تحلیل جهانگیری از شرایط ایران درمنطقه

به گزارش «ایسنا» معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش با بیان اینکه دولت آمریکا در مقطع کنونی تمام تلاش خود را برای ناامن کردن اقتصاد ایران به‌کار بسته و به تعبیر رهبر معظم انقلاب وزارت خزانه‌داری آمریکا تبدیل به اتاق جنگ علیه ایران شده است، تصریح کرد: ما در مقابله با تحریم‌ها، کوله‌باری از تجربه در اختیار داریم و همان‌طور که از ابتدای انقلاب تاکنون توانسته‌ایم از تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان عبور کنیم این بار نیز می‌توانیم با تکیه بر انسجام و وحدت ملی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مهم مدیریتی کشور از مشکلات عبور کنیم. جهانگیری ضمن تحلیل رفتار دولتمردان آمریکا و شرایط منطقه، گفت: در برهه کنونی ائتلافی شوم میان سعودی‌ها و صهیونیست‌ها برای حمایت از سیاست‌های آمریکا در جهت آسیب زدن به منافع جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است. آنها علاوه بر هدف قرار دادن اقتصاد کشور در سطح منطقه‌ای نیز می‌خواهند به هم‌پیمانان کشور و عقبه استراتژیک و عمق راهبردی ایران آسیب بزنند و ما باید به خوبی متوجه این شرایط باشیم. وی با اشاره به حوادث اخیر و اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا علیه کشورمان گفت: یکی از فرصت‌های بزرگ کشور ظرفیت دیپلماسی ماست. دیپلمات‌های ما در مذاکرات با شش قدرت برتر دنیا توافقی را به سرانجام رساندند که رئیس‌جمهوری آمریکا مجبور شد برای خارج شدن از آن مقررات بین‌المللی را یکجانبه برهم بزند. امروز بر اساس همین تلاش‌ها، آمریکا به همراه تعداد محدودی از دولت‌های منطقه که با برجام مخالف بودند در سطح جهانی منزوی شده و حتی اتحادیه اروپا، چین و روسیه در دفاع از برجام ایستاده‌اند.  جهانگیری ادامه داد: ترامپ در سال گذشته به‌دنبال این بود که فضای اقتصادی کشور را ناامن و ریسک فعالیت را در ایران افزایش دهد تا شرکت‌های خارجی از ترس تحریم‌های آمریکا در ایران سرمایه‌گذاری نکنند. البته خیلی‌ها هم تصور می‌کردند تصمیم ترامپ تلاطم و اختلال شدیدی در اقتصاد و بازار ارز کشور به‌وجود خواهد آورد اما با تصمیمات مدبرانه توانستیم این سیاست‌ها را کم‌اثر کنیم. جهانگیری با اشاره به اینکه برخی تلاطم‌ها در نتیجه شرایط و سیاست‌های جدیدی که کشور با آن روبه‌رو است در اقتصاد کشور قابل پیش‌بینی بود، گفت: امروز برای ما قابل قبول نیست که هیچ کالایی به بهانه قیمت ارز افزایش یابد چراکه هر واردکننده‌ای که بخواهد کالا به کشور بیاورد می‌تواند با ثبت سفارش ارز به قیمت ۴۲۰۰ تومان دریافت کند. به‌طوری که دغدغه اکنون ما این است که میزان واردات در دوماه ابتدای سال‌جاری کمی بیشتر از میزان واردات در سال گذشته شده است.

اعتماد عمومی نباید دچار فرسایش شود

معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری ازسخنانش با تاکید بر اینکه با برنامه‌ریزی و تدبیر می‌توان تهدیدات شکل گرفته علیه جمهوری اسلامی ایران را به فرصت تبدیل کرد، گفت: استانداران در مقطع حساس کنونی نقش مهمی در رصد و پیش‌بینی موضوعات چالشی و بحران‌زا و حل مشکلات پیش روی کشور دارند. وی تاکید کرد: انسجام و وحدت در داخل کشور و حفاظت از سرمایه اجتماعی اولویت امروز کشور است و همه ما مسوولان و نخبگان باید طوری عمل کنیم که اعتماد عمومی مردم دچار فرسایش نشود. جهانگیری با بیان اینکه بزرگ‌ترین سرمایه جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی، سرمایه اجتماعی است، اظهار کرد: تا زمانی که این سرمایه و حمایت مردمی از کشور، نظام و دولت پابرجا باشد قادر هستیم از همه مسائل عبور کنیم. معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: اگر اعتماد مردم به مسوولان و کارآمدی نظام از بین برود، اوضاع متفاوت خواهد شد.

