دوئل لفظی وزیر بهداشت با دو نماینده عكس: باشگاه خبرنگاران

هرچند این تنش کوتاه که توضیح آن در ادامه این گزارش می‌آید در جلسه دیروز مجلس رخ داد اما مجلس پاسخ‌های وزیر بهداشت را قانع‌کننده دانست. در جریان سوال علیرضا محجوب از وزیر بهداشت درباره علت مطالبه ۹ درصد حق بیمه برای واریز به وزارت بهداشت، محجوب تاکید کرد که درخواستی مبنی بر رای‌گیری برای قانع شدن یا قانع نشدن نمایندگان از توضیحات وزیر ندارم. از سوی دیگر نمایندگان مجلس پس از شنیدن پاسخ‌های وزیر بهداشت به سوال نادر قاضی‌پور درباره علت واردات صافی دیالیز با وجود تولید داخل، صحبت‌های او را قانع‌کننده دانستند.

سوال قاضی‌پور، پاسخ هاشمی

براساس آنچه «ایسنا» از این جلسه گزارش داد، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در تشریح سوال از وزیر بهداشت مبنی بر اینکه چرا با وجود تولید صافی دیالیز در کشور مجوز واردات داده‌اید، با بیان این ادعا که وزیر بهداشت و درمان نابودی تولید داخلی را دنبال می‌کند، ادامه داد: جای شرم دارد به جای حمایت از تولیدکنندگان صافی دیالیز، چند میلیارد بدهی‌شان به تولیدکنندگان را بازپرداخت نمی‌کنند و حتی کالای خارجی وارد می‌کنند.  این نماینده مجلس افزود: چند کارخانه داخلی سالانه ۵/ ۱۲ میلیون صافی دیالیز تولید می‌کنند اما «وزیر وارداتی» به فکر تولید نیست. هر جا نشسته است گفته «من باید به فکر سلامتی بیمارانم باشم نه حمایت از کالای داخلی» البته طبیعی است زیرا خودتان در گذشته به‌طور انحصاری از شرکت‌های آمریکایی که صاحبان آنها رژیم صهیونیستی بوده، محصول وارد کردید بنابراین تولید کالای ایرانی در چشمتان بی‌ارزش است.

قاضی‌پور در ادامه آغاز فعالیت کارخانه‌های تولید صافی دیالیز در کشور را موجب کاهش قیمت چشمگیر دیالیزهای وارداتی به کشور دانست و افزود: به محض آغاز تولید دیالیز در ایران قیمت دیالیزهای وارداتی به ایران به نصف و حتی به کمتر از نصف کاهش یافت و حتی «وزیر وارداتی» در پی شکستن کمر تولیدکنندگان دیالیز داخلی است. او با بیان نقل قولی از وزیر بهداشت مدعی شد: شما در کمیسیون بهداشت و درمان به تولیدکنندگان نسبت «دزد» دادید. کارگران ایرانی و تولید ملی ناموس من هستند و هر کس به آنها تهمت دزدی بزند بنده هم می‌گویم خودت شاه دزدی.

در ادامه این جلسه حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت پشت تریبون رفت و در پاسخ به اظهارات قاضی‌پور گفت: میزان واردات صافی دیالیز در پنج سال گذشته کمتر از مجوز قانونی این وزارتخانه بوده، نباید به اسم حمایت از تولید داخل، جنس کم کیفیت را به دو برابر قیمت خریداری کنیم. به گفته وزیر بهداشت مواد اولیه این صافی‌ها از خارج از کشور می‌آید و آنچه مهم است فایبرهایی است که در صافی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و سم را تصفیه می‌کند. ما در این زمینه تولیدی نداریم و این همان سرهم کردن و صنعت مونتاژ است ولی ما آن را به‌عنوان تولید داخل قبول کردیم. او افزود:‌ در حال حاضر دو شرکت داخلی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار صافی را تولید می‌کنند در حالی که مصرف ما در سال ۵/ ۴ میلیون عدد است. ضمن اینکه ۲۸ درصد بازار کشور دست بخش خصوصی و مابقی دست ما است. وزیر بهداشت یادآوری کرد: شعار امسال حمایت از تولید داخل است ولی کسی نباید از آن سوء استفاده کند و جنس کم کیفیت را به دو برابر قیمت بفروشد. قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه در پنج سال گذشته ۲۰ میلیون صافی دیالیز مورد استفاده قرار گرفته در حالی که کمتر از ۵۰۰ هزار عدد وارد شده، ‌اظهار کرد: من می‌توانم طبق قانون ۱۰ درصد از این نیاز را از خارج وارد کنم در حالی که تا الان کمتر از ۳ درصد از خارج وارد شده است، اما مشکل آنجاست که بخش خصوصی علاقه‌ای ندارد تولید داخل را با دو برابر قیمت بخرد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به صحبت‌های نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه گفت: من در کلاس اول دبیرستان معلم خطی داشتم که اولین آموزش او به ما این بود که «با ادب باش تا بزرگ شوی». اینجا مجلس است و من به‌عنوان وزیری که منتخب شما هستم می‌گویم اگر هم نیستی باید نشان دهی عصاره فضائل ملت هستی. مردم ارومیه شأن‌شان بالاتر از این است که شما اینجا به وزیر تهمت بزنید. او تاکید کرد:‌ من همین جا از رئیس قوه‌قضائیه می‌خواهم به این تهمت‌ها رسیدگی کند. این آقا دفعه اولش نیست این حرف‌ها را می‌زند. یا او راست می‌گوید و من حق ندارم وزیر باشم و جایم پشت میله‌های زندان است یا او دروغ می‌گوید و جایش پشت میله‌های زندان است. وزیر بهداشت گفت: شما (نماینده ارومیه) از عده‌ای افراد «حداقل طلبکار» دفاع می‌کنید که قیمت بالا و کیفیت پایین ارائه می‌کنند،‌ این نکبت است و نه نظارت.

