سرلشکر سیدیحیی صفوی، مشاور نظامی فرمانده کل قوا در این همایش گفت: مساله آب‌های مشترک بین کشورها و کمبود منابع آبی فرصتی است که می‌تواند موجب تعامل یا ایجاد تنش بین کشورها شود. او افزود: جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور همسایه است که با ۱۲ کشور از آنها حوضه آبریز مشترک دارد که این رودخانه‌های مرزی می‌توانند موجب تعامل یا تنش بین ایران و سایر کشورها باشند. مشاور نظامی فرمانده کل قوا با بیان اینکه ما باید الگوی کشت در کشاورزی کشور را اصلاح کنیم، گفت: اگر بتوانیم تنها ۱۰ درصد از آب مصرفی در کشاورزی را صرفه‌جویی کنیم شرایطمان خیلی بهتر می‌شود.

صفوی با بیان اینکه امروز آمریکا پیشرو در استفاده از دیپلماسی عمومی در جهان است، عنوان کرد: آمریکایی‌ها از دیپلماسی عمومی به‌عنوان ابزار قدرت نرم در جهت گسترش روابط با نزدیک‌ترین متحدان یا رویارویی با مخالفان خود استفاده می‌کنند و از وزارت امور خارجه، بنیاد صلح آمریکا و نهادهای فرهنگی و عمومی برای پیاده‌سازی این سیاست استفاده می‌کنند. وی با اشاره به نقش ویژه دیپلماسی آب در ارتباط بین کشورها تاکید کرد: دیپلماسی آب نقش ویژه‌ای در تامین امنیت ملی و منطقه‌ای و توسعه سیاسی و اقتصادی و تعامل یک کشور با کشورهای همسایه خود دارد. او افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از کشور ما خارج می‌شود که ۷ میلیارد مترمکعب آن وارد عراق می‌شود.

صفوی با اشاره به حوضه‌های آبریز مشترک بین ایران و افغانستان تصریح کرد: یکی از دلایل حضور آمریکایی‌ها در افغانستان تاثیرگذاری بر حکومت این کشور برای اعمال سیاست‌هایی در حوزه آب‌های مشترک بین ایران و افغانستان بود. به گفته سرلشکر صفوی ایران یکی از خاص‌ترین کشورهای دنیا از لحاظ هیدروپلیتیک است و در منطقه‌ای واقع شده که در آینده‌ پرمناقشه‌ترین منطقه در حوزه آب خواهد بود و افغانستان در آینده سرمنشأ مناقشات آبی است. او با یادآوری اینکه تعداد رودخانه‌های ورودی به ایران ۷ رودخانه و تعداد رودخانه‌های خروجی از ایران ۴۱ رودخانه است، گفت: ما باید از ابزار قدرت نرم و توسعه دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی در جهت پیشبرد دیپلماسی آب با کشورهای منطقه استفاده کنیم. ما می‌خواهیم از قدرت نرم برای تامین منافع مشترک بین کشورها استفاده کنیم و ایران به‌دنبال صلح در منطقه غرب آسیاست که یکی از مسائل مهم در این حوزه تعامل با سایر کشورها در حوزه آب‌های مشترک است.

مذاکره با همسایگان

معاون وزیر خارجه در این همایش با اشاره به مذاکره با همسایگان درباره مدیریت منابع آبی مشترک، گفت: غرب آسیا به سمت خشکسالی کامل پیش می‌رود و سیاست‌های کلان ما در جهت جلوگیری از خروج آب از کشور است، البته نه اینکه باعث تشنگی همسایگان شویم. به گزارش خبرگزاری فارس، سید‌عباس عراقچی با بیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان که با کمبود آب مواجه است و خیلی‌ها به‌دلیل سیاست‌های غلط ما درباره تالاب‌ها و سدها بوده و تبعات زیادی به دنبال داشته است، گفت: وزارت خارجه در این زمینه فعال است و با همسایگان مشغول مذاکره درباره مدیریت منابع آبی مشترک هستیم.

٣٠ درصد آب تهران در شبکه انتقال هدر می‌رود

در ادامه این همایش نیز محمدعلی نجفی، شهردار تهران با بیان اینکه امروز باید برای مساله تامین آب در آینده نگران باشیم، گفت: در ارتباط با منابع آب کشوری، باید مدیریتی به هم پیوسته با اختیارات روشن قانونی ایجاد شود. به گزارش خبرگزاری مهر، شهردار تهران با بیان اینکه میزان استحصال آب از دشت تهران حدود ٧٥٠ میلیون متر مکعب، یعنی تقریبا ٣ برابر توان اکولوژیک این دشت است، عنوان کرد: بخش عمده‌ای از مسائل مربوط به نشست زمین، به دلیل استحصال بیش از حد از منافع زیرزمینی است. نجفی تصریح کرد: مساله هدررفت بیش از حد آب در شبکه انتقال آب شهر تهران که حدود ٣٠ درصد بیان شده، از جمله مسائل نگران‌کننده درخصوص آب تهران است. نجفی در ادامه با تاکید بر لزوم آموزش و آگاهی و همچنین مشارکت مردم در زمینه مدیریت بحران‌های مختلف شهر تهران از جمله موضوع آب گفت: در ارتباط با مساله آب در سطح ملی نیازمند اصلاح و مهندسی ساختارهای اداری هستیم. در این زمینه حداقل در تهران باید به یک مدیریت به هم پیوسته دست پیدا کنیم.