این درحالی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این رابطه تاکید کرد که خروج آمریکا از برجام نشانه‌ای از هدف این کشور برای «تقابل با ایران در همه زمینه‌ها» است. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهوری آمریکا در این سخنرانی گفت: «من سه هفته پیش، به منظور تضمین این مساله که رژیم ایران هرگز به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند، آمریکا را از توافق هولناک و یکطرفه هسته‌ای ایران خارج کردم.» وی در ادامه در دفاع از خروج واشنگتن از برجام که انتقادات زیادی را در بین کشورهای اروپایی به همراه داشت، گفت: «ما به جای آنکه مثل همیشه برای آمریکا عذرخواهی کنیم، در نهایت از کشور بزرگ خود دفاع کردیم». دونالد ترامپ در اواسط ماه جاری اعلام کرد که آمریکا به‌طور یکجانبه از برجام خارج خواهد شد.این درحالی بود که شرکای اروپایی واشنگتن همه تلاش خود را به‌کار بستند تا مانع انجام این اقدام از سوی ترامپ شوند.

 اروپا باید خروج آمریکا از برجام را به چالش بکشد

از دیگر سو ولفگانگ شوسل، صدراعظم سابق اتریش تاکید کرد که اروپا به همراه روسیه و چین باید با ایستادن در مقابل تصمیم یکجانبه آمریکا برای خروج از برجام از نرم‌های بین‌المللی دفاع کند. به گزارش «ایسنا» به نقل از اسپوتنیک، ولفگانگ شوسل صدراعظم پیشین اتریش با انتقاد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، گفت: «اروپا به همراه روسیه و چین باید با به چالش کشاندن تصمیم یکجانبه آمریکا در خروج از برجام از نرم‌های بین‌المللی دفاع کرده و این تصمیم را در سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی بررسی کند.» صدراعظم اسبق اتریش تاکید کرد که توافق هسته‌ای یک توافق چندجانبه و الزام‌آور است و خروج واشنگتن به منزله نقض نرم‌های بین‌المللی است. وی افزود: «ما باید با این تصمیم مقابله کنیم. در اینجا موضوع اصول و قواعد مطرح است. پس از جنگ جهانی دوم ما توانستیم یک امپراتوری از اصول بین‌المللی را ایجاد کنیم، اکنون نیز ما باید از این استانداردها دفاع کنیم.»

 موجودیت اتحادیه اروپا در معرض خطر

همچنین سرمایه‌دار سرشناس آمریکایی پیش بینی کرد که با توجه به اتفاق‌های رخ داده برای «برجام» و «روابط آمریکا با اروپا»، جهان با بحران مالی جدیدی مواجه می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، جورج سوروس، سرمایه‌دار معروف مجارستانی ساکن آمریکا می‌گوید اتحادیه اروپا اکنون با بحرانی روبه‌رو است که بقای این مجموعه را تهدید می‌کند. به نوشته وبگاه «بلومبرگ» سوروس پیش‌بینی کرد که افزایش قیمت دلار و خروج سرمایه‌ها از بازارهای نوظهور منجر به بحران مالی عظیمی می‌شود. وی به اروپا هشدار داد که درحال مواجه شدن با یک تهدید موجودیتی است. سوروس در جریان سخنرانی در اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» در پاریس، پایتخت فرانسه گفت که از بین رفتن توافق هسته‌ای با ایران و ائتلاف «ترنس آتلانتیک» (روابط چند جانبه بین آمریکا و اروپا) تاثیر منفی بر اقتصاد اروپا دارد و سبب اختلال‌های دیگر از جمله کاهش ارزش ارز در بازارهای درحال ظهور می‌شود. سوروس در سخنرانی خود گفت: «این واقعیت که اروپا در معرض یک خطر موجودیتی قرار دارد دیگر پیش‌بینی نیست، بلکه یک واقعیت سخت است.» وی همچنین راه برون رفت از برخی از بحران‌ها‌ را به‌کارگیری طرح «مارشال» به ارزش ۳۵ میلیارد دلار در سال دانست و گفت اجرای چنین طرحی موجب کاهش فشارهای مهاجرتی به قاره می‌شود. این سرمایه‌دار معروف جهان با انتقاد از سیاست واحد پولی یکسان برای اروپا افزود که «یورو» مشکلات برجا مانده بسیاری دارد و نباید گذاشت که اتحادیه اروپا را نابود کند.