تاکید دوباره بر ضرورت گفت‌وگوی ملی

وی باردیگر مواضع ماه‌های اخیر خود مبنی بر ضرورت شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی میان بخش‌های مختلف جامعه را تکرار و تصریح کرد: استانداران باید با حساسیت جلوی اختلافاتی را که در شرایط کنونی هیچ موضوعیتی ندارد در منطقه و استان خود بگیرند زیرا خط دشمن عمده کردن اختلافات و ایجاد تفرقه میان اقوام و استان‌ها با یکدیگر است.

واکنش جهانگیری به ضربه به دولت

جهانگیری با اشاره به اینکه سرنوشت ایران، نظام و دولت در مقطع کنونی به یکدیگر گره خورده است،‌ عملکرد و مواضع برخی افراد را در جهت خواست دشمنان توصیف کرد و گفت: برخی به اشتباه تصور می‌کنند می‌توان به دولت در برهه کنونی آسیب رساند اما نظام آسیب نبیند یا برخی فکر می‌کنند می‌توان نظام را دچار مشکل کرد اما به ایران ضربه وارد نیاید اما باید همه متوجه باشیم که آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانش ایران مقتدر و قوی را در منطقه حساس خاورمیانه نمی‌توانند تحمل کنند و هدف نخستشان ضربه زدن به ایران است.

تقدیر از بخش‌خصوصی در پیشبرد سیاست‌های ارزی

معاون اول رئیس‌جمهوری درادامه سخنانش همکاری بخش‌خصوصی در کمک به پیشبرد سیاست‌های ارزی را قابل تقدیر دانست و در عین حال با بیان اینکه دولت کاملا به اوضاع بازار و میزان کالاهای ذخیره شده در انبارها آگاه است،‌ اظهار کرد: دولت قصد ندارد طوری در بازار مداخله کند که مطلوب بخش‌خصوصی نیست اما به مردم اطمینان می‌دهیم که ستاد تنظیم بازار با دقت کافی وظایف خود را انجام خواهد داد و اگر مواردی وجود داشته باشد که دغدغه جدی ایجاد کند حتما تصمیمات مقتضی را اتخاذ خواهیم کرد.وی یادآور شد: همه اصناف می‌توانند در چارچوب قانون مسائل خود را بیان کنند و مسوولان هم موظف هستند در همه سطوح مطالبات بحق آنها را برآورده کنند. از نگاه دولت تبدیل اعتراضات صنفی به اتفاقات ناگوار قابل قبول نیست.

انتظار از مخالفان دولت

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور نیز در همایش استانداران سراسر کشور که در محل این وزارتخانه برگزار شد با بیان اینکه ایران تاثیرگذاری استراتژیکی در منطقه دارد، اظهار کرد: توازن منطقه‌ای بدون ایران امکان‌پذیر نیست. رحمانی‌فضلی تاکید کرد: انسجام و وحدت داخلی در شرایط کنونی بسیار مطلوب و خوب است بنابراین بی‌حوصلگی برخی افراد از انتقادات را نباید به‌عنوان اختلاف و انشقاق مطرح کنیم؛ بالاخره در جمهوری اسلامی ایران آزادی بیان و رسانه وجود دارد و از طرفی دیگر تفکرات مخالف دولت هم حضور دارند و فکر و مسائل خود را دارند که آزادانه حرف خود را بیان می‌کنند اما انتظار مردم و کسانی که اداره حکومت را برعهده دارند این است که وقتی دولتی با رای مردم بر سر کار می‌آید و می‌خواهد کشور را اداره کند مخالفان باید به حدی از بلوغ سیاسی رسیده باشند که دولت را حمایت کنند، زیرا این دولت برگزیده همه ملت است و نباید در فضا و شرایط رقابت خصمانه با دولت قرار بگیرند و این را ضعف در بلوغ سیاسی می‌دانیم. رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه باید امید و نشاط را در جامعه تزریق کنیم بر تقویت امید در کشور تاکید کرد و افزود: باید از ظرفیت فضای مجازی برای تقویت امید و نشاط و تشریح اقدامات و برنامه‌های دولت استفاده کنیم همچنین استانداران نسبت به دروغ‌پراکنی جریانات خبری و فضای مجازی روشنگری و شفاف‌سازی کنند.