رئیس‌جمهوری در این پیام ضمن تبریک سال نو به ملت بزرگ ایران در جای جای این کشور و سراسر گیتی و همچنین به اقوام و همسایگانی که نوروز را جشن می‌گیرند، تاکید کرد که به وعده‌های خود متعهد هستم. براساس گزارش «ایرنا» روحانی با بیان اینکه ملت ما خود را شریک در اندوه و غم عزیزانی می‌داند که در سال گذشته در اثر سیل، زلزله یا حوادث هوایی و دریایی به سوگ عزیزانشان نشستند، به انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته اشاره کرد و گفت: در صحنه انتخابات شاهد پیروزی شکوهمند، حضور تکان‌دهنده، رقابت بی‌نظیر و حضور توام با امنیت بودیم؛ درحالی‌که بدخواهان چیز دیگری می‌خواستند.

رئیس‌جمهوری در پیام نوروزی خود دو مساله را از مردم ایران درخواست کرد؛ روحانی در توضیح خواهش اول از همه کارآفرینان، کارگران، سرمایه‌گذاران و ایرانیان داخل و خارج خواست که در سال نو، با همه توان به رونق تولید بپردازیم. وی افزود: قدرت ملی ما در کنار تولید ما خواهد بود و این کارآفرینان هستند که می‌توانند قدم‌های مهمی در سال جدید بردارند. او در دومین تقاضای خود از جوانان کشور خواست راه سربلندی کشور، عزت اسلام و آسایش و رفاه ملت را ادامه دهند. روحانی در ادامه اظهار کرد: اطلاعات آزاد برای مردم، به معنی به روز بودن مردم نسبت به تحولات جهانی است. به معنی اتصال دانشجویان و دانش پژوهان ما با علم جدید دنیا است. به معنی اتصال و ارتباط نزدیک تر با مردم و اشتغال نو در این فضا است.

رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد: البته ما فضای مجازی امن، آسان و ارزان، توام با اخلاق و معنویت می‌خواهیم. در سایه این فضاست که مبارزه با فساد و شفافیت را ادامه می‌دهیم. مردم ما شاهد شفافیت بیشتر در سال جدید خواهند بود. روحانی همچنین با حضور در ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه، ضمن بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن فیروزان- کرمانشاه، دستور حرکت اولین قطار مسافربری از کرمانشاه به مقصد مشهد مقدس را صادر کرد. با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن فیروزان-کرمانشاه به طول ۱۱۰ کیلومتر امکان اتصال شهر کرمانشاه به شبکه ریلی کشور فراهم و تسهیل ارتباطات، ترانزیت کالا، رفت و آمد مسافران و زائران عتبات عالیات و کاهش ترافیک جاده‌ای میسر خواهد شد.

تبریک به مراجع عظام تقلید

روحانی دوم فروردین نیز در تماس‌هایی تلفنی با مراجع عظام تقلید به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۷ هجری شمسی، ضمن تبریک حلول سال نو و همزمانی نوروز با ماه مبارک رجب، برای آنان سلامتی و سالی سرشار از برکت و موفقیت مسالت کرد. وی در گفت‌وگوهای جداگانه با حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، مکارم‌شیرازی، جوادی آملی، سبحانی، شبیری زنجانی، علوی گرگانی و مظاهری از حمایت‌ها و توجه مراجع عظام تقلید به برنامه‌های دولت تشکر کرد.

دیدار نوروزی با وزرا

پنجم فروردین(نخستین روز کاری سال ۹۷) جمعی از وزرا، مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی به دیدار نوروزی با رئیس‌جمهوری رفتند. روحانی در این دیدار، مسوولان را به خدمت بیشتر به مردم فرا خواند و تصریح کرد: اجر خدمت و دستگیری از مردم، ماندگار بوده و از بین نمی‌رود و ضروری است که مسوولان از هر فرصتی برای خدمت بیشتر به مردم استفاده کنند. وی همچنین فقرزدایی را هدف بلندمدت دولت دوازدهم اعلام کرد. عصر این روز نیز نخستین جلسه هیات وزیران در سال جدید به ریاست حسن روحانی برگزار شد. رئیس‌جمهوری ششمین روز از سال را به میزبانی از سران قوا در پاستور و حضور در نشست سران سه قوه پرداخت. علی لا‌ریجانی و صادق آملی لاریجانی روسای قوای مقننه و قضائیه و روحانی در این نشست درباره مهم‌ترین مسائل داخلی و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

