سیدعباس عراقچی در این گفت و گو تاکید کرده است که ایران توافق هسته ای را رعایت می کند اکنون نوبت  اتحادیۀ اروپاست که آمریکا را متقاعد به اجرای صحیح برجام سازد.

 

*بازگشایی یا بازمذاکره برجام منتفی است

در بخش نخست این گفت و گو ،معاون سیاسی وزیر خارجه در توضیح انتظارهای ایران از اروپا گفت:

امروز مسأله چگونگی نجات توافق  در واشنگتن نیست بلکه چگونگی نجات آن در تهران است. برای اروپایی ها توافق هسته ای به این دلیل یک موفقیت به شمار می آید که ایران به طور دقیق به تعهداتی که اتخاذ نموده پایبند است: آنها می توانند آن را یکی از دستاوردهای عظیم سیاست خارجی خود قلمداد کنند.اگر علاقمند به حفاظت از آن هستند باید تمامی تلاش خود را به کار بندند. برای ایران توافق هسته ای یک موفقیت به شمار نمی آید. ایران نفع کاملی از لغو تحریم ها نبرده است، تحریم ها برداشته شده اند لیکن آمریکا به بازار بین المللی اجازه نمی دهد با ایران کار کنند. فشار بر دولت بسیار شدید است: از ما می پرسند که چرا به تعهدات عمل می کنید زمانی که دیگران آنها را رعایت نمی کنند؟ توافق قابل باز شدن یا مذاکرۀ مجدد یا حتی وابسته کردن به سایر پرونده ها نیست.

 

*اروپا در تهران و واشنگتن توافق را نجات دهد

سیدعباس عراقچی در ادامه این گفت و گو با اشاره به اینکه ایران به طور کامل متعهد به حفظ این توافق است،خاطر نشان کرد:طرف مقابل  نیز باید چنین باشد. آمریکا در حال تخریب جو سازنده ای است که برای اجرای کامل برجام اجتناب ناپذیر است. کشورهای اروپایی باید متوجه باشند که باید ابتدا در تهران و سپس در واشنگتن این توافق را نجات دهند.

 

*اگر وارد همه حوزه‌ها شده بودیم هنوز پای میز مذاکره بودیم

معاون سیاسی وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران ممکن نیست اجرای کامل توافق را به عنوان شرطی برای گفتگو دربارۀ سایر مباحثی که باعث نگرانی جامعۀ بین الملل هستند، مانند برنامۀ موشکی یا مسائل منطقه ای مطرح سازد ؟ خاطر نشان کرد : ما به دلایل صحیح این موضوعات را در مذاکرۀ هسته ای نگنجاندیم. ما تصمیم گرفتیم روی برنامۀ هسته ای تمرکز کنیم تا به یک راه حل برسیم. در غیر این صورت هنوز بر سر میز مذاکره نشسته بودیم .

 

*به دام آمریکا نمی افتیم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا یک سیاست واقع بینانه مفیدتر نخواهد بود؟ افزود : سیاست واقع بینانه به معنای حفظ یک پیمان پس از امضای آن است. چنانچه آمریکا از توافق خارج شود هیچ کس دیگر با این کشور وارد مذاکره نخواهد شد. در صورتی که آمریکا و کشورهای اروپایی به تعهدات خود پایبند نباشند چرا کرۀ شمالی باید با آنها مذاکره کند؟ آمریکا می کوشد ما را به سمت خروج از توافق سوق دهند اما ما به دام نخواهیم افتاد.

