پیام پوست‌اندازی غول‌های اقتصادی جهان عکس: ایرنا

اختتامیه نخستین همایش مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان در شیرازفرصتی بود تا اسحاق جهانگیری در آن به تشریح نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد مجازی در ایجاد اشتغال بپردازد. معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته به‌منظور شرکت در همایش سازمان‌های مردم نهاد جوانان و افتتاح چند طرح صنعتی و نیز شرکت در جلسه شورای اداری استان فارس وارد شیراز شد و در همایش مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین زمینه‌های ایجاد شغل شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد فضای مجازی است، گفت: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ از پنج شرکت اقتصادی بزرگ دنیا هر پنج کشور نفتی بوده، اما در سال ۲۰۱۶ هر پنج شرکت بزرگ دنیا متعلق به ICT است.  او ادامه داد: اقتصاد دنیا یک چنین فرصت بزرگی دارد و در این شرایط نباید کشور بزرگی مانند ایران را از این فرصت محروم کنیم و بگوییم که هر چه نفت داریم استخراج و مصرف کنیم. به گزارش «ایرنا» معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: به‌عنوان یک ایرانی برخی مواقع دلم می‌سوزد که چرا باید در مقطعی که کار می‌شود منفی بگوییم و در مقطعی که کار نمی‌شود یا سکوت کنیم یا مثبت بگوییم.  جهانگیری افزود: ۱۰ سال میزان اشتغال سالانه در کشور صفر بود، سال ۱۳۸۴ تعداد شاغلان کشور ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده که در سال ۱۳۹۱ بازهم مشاهده می‌کنیم تعداد شاغلان ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است.  وی ادامه داد: این همه پول هزینه شد هیچ تغییری حاصل نشد، در ۲ سه سال گذشته سالانه ۶۵۰ هزار شغل جدید در کشور اضافه کردیم.  معاون اول رئیس‌جمهوری یادآور شد: در ۶ ماه نخست سال‌جاری ۷۹۰ هزار شغل ایجاد شده است البته این با مطالبات مردم و نیازهای جامعه فاصله دارد.  جهانگیری افزود: جامعه بیش از سه میلیون بیکار دارد، باید اقتصاد کشور را بزرگ کرد، باید کاری کرد که ظرف اقتصاد کشور گنجایش بیشتری داشته باشد، باید بخش خصوصی و سرمایه‌گذار خارجی بیاید.

انتقاد از مانع‌تراشی‌ها بر سر راه دولت

بخش دیگری از سخنان اسحاق جهانگیری به انتقاد اواز مانع‌تراشی‌ها بر سر راه دولت اختصاص داشت. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات را حل کندگفت: خصوصا اگر جلوی دولت مانع تراشی و ایجاد محدودیت هم انجام شود. همه نظام و حاکمیت برای حل مشکلات باید همراه باشند، اما دولت می‌تواند با کمک سایر نهادها در بخش‌های مختلف گشایش‌هایی را ایجاد کند. به گزارش خبرآنلاین، معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: عده‌ای چون خودشان کوچک هستند ایران را کوچک نشان می‌دهند. ایران بزرگ است. همین نسل جوانی که عده‌ای از آن ترسیده‌اند، بزرگ‌ترین فرصت برای پیشرفت هر جامعه‌ای به‌شمار می‌رود. او اظهار کرد: من به تمام مسائل کشور اشراف دارم. همه چالش‌ها را می‌دانم و اطلاع دارم که برای عبور از چالش‌ها راه بسیار طولانی را در پیش‌رو داریم، اما معتقد هستم که ایران آنقدر فرصت دارد که هیچ گره‌ باز نشدنی پیش‌روی پیشرفت آن وجود نخواهد داشت. جهانگیری گفت: البته باید بپذیریم که باید باهم باشیم. نباید یکدیگر را طرد کنیم. باید بپذیریم که گفت‌وگوی ملی گره‌گشا است. باید بدانیم همه در یک کشتی نشسته‌ایم و برای پیش بردن آن نیازمند همراهی همه هستیم تا از بحران‌ها عبور کنیم.

