دکترین دیپلماسی ایران در جهان اسلام عكس: ایرنا

او روز گذشته در سیزدهمین نشست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که درهتل اسپیناس پالاس تهران که با حضور روسای جمهور و مجلس، روسا و هیات‌های پارلمانی کشورهای اسلامی برگزار شد، تاکید کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند مشکلات درونی خود را از طریق لشکرکشی‌های خارجی حل کند، باید با صلح و مصالحه، مشکلاتمان را حل کنیم. به گزارش «ایسنا» او همچنین گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند زمانی که در منازعات و کشمکش‌های خارجی گرفتار است، به توسعه داخلی اهتمام ورزد. هیچ کشوری نمی‌تواند مشکلات درونی خود را از طریق لشکرکشی‌های خارجی حل کند و برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی خود را همزمان با بمباران و کشتار ملت‌های همسایه پیش ببرد. خشونت‌ورزی در بیرون از مرزها و فرافکنی مشکلات داخلی به بیرون نمی‌تواند ظرفیت‌های افراطی‌گری و خشونت را در داخل از میان بردارد. روحانی همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران روابط خود را با کشورهای اسلامی بر مبنای مودت و رافت اسلامی تعریف می‌کند، اظهار کرد: ما هیچ کشور اسلامی‌ را رقیب خود نمی‌دانیم و معتقدیم حتی با کشورهایی که با آنها اختلاف‌نظر داریم می‌توانیم بر مبنای احترام متقابل، گفت‌وگو و همکاری کنیم.

راه‌حل معضلات امت اسلامی

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی کلیه کشورها، راه‌حل ریشه‌کن کردن معضلات امت اسلامی را جز تحقق همدلی و همکاری تمامی کشورهای اسلامی نمی‌داند. او افزود: جمهوری اسلامی ایران روابط خود را با کشورهای اسلامی بر مبنای مودت و رافت اسلامی تعریف می‌کند. ما هیچ کشور اسلامی‌ را رقیب خود نمی‌دانیم و معتقدیم حتی با کشورهایی که با آنها اختلاف‌نظر داریم، می‌توانیم بر مبنای احترام متقابل، گفت‌وگو و همکاری کنیم. متاسفانه برخی کشورها مسیر را اشتباه می‌روند و تحت القائات آمریکا و رژیم صهیونیستی به شکاف در میان امت اسلامی دامن می‌زنند. از نظر ما قدرت‌هایی که خود مسبب و منشا جنگ‌ها، فشارهای سیاسی - اقتصادی و بحران‌های حادث در جهان اسلام هستند و دوام و بقای خود را از خون‌ریزی، دامن زدن به اختلافات و ترویج خشونت و افراط تامین می‌کنند، هیچ‌گاه نمی‌خواهند و در موقعیتی نیستند تا دوست و همراه مردم ستمدیده و مظلوم باشند. رئیس‌جمهور درادامه سخنانش با اشاره به چالش‌‌های امروز جهان اسلام گفت: کشورهای اسلامی راه‌حل مشکلات خود را درون کشور خود پیدا کنند و همواره به ظرفیت‌ها و راهکارهای درونی خود متکی باشند تا معضلات جوامع خود را در درون پیگیری کنند نه اینکه چشم امید به دیگران داشته باشند، به‌دنبال حلال مشکلات در درون خود باشند.

رئیس‌جمهوری افزود: این به معنای انزواطلبی نیست، بلکه برعکس ما حامی تعامل سازنده ولی متوازن و برابر با جهان اسلام هستیم که در آن دیگر جایی برای استعمار، استثمار و دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر نباشد. روحانی تصریح کرد: معتقدم اگر روابط بین‌المللی براساس تعامل سالم و بر مبنای حقوق بین‌الملل شکل گیرد، بسیاری از مشکلات جهان از بین می‌رود. مشکل از جایی شروع می‌شود که برخی دولت‌ها تعامل و روابط سازنده و برابر را برنمی‌تابند. تلاش آنها همواره این بوده است که از دیگران به‌دنبال منافع خودشان بهره ببرند. او همچنین گفت: امروز جهان اسلام با چالش‌های متعددی روبه‌رو است. تلاش قدرت‌های خارجی برای تسلط بر امور مسلمین و دست‌اندازی به منابع خدادادی آنها، فقر و مشکلات اقتصادی و اجتماعی، توسعه نیافتگی و اختلافات میان کشورهای اسلامی، نمونه‌هایی از معضلات و چالش‌هایی است که با آنها روبه‌رو هستیم. راه مقابله با این چالش‌ها، نگاه و توسل به قدرت‌های خارجی نیست.

رئیس‌جمهوری دربخش دیگری از سخنانش گفت: جهان اسلام هرگز خود را بازنخواهد یافت مگر آنکه ملل مسلمان کفایت و شایستگی خود را در برخورداری و ارتقای حاکمیت مردم به اثبات برسانند و در سایه امنیت اجتماعی و سیاسی، شکوفایی اقتصادی را برای همه طبقات و اقشار به ارمغان آورند. نخستین گام در رسیدن به این مقصود، داشتن منطقه‌ای آرام و روابط خارجی صلح‌آمیز است. روحانی سپس گفت: از نظر ما قدرت‌هایی که خود مسبب و منشا جنگ‌ها، فشارهای سیاسی - اقتصادی و بحران‌های حادث در جهان اسلام هستند و دوام و بقای خود را از خون‌ریزی، دامن زدن به اختلافات و ترویج خشونت و افراط تامین می‌کنند، هیچ‌گاه نمی‌خواهند و در موقعیتی نیستند تا دوست و همراه مردم ستمدیده و مظلوم باشند.

