر کار معرفی نشود، استیضاح روند قانونی خود را طی می‌کند.

دلیل عدم حضور شریعتمداری درکمیسیون

در همین حال روز گذشته مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت اعلام کرد: دلیل عدم حضور محمد شریعتمداری در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به‌دلیل دریافت دیرهنگام دعوت‌نامه کمیسیون صنایع از وزیر صمت بوده است. به گزارش شاتا، در ادامه این مطلب آمده است: این دعوت‌نامه به‌صورت دستی و در ساعت هفت صبح دیروز درحالی به دفتر وزارتی رسیده است که وزیر صمت در یک برنامه از پیش تعیین‌شده برای سرکشی از مناطق سیل‌زده در استان مازندران به‌سر می‌برد. شریعتمداری به محض اطلاع از این دعوت در تماس با هیات‌رئیسه مجلس و کسب مجوز برای ادامه سفر، در حین سرکشی به مناطق سیل‌زده، تلاش کرد با برخی نمایندگان حاضر در کمیسیون صنایع صحبت و اعلام کند که خود را در پاسخگویی به نمایندگان موظف می‌داند و در اولین فرصت برای پاسخگویی به اعضای محترم کمیسیون صنایع در مجلس شورای اسلامی حاضر خواهد شد. به این ترتیب ظاهرا تاکنون تکلیف معرفی وزرای پیشنهادی دو وزارتخانه کار و اقتصاد به‌صورت قطعی مشخص شده است. بر این اساس به‌زودی رئیس جمهوری فرهاد دژپسند را به‌عنوان وزیر اقتصاد به مجلس معرفی خواهد کرد. وی اکنون به‌عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه مشغول فعالیت است. ازسوی دیگر معرفی محمد شریعتمداری وزیر کنونی صمت نیز برای وزارت کار در دولت قطعی شده است. هر چند که نمایندگان برای معرفی او اما و اگرهایی خواهند داشت و معلوم نیست که بتواند رای اعتماد را از مجلس کسب کند.

درمیان این گمانه‌زنی‌ها واخبارمنتشر شده علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات‌رئیسه مجلس روز گذشته درگفت‌وگو با «ایسنا» گفت  قرار است رئیس‌‌جمهور علاوه بر وزرای پیشنهادی کار و اقتصاد، گزینه‌های پیشنهادی خود را برای وزارتخانه‌های راه و صنعت نیز به مجلس معرفی کند. وی همچنین گفت: در همین راستا بر اساس شنیده‌ها آقای شریعتمداری برای وزارت کار، آقای دژپسند برای وزارت اقتصاد و آقای رضا ویسه برای وزارت صنعت معرفی خواهند شد. بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس نیز با بیان اینکه جلسه رای اعتماد دو هفته آتی برگزار می‌شود، گفت: شریعتمداری هنوز استعفا نداده ولی دولت می‌خواهد که وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کند.