تایید تغییرقیمت حامل‌های انرژی عكس: باشگاه خبرنگاران جوان

محمدباقر نوبخت در ادامه تاکید کرد: با نوشتن این دستورالعمل قطعا بسیاری از نگرانی‌های منطقی برطرف خواهد شد. او همچنین روز گذشته توضیحاتی را درباره اینکه منابع حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در چه حوزه‌هایی هزینه می‌شود، ارائه کرد. به گفته نوبخت دولت تصمیم دارد این منابع را صرف ایجاد اشتغال و تولید کند. او در بخش دیگری از سخنانش به انتقادها از گرانی تخم مرغ نیز پاسخ داد. نوبخت با اشاره به معدوم شدن بیش از ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مرغ تخم‌گذار در سال گذشته به‌دلیل آنفلوآنزای پرندگان و برای حفظ سلامت جامعه و تغییر نرخ ارز گفت: دولت در سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان برای جبران بخشی از خسارات پرداخت کرد و امسال هم ۱۰۰ میلیارد تومان تصویب شد که تاکنون ۳۰ درصد آن پرداخت شده است.

نوبخت افزود: برای برطرف کردن این نقیصه و تعادل قیمت در بازار دولت از طریق وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات ۱۹ هزار تن تخم مرغ را صادر کرد و مجوز ۲۲ هزار تن در حال اجرا است و تاکنون ۱۱۰ هزار تن تخم مرغ ترخیص شده است.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهوری دستور داده‌اند تا به میزان نیاز و با سرعت واردات این اقلام انجام شود تا از نوسانات بازار جلوگیری شود. نوبخت در ادامه نشست هفتگی خود در پاسخ به سوالی در مورد دیدارهای اخیر برخی با مهدی کروبی در حصر و اینکه چرا دیداری با دیگر محصورین انجام نشده است، اظهار کرد: در این زمینه دبیر شورای‌عالی امنیت ملی یا سخنگوی تعیین شده آن باید اطلاع‌رسانی کند، اما من می‌گویم که درباره هر سه نفر از محصوران این تصمیم گرفته شده و خودم نیز تصور می‌کردم که برای هر سه نفر آنان دیدارها انجام شود، اما پیگیری‌های لازم را انجام خواهم داد.

خروج ۷ تا ۸ میلیارد دلار پول نقد از کشور

به هر ترتیب نوبخت روز گذشته در نشست هفتگی‌اش توضیحاتی را در مورد چرایی افزایش نرخ عوارض خروج از کشور در بودجه ۹۷ ارائه کرد.

براساس لایحه تقدیمی دولت به مجلس در بودجه ۹۷ عوارض خروج از کشور به ۲۲۰ هزار‌ تومان افزایش پیدا می‌کند. این عوارض در حال حاضر ۷۵ هزار تومان است. بر این اساس در سفر دوم به خارج از کشور این مبلغ به ۳۳۰ هزار تومان، برای بار سوم و سفرهای بیشتر نیز این مبلغ به ۴۴۰هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۶، درآمد حاصل از عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور برای سال آینده حدود ۱۱۷۶ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. به‌دنبال اعلام افزایش نرخ عوارض خروج از کشور انتقادهای گسترده‌ای به بودجه ارائه شده از سوی دولت به مجلس وارد شد.

در همین راستا، نوبخت روز گذشته در نشست خبری هفتگی‌اش توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد. او با بیان اینکه، این تصمیمی نبود که فقط با یک هدف گرفته شود، گفت: این تصمیم فقط برای حمایت از گردشگری داخلی و توسعه زیرساخت‌ها نیست؛ بلکه سالانه مسافران حدود ۷ تا ۸ میلیارد دلار پول نقدا از کشور خارج می‌کنند. با این میزان برخی‌ها هستند که حتی شبانه با پروازهایی به کشورهای خلیج فارس می‌روند و با خودشان چند چمدان لباس وارد می‌کنند که باعث از بین رفتن تولید داخل می‌شود و باید جلوی آن گرفته شود.

به گزارش «ایرنا» نوبخت تصریح کرد: ما هرگز نفس سفرها را نفی نمی‌کنیم، ولی باید پاسخگوی کارگران داخلی خود باشیم که در حال ورشکستگی هستند البته در جهت اجرا، مستثنیاتی مانند دانشجویان قائل خواهیم بود. نوبخت در ادامه با تاکید بر اینکه در کشورهای دیگر کسی ارز جابه‌جا نمی‌کند و همه از مسترکارت استفاده می‌کنند و پول جابه‌جا نمی‌شود، گفت: اما در ایران باید فرد برای خروج از کشور ارز نقد دریافت کند که دولت حداقل سالانه ۷ تا ۸ میلیارد دلار پول نقد باید برای مسافر تامین کند.

دلیل افزایش نرخ حامل‌های انرژی

نوبخت همچنین در این نشست خبری با اشاره به اینکه سیاست دولت بر کنترل بازار است، گفت: دولت همچنان بر سیاست مهار تورم تاکید دارد و مجلس انتظار دارد دولت نسبت به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام کند.

