طبق گزارش و تصاویر ماهواره‌ای از هور‌العظیم، آتش‌سوزی نیزارها از ششم تیر در عراق شروع شد و مساحتی بالغ‌بر ۱۳ هزار هکتار را در عراق طعمه آتش کرد. سپس با پیشروی آتش مناطقی از ایران را نیز درگیر کرد. در همین راستا، چهاردهم ماه جاری سید عادل مولا معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان از وقوع آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم و پیشروی آتش در تالاب و محاصره شهرها و روستاهای اطراف در دود غلیظ حاصل از این آتش‌سوزی خبر داد. دودی که روز گذشته دید جاده‌های خوزستان را کور کرد. هرچند این آتش‌سوزی ظاهرا چهارمین آتش‌سوزی در این تالاب در سال جاری است اما دامنه آتش این بار گسترش یافته و مناطق زیادی را درگیر کرده است. هرچند هنوز دلیل اصلی این آتش‌سوزی اعلام نشده، اما خشک شدن تالاب و عامل انسانی تاکنون به‌عنوان عوامل احتمالی این آتش‌سوزی اعلام شده است.

در همین حال انتشار تصاویری از بدن سوخته چند گاومیش در شبکه‌های اجتماعی که گفته می‌شد در آتش هورالعظیم سوخته‌اند، مردم را نسبت به این حادثه حساس‌تر کرد. هرچند مقامات محلی این تصاویر را با سوختن هورالعظیم در آتش مرتبط نمی‌دانند، اما برخی گزارش‌های دیگر از سوختن بدن این حیوانات در اثر آتش‌سوزی اخیر نیزارهای تالاب هورالعظیم گواهی می‌دهند. در همین ارتباط مدیر جهاد کشاورزی دشت آزادگان در گفت‌وگو با «ایرنا» تایید می‌کند که این گاومیش‌ها در نتیجه آتش‌سوزی در هورالعظیم دچار سوختگی شده‌اند.  قاسم بیت سعید می‌گوید: کارشناسان مرکز خدمات جهاد کشاورزی این شهرستان روزشنبه از وضعیت این دام‌ها در روستای «رُمیم» در بخش بستان، بازدید و این حادثه را تایید کرده و گزارش آن را ارائه داده‌اند.  وی اضافه می‌کند: براساس برآورد کارشناسان به هر رأس گاومیش در این حادثه ۱۰۰ میلیون ریال خسارت وارد شده که نامه تایید و برآورد خسارت به سازمان جهاد کشاورزی استان و اداره کل مدیریت بحران استانداری ارائه شده تا جبران خسارت صورت گیرد؛ زیرا آتش‌سوزی تالاب جزو حوادث غیرمترقبه به‌شمار می‌آید. به گزارش «ایرنا» در بالادست هورالعظیم دو سد بزرگ کرخه و سیمره ساخته شده‌اند که در سال‌های گذشته به بحران آب در این تالاب اضافه کرده‌اند.  اگرچه گفته می‌شود، به‌دلیل سیلاب‌های دو سال پیش، وضعیت سد کرخه در بالادست هورالعظیم از دیگر سدها بهتر است، اما در هفته‌های اخیر هیچ آبی به پایین دست این سد نرسیده و کشاورزان، دامداران و تالاب هورالعظیم را در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه با چالش جدی مواجه کرده است.  در همین رابطه مدیر اداره جهاد کشاورزی دشت آزادگان نسبت به مرگ‌و‌میر چند هزار راس گاومیش در این شهرستان هشدار می‌دهد و می‌گوید: اگر تا یک هفته آینده خشکی رودخانه کرخه و انهار و هورالعظیم ادامه یابد و آبی در آنها جاری نشود، همه دام‌های این شهرستان تلف می‌شوند و شاهد یک فاجعه خواهیم بود. چند روز گذشته احمد لاهیجان‌زاده، مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان از آغاز مذاکرات وزارت امور خارجه با دولت عراق برای مهار آتش تالاب هورالعظیم خبر داد و گفت: محیط‌زیست خوزستان توان تاب‌آوری در مقابل این حجم آلودگی را ندارد. به گفته او سفیر ایران در بغداد این مساله را به دولت عراق منعکس کرده است.

تالاب هورالعظیم در دو بخش ایرانی و عراقی بیش از ۴۵۰ هزار هکتار است که ۱۲۰ هزار هکتار آن در خوزستان واقع شده است. هورالعظیم یکی از زیستگاه‌های حساس و مهم پرندگان مهاجر آبزی و بومی منطقه است و براساس گزارش‌ها تا چند سال پیش بیشترین تعداد پرنده‌های در معرض خطر در این تالاب به‌سر می‌بردند. با تمام اینها این تالاب حدود دو هفته است که در آتش می‌سوزد و به‌رغم تلاش‌ها برای مهار آتش هنوز شعله‌های آن خاموش نشده است.