واکنش پزشکیان

بعد از این صحبت‌ها مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت در واکنش به اظهارات قاضی‌پور گفت: حرف‌های آقای قاضی‌پور درست نبود و بحث‌های مناسبی انجام نشد.

سوال محجوب و پاسخ وزیر

در ادامه جلسه علیرضا محجوب نماینده تهران در تشریح سوال خود از وزیر بهداشت درباره علت مطالبه ۹ درصد حق بیمه جهت واریز به وزارت بهداشت گفت: با حکم مجلس در سال ۱۳۹۱ از سازمان تامین اجتماعی تحقیق و تفحص کردیم. طبق آن، هزینه درمان در سال ۹۰، چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود اما این رقم پس از به اجرا در آمدن طرح نظام سلامت به چندین برابر افزایش یافته و این بیماری است که شما به سیستم درمان کشور وارد کردید. چه کسی این هزینه را به گردن کارگران انداخت؟

او ادامه داد: بسیار عجیب است که وزارت بهداشت و درمان از سال ۶۸ تاکنون حتی ریالی از بدهی‌هایش به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت نکرده و فقط مطالباتش از این سازمان را پیگیری کرده است. از سال ۹۰ تاکنون صورت هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی پنج برابر شده در حالی که افزایش حقوق کارگران ۸۰ درصد بوده اما هزینه‌هایش ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. چرا شما یک درصد سهم دولت از بخش درمان را به این سازمان پرداخت نکردید؟ چرا حقوق ۴۰ میلیون بیمه شده را پایمال کردید؟ چرا سرانه کارگران را پرداخت نمی‌کنید؟

وی سپس به مشروح هزینه‌ها و منابع درمان پرداخت و افزود: هزینه درمان در سال ۹۳ یعنی همان سالی که جنابعالی طرح نظام سلامت را به اجرا گذاشتید و در حقیقت به سیستم درمان کشور «بیماری» وارد کردید، بالغ بر ۱۱۸ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال بود ولی منابع آن کمی بیشتر از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال بود.

این اعداد در سال ۹۴ به ۱۶۳ هزار و ۵۱۵ میلیارد ریال در بخش هزینه‌های درمان و ۱۴۲ هزار و ۲۸۶ میلیارد ریال در بخش منابع افزایش یافت. این یعنی کسری ۲۱ هزار و ۲۲۳ میلیارد ریالی و در سال ۹۵ هزینه درمان به ۱۹۳ هزار و ۶۰۳ میلیارد ریال ولی منابع درمان ۱۶۰ هزار و ۸۹۵ میلیارد ریال شد که کسری ۳۲ هزار و ۱۶۸ میلیارد ریالی را به نظام درمان کشور تحمیل کرد. وزیر بهداشت، در پاسخ به سوال محجوب نماینده تهران درباره علت مطالبه ۹ درصد حق بیمه جهت واریز به وزارت بهداشت، با بیان اینکه سوال به وزارتخانه او ارتباطی ندارد، توضیح داد: سوال این است که چرا ۹ درصد حق بیمه به‌عنوان اموال بیمه شدگان مصادره می‌شود. اما ما می‌پرسیم چه کسی آن را مصوب کرده است؟ مجلس در بودجه ۹۷ تصمیم گرفت که پول کارگران در حساب خزانه‌داری کل کشور متمرکز بماند و سازمان تامین اجتماعی این منابع را صرف درمان کارگران کند. این خود نشان می‌دهد که این منابع هیچ ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد. ما دنبال مصادره نیستیم. ما می‌خواهیم درمان در کشور سروسامان پیدا کند تا اگر کارگری پولی برای درمان می‌دهد، همانجا خرج شود. اگر مجلس و دولت برای تامین اجتماعی کم گذاشته‌اند یا حقوق نداده‌اند آنجا را درست کنید. به نظر بنده چون این سوال در شهریور سال گذشته و قبل از مصوبه مجلس در بودجه ۹۷ مطرح شده است، عملا موضوعیت ندارد. وزیر بهداشت ادامه داد: گفته شد که پرداختی کارگران در سال ۹۱، چهار هزار تومان بوده و اکنون به ۲۳ هزار تومان رسیده است. در سال ۹۱ ارز هزار تومان بود که به چهار هزار تومان رسید. همه خدمات ما در حوزه پزشکی وابسته به ارز است. با افزایش قیمت ارز اختلاف قیمت شدیدی برای دارو و تجهیزات پزشکی به وجود آمد.  

وی ادامه داد: شما ۷۰ بیمارستان دارید و من بیش از ۶۰۰ بیمارستان دارم. این یعنی اکثر جامعه کارگری از من خرید می‌کنند پس اگر نمی‌توانید شرایط را اداره کنید، پول را به من بدهید تا همین بیمارستان‌ها را هم بنده با حداقل قیمت اداره کنم. شما گران اداره می‌کنید و بلد نیستید و به همین دلیل ما را متهم می‌کنید. خود را طرفدار کارگر و ما را ضد کارگر می‌دانید.