به گزارش «ایسنا» او با تاکید بر اینکه دولت در سال‌های گذشته از مجوز افزایش حامل‌های انرژی استفاده نکرد، گفت: این در حالی است که براساس قانون، این اصلاح قیمت حق دولت است، اما دولت ریالی از این پول را به خزانه نیاورد و هر سال بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان از محل خزانه را به درآمدهای حاصل از افزایش حامل‌های انرژی اضافه و یارانه‌های مردم را پرداخت کرد ولی برای سال آینده دولت تصمیم دارد این درآمد را صرف ایجاد اشتغال کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: برای سال آینده در نظر داریم ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی که به واحدهای تولیدی اختصاص داده بودیم را تا ۷۵ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم که از این میزان، ۱۷ هزار میلیارد تومان آن را از محل اصلاح قیمت‌ها تامین می‌کنیم تا تامین اشتغال با فشار بیشتر بر مردم همراه نشود و هر رقمی که از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دست آید، حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان به آن اضافه می‌کنیم تا در بخش اشتغال استفاده شود.

سخنگوی دولت در ادامه تاکید کرد: بخش دیگری از این افزایش قیمت‌ها را برای بافت‌های فرسوده در نظر گرفته‌ایم و قصد داریم این بافت‌ها را بازسازی کنیم و این یک طرح محله به محله است که در نظر داریم در آن تمامی امکاناتی که یک محله به آن نیاز دارد را احداث کنیم که همین امر خود فرصت‌های شغلی تازه‌ای را به وجود می‌آورد و در عین حال شهر هم در برابر زلزله ایمن می‌شود و نیز طبق برآوردها تا ۲۴۰ هزار فرصت شغلی هم ایجاد خواهد شد.

او با بیان اینکه نمی‌دانم چرا در کشور ما پرداخت مالیات سخت است، اظهار کرد: برخی می‌گویند دولت دستش را در جیب مردم کرده است؛ درحالی‌که ما باید اشتغالی ایجاد کنیم که مناسب‌شأن مردم باشد تا مردم بتوانند مالیات هم پرداخت کنند. همچنین به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت ادامه داد: اینکه تصور شود دولت یارانه افراد نیازمند را قطع خواهد کرد اطمینان می‌دهم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد و درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ها به خود جامعه باز خواهد گشت.

بودجه فقرزدایی

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه این اعداد و ارقامی که برای افزایش بنزین و گازوئیل گفته می‌شود همه گمانه‌زنی است، گفت: این گمانه‌زنی‌ها زمینه‌ساز تورم است که دولت در چارچوب مهار تورم به این افزایش قیمت‌ها حساس است و آنها را کنترل می‌کند. نوبخت افزود: گاهی تصمیم‌هایی که دولت می‌گیرد اجباری است و شما باید از دولت انتظار داشته باشید که در سال آینده صدها هزار فرصت شغلی ایجاد کند. او بیان اینکه ما دولت را با ۴۰ درصد تورم تحویل گرفتیم گفت: سیاست دولت مهار تورم است و در سال ۹۷ هم مثل سال‌های قبل خودش را موظف به مهار تورم می‌داند. نوبخت تاکید کرد: بودجه سال ۹۷ بودجه فقرزدایی و اشتغال‌زایی است.

لزوم توضیح وزیر اطلاعات در مورد شنود

به گزارش «ایرنا» نوبخت در ادامه در پاسخ به گلایه رئیس‌جمهوری از شنود در اجلاس حقوق شهروندی نسبت به شنودها و سخنان سخنگوی قوه‌قضائیه مبنی‌بر اینکه بیشتر شنودها از طرف دولت است، گفت: وزارت اطلاعات حسب کارهای اطلاعاتی باید اقداماتی را انجام دهد و بسیاری از موارد که در داخل شناسایی و منهدم می‌شود، مجموعه اقدامات سیستم اطلاعاتی و امنیتی است. وی ادامه داد: دولت دنبال اینکه یک شهروند چه صحبتی می‌کند نیست و در خیلی از موارد برای رعایت حقوق شهروندی وارد زندگی افراد نمی‌شویم و از آقای علوی وزیر اطلاعات می‌خواهم توضیحاتی در این جهت به‌منظور شفافیت ارائه کند.

واکنش به کمپین «پشیمانی»

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری روز گذشته‌اش در پاسخ به سوالی در مورد «کمپین پشیمانی» در فضای مجازی نیز گفت: مردم هنوز دولت را دوست دارند و اگر عده‌ای عنوان می‌کنند که پشیمان هستند به‌نظر می‌رسد باید از آنان پرسید که شما کی رای دادید؟ شاید خیلی از آنان جزو کسانی نباشند که رای داده بودند. نوبخت افزود: دولت متعلق به همه مردم است و ما از نظرات مردم آگاه هستیم.

تایید لیستی از مدیران یارانه‌بگیر

او درادامه ارائه لیستی از مدیران یارانه‌بگیر با حقوق نزدیک به ۱۷ میلیون تومان به دولت را تایید کرد و گفت: بله، آقای عادل آذر لیست این افراد را اعلام کرده و تصمیم گرفتیم این افراد از لیست یارانه‌بگیران حذف شوند؛ چرا که برخی از افراد با حقوقی که شایسته دریافت یارانه نبودند، یارانه می‌گرفتند که البته تعداد زیادی هم نبودند اما با همان تعداد هم برخورد خواهد شد.

تامین کانکس زلزله‌زدگان با هزینه دولت

به گزارش «ایرنا» نوبخت همچنین با اشاره به زلزله اخیر در کرمانشاه گفت: تمام کانکس‌هایی که توسط سپاه به‌عنوان پیمانکار در کرمانشاه ساخته شده و به دست مردم می‌رسد با هزینه دولت بوده و دولت سعی دارد آرامش نسبی در کرمانشاه و کشور ایجاد کند، اما انتقاد زیاد از دولت، رافع مشکل نیست.