 

 

*برنامه موشکی ایران قابل اعتمادترین ابزار برای دفاع از کشور است

در ادامه این گفت و گو خبرنگار از عراقچی سوال کرد : فرماندۀ سپاه پاسداران گفت که ایران بُرد موشک های خود را به کمتر از ۲۰۰۰ کیلومتر محدود ساخته است. مسافتی که برای دفاع کفایت می کنند. آیا تلاش در جهت این محدودیت نمی تواند به حل و فصل اوضاع کمک کند؟ معاون سیاسی وزیر خارجه در پاسخ گفت: برنامۀ موشکی ایران قابل اعتمادترین ابزار برای دفاع ما در منطقه ای به شمار می آید که مملو از تنش، جنگ های داخلی، تروریسم و بدتر از همه محاسبات اشتباه از سوی بسیاری است. در چنین بستری ما حق داریم طوری از خود دفاع کنیم که هیچ کس محاسبۀ اشتباه صدام حسین را که ایران را مورد حمله قرار داده بود و جنگی را به ما تحمیل کرده بود که هشت سال به طول انجامید، تکرار نکند. دکترین ما این است.ما باید به اندازۀ کافی قوی باشیم تا هیچ کس به ما حمله نکند.

 

* مذاکره خیر، رایزنی آری

عراقچی در پاسخ به این سوال که بنابراین هیچ مذاکرۀ جدیدی امکان پذیر نیست؟ افزود : مذاکره خیر، رایزنی آری. ما می خواهیم ادامه دهیم اما رایزنی به معنای باز کردن یک مذاکرۀ رسمی نیست.

 

خبرنگار در ادامه با اشاره به ابزارهای متعددی که آمریکا برای ایجاد مانع بر سر روابط میان اروپا و ایران در اختیار دارد گفت: کافی است که سپاه پاسداران  را تروریست اعلام کنمد تا مانع انجام بخش اعظمی از سرمایه گذاری های احتمالی میان ایران و سایر کشورها شوند. عراقچی در پاسخ گفت: اهمیت برجام فقط اقتصادی نیست. یک عنصر مهم رژیم منع گسترش سلاح های هسته ای به شمار می آید. ما به طور مسالمت آمیز یک بحران دشوار هسته ای را حل کرده ایم. بحرانی که چنانچه بار دیگر مطرح گردد پیامدهای منفی بر سیستم منع تکثیر که برای تمامی کشورهای جهان حائز اهمیت است، به همراه خواهد داشت.

 

*ثبات و صلح در منطقه به نفع ایران است

معاون سیاسی وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که برتری ایران در منطقه باعث ترس می شود. عراق، سوریه، یمن و افغانستان کشورهایی شکست خورده به شمار می آیند و نفوذ ایران در آنها تعیین کننده است. شما چه پاسخی برای این ترس ها دارید؟ گفت : اگر این کشورها شکست خورده اند مقصر کیست؟ تقصیر ما نیست. اگر به سبب روابط ما با شیعیان عراق نبود عراق به بهشتی برای تروریست ها تبدیل می شد. اگر به خاطر ایران نبود داعش دمشق را تحت کنترل داشت. سعودی ها در یمن به حوثی ها حمله کردند و اظهار داشتند که در عرض دو ماه مشکل را حل خواهند کرد. سه سال از آن زمان گذشته است. ما همواره سعی کرده ایم منطقه را با ثبات تر کنیم زیرا  صلح برای ما خوب است

 

*وضعیت حقوق بشر در ایران بهتر از برخی همسایگان است

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته ای در پاسخ به این سوال که آیا با اروپا در مورد حقوق بشر نیز صحبت می کنید؛ گفت: وضعیت حقوق بشر نزد ما بسیار بهتر از همسایگان مان است لیکن هیچ کس توجه نمی کند که چند ماه پیش ۴۰ نفر توسط سعودی ها سر بریده شدند. وضعیت حقوق بشر  در ایران نیز رضایتبخش نیست لیکن ما در حال کار بر روی آن هستیم. به علاوه مفهوم ما از حقوق بشر به مفهوم شما  شباهت ندارد بنابراین انتظار نداشته باشید که به طور دقیق از عقاید شما پیروی کنیم. ملت ما خواستار اجرای کامل قانون اساسی کشورمان است که در آن رعایت حقوق بشر پیش بینی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.