سفر به ترکمنستان 

رئیس‌جمهوری در ادامه تعطیلات نوروزی به دو کشور حاشیه خزر رفت و در آنجا گام‌هایی برای تقویت روابط با همسایگان شمالی کشور برداشت. روحانی صبح سه‌شنبه ۷ فروردین در راس هیاتی بلندپایه با حضور رئیس دفتر و معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و وزرای نفت،‌ راه‌وشهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و نیرو در پاسخ به دعوت رسمی همتایان خود در ترکمنستان و آذربایجان عازم سفری سه روزه به حاشیه خزر شد. وی در اولین مرحله از این سفر پس از ورود به عشق‌آباد، در کاخ ریاست‌جمهوری ترکمنستان طی مراسمی مورد استقبال رسمی قربان قلی بردی محمد اف همتای ترکمنستانی خود قرار گرفت. روسای جمهور دو کشور سپس در جلسه‌‌ای مذاکرات دوجانبه خود را انجام دادند و در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان حضور یافتند و سخنرانی کردند. در حاشیه این نشست نیز هیات‌های دو کشور ۱۲ سند همکاری و یادداشت تفاهم را به امضا رساندند. دو کشور ایران و ترکمنستان همچنین پس از این نشست با صدور بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که مصمم به گسترش روابط خود در همه زمینه‌ها هستند. برنامه مبادلات همکاری‌های فرهنگی، هنری، علمی و آموزشی، یادداشت تفاهم همکاری‌های بازرگانی، یادداشت تفاهم همکاری صنعتی، یادداشت تفاهم درخصوص تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی، یادداشت تفاهم همکاری در رابطه با تشکیل شورای مشترک تجاری ایران-ترکمنستان، یادداشت‌تفاهم در زمینه صدور گواهی بین سازمان ملی استاندارد ایران و اداره دولتی استاندارد ترکمنستان، ازجمله اسناد همکاری مشترکی بود که در حضور روسای جمهور ایران‌ و ترکمنستان از سوی مسوولان عالی‌رتبه دو کشور به امضا رسید. همچنین در نتیجه رایزنی‌ها و توافقات صورت گرفته و نهایی شدن این توافق‌ها به مناسبت سفر رئیس‌جمهوری به کشور ترکمنستان، ٢٨٣ نفر از اتباع کشورمان که در زندان‌های آن کشور نگهداری می‌شدند، برای گذراندن ادامه دوران محکومیت خود به ایران منتقل شدند. در این مبادله ٤ زندانی ترکمنستان در ایران نیز تحویل عوامل آن کشور شدند.

سفر به آذربایجان 

روحانی همچنین صبح چهارشنبه(۸فروردین) در جریان دومین روز سفر خود به کشورهای حاشیه خزر به شهر تاریخی مرو سفر و در آنجا از آثار تاریخی و اماکن مذهبی این شهر باستانی بازدید کرد. او پیش از ظهر چهارشنبه به منظور دیدار با الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان، مرو را به مقصد باکو ترک کرد. رئیس‌جمهوری در جلسه‌ای با همتای آذربایجانی خود گفت‌وگو و سپس در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور حضور یافت و سخنرانی کرد. در حاشیه این نشست، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک امضا کردند. برنامه اجرایی یادداشت تفاهم همکاری در زمینه زنان و خانواده، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ورزش و جوانان، برنامه مبادلات فرهنگی میان ایران و آذربایجان، یادداشت تفاهم همکاری‌های بهداشتی و درمانی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه توسعه مشترک بلوک‌های اکتشاف نفتی در دریای خزر، ازجمله اسنادی است که میان دو کشور به امضا رسید. صبح پنج‌شنبه(۹ فروردین) نیز روحانی همراه با علی‌اف در حاشیه همایش اقتصاد و تجارت ایران و آذربایجان، کارخانه خودروسازی خزر (کارخانه تولید مشترک خودروی ایران و آذربایجان) و همچنین از طریق ویدئو کنفرانس خط آهن آستارا ـ آستارا را افتتاح کردند. رئیس‌جمهوری پس از سخنرانی در این همایش، به سفر رسمی سه روزه خود به دو کشور همسایه ترکمنستان و جمهوری آذربایجان پایان داد و به تهران بازگشت.