رکوردهای تاریخی در اسکار 2018

روز گذشته نامزدهای نهایی این رویداد معرفی شدند و یک بار دیگر حاشیه‌ها فوران کرده است. در همین رابطه روزنامه ایندیپندنت در گزارشی که خبرگزاری مهر بازانتشارش کرده، در این باره نوشته است: چندین رویداد تاریخی در اسکار سال ۲۰۱۸ به وقوع پیوسته که از جمله آنها نامزدی ریچل موریسون فیلمبردار زنی که به‌عنوان اولین فیلمبردار زن نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری در تاریخ این جوایز شناخته شد. موریسون در اسکار امسال با راجر دیکینز فیلمبردار نامدار انگلیسی که پیش‌تر ۱۴ بار نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری شده و البته همه آنها را نیز واگذار کرده بود، رقابت می‌کند. فیلم «مادباند» می‌توانست رکورد دیگری در تاریخ جوایز اسکار رقم زند که البته این اتفاق نیفتاد. دی ریس کارگردان فیلم «مادباند» نتوانست نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شود؛ در صورتی که اگر نامزد این جایزه می‌شد به‌عنوان اولین زن سیاه پوست تاریخ، نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی لقب می‌گرفت.

یکی دیگر از رکوردهای اسکار این دوره نامزدی تیموتی شالامه برای فیلم «من را با نام خودت صدا بزن» در سن ۲۲ سالگی است. به این ترتیب شالامه به‌عنوان جوان‌ترین نامزد جایزه اسکار بازیگری نقش اول مرد از سال ۱۹۳۹ شناخته می‌شود. رکورد جوان‌ترین نامزد جایزه اسکار نقش اول مرد از آن میکی رونی ستاره دهه ۳۰ و ۴۰ هالیوود است که در سن ۱۹ سالگی برای فیلم «بچه‌ها در ارتش» (۱۹۳۹) نامزد شده بود. شالامه اگر این جایزه را با وجود رقیب سرسختی چون گری الدمن در فیلم «تیره‌ترین ساعت» تصاحب کند، می‌تواند رکورد جوان‌ترین برنده جایزه اسکار بازیگری را که اکنون در اختیار آدریان برودی برای فیلم «پیانیست» در سن ۲۹ سالگی است از آن خود کند.در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نیز کریستوفر پلامر ۸۸ ساله برای فیلم «تمام پول دنیا» رکورد رابرت دووال را که در سال ۲۰۱۴ برای فیلم «قاضی» در سن ۸۴ سالگی نامزد این جایزه شده بود، شکست. پلامر پیش‌تر با بردن این جایزه در سن ۸۲ سالگی برای فیلم «تازه کارها» در سال ۲۰۱۱ رکورددار مسن‌ترین برنده اسکار نقش مکمل مرد شده بود.یکی دیگر از جالب‌ترین رکوردهای جابه‌جاشده امسال متعلق به جیمز آیووری کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس مشهور آمریکایی است که امسال با ۸۹ سال سن برای فیلم‌نامه «من را با نام خودت صدا بزن» نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شد و توانست رکورد پیرترین نامزد جایزه اسکار در همه رشته‌های رقابتی اسکار را بشکند و بالاتر از گلوریا استوارت بازیگر فیلم «تایتانیک» که در سن ۸۷ سالگی نامزد شده بود، قرار گیرد.

از سویی دیگر مریل استریپ دیگر بازیگری بود که با اعلام نامزدهای اسکار سال ۲۰۱۸ توانست رکوردی را بشکند؛ اما نکته جالب اینکه استریپ رکورد خود را جابه‌جا کرد و برای بیست‌ویکمین بار نامزد جایزه اسکار بازیگری شد که یک اتفاق خارق‌العاده در تاریخ جوایز اسکار بازیگری است. در رشته بهترین کارگردانی گرتا گرویگ برای فیلم «لیدی برد» و جوردن پیل برای فیلم «برو بیرون» به ترتیب پنجمین کارگردان زن تاریخ و پنجمین سیاه‌پوست تاریخ سینما لقب گرفتند که توانستند نامزد اسکار بهترین کارگردانی شوند. مراسم اسکار سال ۲۰۱۸ در روز چهارم مارس یعنی سیزدهم اسفندماه امسال با اجرای جیمی کیمل در دومین سال متوالی برگزار می‌شود.