دلیل بر هم خوردن ثبات خاورمیانه

رئیس‌جمهوری دربخش دیگری از سخنانش بااشاره به تضعیف جریان افراطی داعش گفت: ما به دعوت دولت‌های عراق و سوریه، مستشاران نظامی خود را به آن کشورها اعزام کرده تا در کنار مردم آن دو کشور برادر با تروریسم تکفیری مبارزه کرده و مانع از دست‌اندازی آنها به کشورهای دیگر شوند. امیدواریم با همکاری کلیه دولت‌های اسلامی، ریشه افراط و افراط‌گرایی در جهان اسلام به کلی خشکانده شود و توان و سرمایه امت اسلامی به جای مقابله با این گونه تهدیدات مخرب، در مسیر سعادت و رفاه مردم مسلمان صرف شود. او افزود: یکی از مزایای اصلی شکست جریان انحرافی خشونت طلب داعش، بازگشت موضوع فلسطین به جایگاه اصلی خود به‌عنوان اولویت اول دستور کار سیاسی امت اسلامی است. روحانی درادامه، مهم‌ترین علت بر هم خوردن ثبات و امنیت خاورمیانه را تداوم اشغال‌گری و حمایت‌های جانبدارانه و بی‌دریغ دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی و محروم ماندن ملت مظلوم فلسطین از حقوق اولیه خود در تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف بیان کرد.

او سپس گفت: ضروری است موضع قاطع جهان اسلام در مردود شمردن تصمیم زشت رئیس‌جمهوری آمریکا در اعلام انتقال سفارت آن کشور به قدس شریف تا زمان پس گرفتن آن ادامه یابد. این اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا، نقض آشکار قطعنامه‌های سازمان ملل است که حتی از سوی متحدان راهبردی وی در جهان غرب نیز مورد انتقادات جدی قرار گرفت، مسلمانان را در موضوع قدس و فلسطین متحدتر کرد و مساله قدس را که در سال‌های اخیر به‌دلیل ایجاد و تشدید معضل تروریسم و افراطی‌گری در منطقه تا حدی از اولویت اصلی خارج شده بود، به جایگاه اصلی خود بازگرداند. به همین دلیل، رژیم صهیونیستی از اینکه موضوع فلسطین دوباره به موضوع اول جهان اسلام تبدیل شده، ناخرسند است و تلاش می‌کند با طرح موضوعات واهی، اولویت اول جهان اسلام که همان فلسطین و قدس شریف است به فراموشی سپرده شود. در این میان، آمریکا نیز به طرق مختلف از جمله در شورای امنیت سازمان ملل از این ترفند صهیونیست‌ها حمایت می‌کند. رئیس‌جمهوری سپس بر تلاش کشورهای اسلامی برای بازگشت کلیه فلسطینیان به سرزمین مادری خود و تشکیل دولت مستقل فلسطین در تمامی سرزمین فلسطین و به مرکزیت قدس شریف تاکید کرد.

انتقال ریاست از مالی به ایران

همچنین در جریان برگزاری سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، ریاست این کنفرانس از کشور مالی به ایران منتقل شد و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ریاست این کنفرانس را برعهده گرفت. به گزارش خبرگزاری تسنیم، لاریجانی در سخنانی با اشاره به اهمیت موضوع توجه به زنان در کشورهای اسلامی گفت: در این زمینه کمیته ویژه‌ای تشکیل شده که در این اجلاس نیز به آن می‌پردازیم. رئیس مجلس به اهمیت موضوع قدس در بین کشورهای اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: موضوع قدس در کمیته دائمی آن به‌طور مستمر رصد می‌شود. انتظار داریم در این اجلاس روی این موضوع بیشتر تمرکز و تاکید شود.

دیدارهای رئیس‌جمهوری

همچنین روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری درحاشیه این اجلاس با روسای مجالس چند کشور از جمله قطر، عراق، الجزایر، سوریه و سنگال دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا» او در دیدار احمد بن عبدالله بن زید آل محمود رئیس مجلس قطر تاکید کرد: معتقدیم هر گونه اعمال فشار به دولت و ملت قطر غیر قابل قبول است و اگر کشورهای منطقه به‌ویژه همسایگان با هم اختلافی دارند، تنها باید این اختلافات با گفت‌وگو حل و فصل شود. روحانی در دیدار سلیم عبدالله الجبوری رئیس مجلس عراق نیز گفت: توسعه روابط بانکی در روند گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور حائز اهمیت است و بانک‌های مرکزی ایران و عراق باید همکاری‌ها و رایزنی‌ها در این راستا را ادامه دهند. همچنین روحانی در دیدار با مصطفی نیاس، رئیس مجلس سنگال تعبیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره مردم آفریقا را بسیار تاسف‌آور، غلط و اقدامی محکوم توصیف کرد. او در گفت‌وگو با السعید بوحجه رئیس مجلس الجزایر هم گفت: اراده مستحکم ایران تقویت روابط و همکاری‌های همه‌جانبه علمی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی و سیاسی میان دو کشور است. رئیس‌جمهوری در دیدار و گفت‌وگو با حموده یوسف صباغ رئیس مجلس سوریه نیز، با محکوم کردن حضور نیروهای آمریکایی در سوریه گفت: طرحی که آمریکایی‌ها اخیرا برای سوریه در ذهن دارند، برخلاف قواعد بین‌المللی و توطئه‌ای برای تمامیت ارضی، امنیت سوریه و منطقه است. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری تاکید کرد: روند مذاکرات و اقدامات سیاسی که از سوچی آغاز شده باید تا احقاق حق و تامین اراده ملت و دولت سوریه پیگیری شود و ادامه یابد.