ایجاد مانع برای نسل جوان برابر با نارضایتی

در ادامه این همایش جهانگیری گفت: برای آینده بهتر نیاز به تغییر و تحول است و اگر تغییر و تحول را به رسمیت نشناسیم نمی‌توانیم به آینده بهتر فکر کنیم.  به گزارش «ایرنا» جهانگیری همچنین گفت: جوامع و کشورهایی که ساختارهای بسته‌ای دارند و به‌دنبال بهبود نیستند، نیروی جوان را یک تهدید می‌دانند که چگونه می‌توان آن را محدود و مهار کرد.  معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد: به میزانی که بتوانیم در پاسخگویی به نسل جوان و نیازهای واقعی آنها عمل کنیم و برای او، نگرش و ساختار مانعی ایجاد نکنیم طبیعی است که می‌توانیم به رضایت جوان و نسل جوان کمک کنیم.  جهانگیری با تاکید براین نکته که به هر میزان که جوان با مانع روبه‌رو شود به نارضایتی و اعتراض نسل جوان و کل جامعه منتهی می‌شود اظهار کرد: یک واقعیت وجود دارد و آن این است که امروز با یک روند   فزاینده انتظارات و مطالبات مواجه هستیم، دولت امکاناتش به همین میزان افزایش پیدا نمی‌کند و یک فاصله بین مطالبات و واقعیت‌ها وجود دارد و اگر این موضوع را به‌طور دقیق مورد توجه قرار ندهیم ممکن است منجر به نارضایتی شود. او ادامه داد: معتقدیم که همه ما چه در سطح دولت و چه نهادهای حاکمیتی و چه بخش خصوصی و نهادهای مدنی نباید اجازه دهیم که این فکر در مردم ما به‌خصوص نسل جوان به‌وجود آید که آینده خوبی نداریم. به گزارش جماران او همچنین گفت: اگر بی‌جهت در مطالبات دمیده و دستاوردهای کشور را بی‌جهت کوچک کنیم، نارضایتی‌ها تشدید می‌شود. البته گاهی هم با کژاندیشی فکر می‌کنیم که نارضایتی فقط دامن یک فرد یا یک دولت را می‌گیرد و به دیگران آسیب نمی‌زند.

هشدار دوباره به مدیران

جهانگیری در ادامه سفرش به شیراز در مراسم افتتاح فاز نخست مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در استان فارس گفت: متاسفانه عده‌ای پست‌ها و مسوولیت‌ها را اشغال کرده‌اند و تا می‌گوییم که این پست‌ها را اگر نمی‌توانید خدمت موثری انجام دهید ترک کنید، می‌گویند منظور آقای جهانگیری مدیران دولتی است اما منظور من همه مدیران در همه مناصب است. کسانی که چوب لای چرخ پیشرفت، توسعه و ارتقای کشور می‌گذارند.

ایران نقطه نخست سرمایه‌گذاری

جهانگیری تصریح کرد: بگذارید کارآفرینان کار کنند، بگذارید فضای امن برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود، دشمنان می‌خواهند فضای کشور را ناامن جلوه دهند شما این کار را نکنید آن وقت خواهید دید که میلیاردها دلار سرمایه خارجی به ایران سرازیر خواهد شد. این ذات و ظرفیت ایران است که می‌تواند سالانه صد میلیارد دلار درآمد جذب کند.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: هر کس به‌دنبال جای خوبی برای سرمایه‌گذاری می‌گردد نقطه نخست آن ایران است. بگذریم که برخی کشورهای همسایه بی‌شرمانه با ملت ایران سخن می‌گویند، ‌کشورهایی که با ۵۰۰ تا یک میلیون جمعیت شبیه کشور هستند و بیشتر به طایفه می‌مانند. او افزود: امنیت سرمایه‌گذاری رمز غلبه بر چالش‌های اقتصادی است. او با اشاره به روند افزایش شاخص‌های بورس به عدد ۱۰۰ هزار گفت: بورس ایران متقاضی عرضه سهام است و معنای این اعداد و ارقام آن است که ملت ایران می‌روند که پول خود را در بورس قرار دهند. اکنون نوبت عرضه سهام توسط شرکت‌های صاحبان سهام است و همانطور که رئیس‌جمهور دستور دادند نهادهایی نظیر صندوق بازنشستگی باید سهام خود را در بورس عرضه کنند و این خدمت به کشور است. جهانگیری با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب برای عرضه سهام شرکت‌های غیرمرتبط با واحدهای نظامی در بورس،‌ گفت: اگر این‌گونه شود بخش خصوصی احساس می‌کند که با رقیبی مشابه خود رقابت دارد ما نباید رقیب بخش خصوصی شویم اگر بخش خصوصی با من جهانگیری رقابت کند این رقابت درست نیست زیرا حاکمیت نمی‌تواند هم نقش داور را داشته باشد و هم نقش بازیکن. معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه سفر خود به استان فارس عصر شنبه به‌صورت هوایی از دریاچه بختگان که سال‌هاست خشک شده است، بازدید کرد. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، معاون اول رئیس‌جمهوری ضمن تاکید بر اینکه ایران نیازمند کارآفرینانی ریسک‌پذیر و توانمند است، گفت: کارآفرین واقعی کارآفرینی است که دنبال رانت نمی‌گردد و به‌دنبال زد و بند با مدیران دولتی و دزدی از منافع ملت نیست.

 

جهانگیری