تاکید ظریف بر همکاری گسترده با نهمین اقتصاد جهان

وزیر خارجه در ادامه درباره سفرش به برزیل نیز بیان کرد: برزیل یکی از مهم‌ترین اقتصادهای دنیاست و مهم‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین و عضو بریکس است، ما روابط بسیار گسترده‌ای با برزیل داریم و عمده روابط ما خرید اقلام مورد نیاز در حوزه کشاورزی است. ظریف با بیان اینکه زمینه‌های همکاری بین ایران و برزیل بسیار گسترده‌تر است، خاطرنشان کرد: در حوزه نفت و گاز امکان همکاری بیشتری داریم. در گذشته ما تامین‌کننده انرژی برزیل بودیم و این زمینه وجود دارد که در این حوزه فعال‌تر شویم. او ادامه داد: در زمینه فناوری، برزیل مثل ایران توفیقات خیلی خوبی داشته و در این حوزه می‌توانیم نقش مکمل را برای یکدیگر ایفا کنیم. علاوه بر این در حوزه سیاسی برزیل یک کشور پیشرو در آمریکای‌لاتین است و زمینه‌های خوبی برای همکاری سیاسی و بین‌المللی وجود دارد و امیدوارم جلساتی که با مجمع اقتصادی آغاز خواهد شد، بتواند زمینه‌ها را برای همکاری اقتصادی به‌خصوص بین بخش‌خصوصی فراهم کنیم. ظریف در ادامه این سفر به اروگوئه و از آنجا به نامیبیا خواهد رفت.

حجم تجارت ایران و برزیل

سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل اعلام کرد: پس از توافق برجام حجم تجارت بین دو کشور ایران و برزیل در سال ۲۰۱۶ به ۳/ ۲ میلیارد دلار افزایش یافته است. سیدعلی سقائیان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» روابط اقتصادی ایران و برزیل را در چارچوب سیاست‌های کلان دو دولت بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ دستخوش تحولات قابل توجه ذکر کرد و افزود: حجم روابط تجاری دو کشور از حدود ۴۰۰میلیون دلار در اواخر دهه ۹۰، به بیش از ۴/ ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ رسید که سیاست‌های انقباضی و اولویت مسائل داخلی برزیل و تاثیرپذیری از تحریم‌ها علیه ایران به ۴/ ۱ میلیارد دلار در ۲۰۱۴ تنزل یافت. سقائیان ادامه داد: پس از توافق برجام حجم تجارت دو کشور در سال ۲۰۱۶ به ۳/ ۲ میلیارد دلار افزایش یافت که اقلام عمده صادراتی برزیل به ایران شامل غلات، گوشت گاو و مرغ، شکر، روغن سویا و کنجاله سویا است و اقلام عمده صادراتی ایران به برزیل شامل میوه‌، شیشه، پلاستیک و رزین، فرش، سنگ و گچ و سیمان است.

ارزیابی از سفر به سنگال

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین سفرش به سنگال را سفر بسیار خوبی خواند و با اشاره به مجمع اقتصادی که بین فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد، گفت: یکی از نتایج آن انعقاد موافقتنامه بین یک شرکت ایرانی و سنگالی برای خانه‌سازی در سنگال بود. ظریف به دیدارهایش با مقامات سنگالی نیز پرداخت و افزود: رئیس‌جمهور سنگال در این ملاقات دستوراتی در حوزه بانکی و سفر کارآفرینان ایرانی به سنگال و همین‌طور در بحث خودروسازی که شرکت ایران‌خودرو در ١٠ سال گذشته در سنگال درحال فعالیت بوده و اقداماتی برای تسهیل فعالیت‌های شرکت سنیران که نماینده ایران خودرو است صادر کرد و امیدوارم از این طریق کارهای خوبی را در سنگال دنبال کنیم.