محمدباقر نوبخت روز گذشته در نشست خبری هفتگی‌اش با بیان اینکه لایحه بودجه تا تاریخ ۱۵ آذرماه به مجلس تقدیم می‌شود، گفت: البته امسال ۱۵ آذر تعطیل رسمی است و روز قبل از آن هم تعطیل است ولی دولت آمادگی دارد هر روزی که مجلس شورای اسلامی تعیین کند لایحه تقدیم شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره اقدامات دولت نسبت به حذف دلار از مناسبات تجارت بین‌المللی ایران گفت: گام‌هایی در این زمینه برداشته شده و در حال حاضر عمده فعالیت‌های ایران بر اساس یورو است.

نوبخت با بیان اینکه ما همچنان هوشیار هستیم، افزود: مواضع دولت براساس هماهنگی‌هایی که با برخی کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران دارد، استفاده از پول‌های ملی است و در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شده و حرکت خواهیم کرد.او در بخش دیگری از سخنانش از تیتر یکی از روزنامه‌های صبح درمورد حمله موشکی به امارات انتقاد و تاکید کرد که با رسانه‌هایی که منافع ملی را هدف قرار می‌دهند، برخورد می‌شود. سخنگوی دولت در ادامه سخنانش هدف از تشکیل سازمان رسانه‌ای را انسجام‌بخشی به این نهاد عنوان کرد و گفت: نگاه همه وزیران تقویت جایگاه سازمان رسانه‌ای است و از همه اصحاب رسانه می‌خواهیم پیشنهادهای تکمیلی خود را برای ارتقای این سازمان ارائه دهند.

تکلیف پرداخت یارانه نقدی

بخش دیگری از نشست خبری روزگذشته سخنگوی دولت به موضوع پرداخت یارانه‌های نقدی اختصاص داشت. نوبخت درباره چگونگی پرداخت یارانه‌ها در سال آینده گفت: پرداخت یارانه هر سال با توجه به بودجه صورت می‌گیرد و امسال ۴۸ هزار میلیارد تومان طبق پیوست تبصره ۱۴ در نظر گرفته شده است که مسوولان کمیته امداد امام خمینی اعلام آمادگی کردند که فقط یارانه را به افراد تحت تکفل بهزیستی و کمیته امداد بدهیم که اتفاقا برخی از نمایندگان مجلس به‌صورت غیررسمی هم همین را گفته‌اند.به گزارش «ایسنا» وی تاکید کرد: اگر تکلیف قانونی این باشد که دولت به نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی یارانه بدهد دولت مکلف به اجرای قانون است؛ اما بهتر است تا یکی، دوماه آینده صبر کنیم. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سخنگوی دولت گفت: تکلیف یارانه‌بگیران یا گروه‌های هدف در توزیع یارانه‌ها پس از بررسی بودجه سال ۹۷ مشخص می‌شود.

مشکل سپرده‌گذاران موسسات اعتباری

نوبخت در مورد مشکلات سپرده‌گذاران برخی از موسسات پولی و بانکی گفت: در آینده نزدیک و در روزهای آتی از نتایج حاصله برای حل مشکل این سپرده‌گذاران باخبر خواهیم شد تا با نظارتی که از سوی بانک مرکزی انتظار داریم اعمال شود، از تکرار هرگونه اشتباهات موسسات پولی و مالی جلوگیری کند. به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی دولت درخصوص مشکلات سپرده‌گذاران در موسسات مالی گفت: کارگروهی از سوی سران قوا برای رسیدگی به وضعیت موسسات مالی تشکیل شده که امیدواریم رافع مشکلات باشد.

رد مذاکره مجدد با آمریکا

او با اشاره به اینکه مذاکره مجدد با آمریکا درباره برجام به صلاح منافع ملی نیست، اظهار کرد: آنان صلاحیت اجتماعی ندارند که ما مجددا بخواهیم مذاکراتی داشته باشیم و تا اطلاع ثانوی مذاکره با این افراد که ثبات شخصیت بین‌المللی‌ آنها مشخص نیست، انجام نخواهد شد.

اهمیت منافع ملی

نوبخت در پاسخ به پرسشی در زمینه دیدگاه دولت درباره تیتر یکی از جراید درباره اصابت موشک یمن به پایتخت عربستان سعودی، اظهار کرد: این یک تخلف آشکار رسانه‌ای است و برخورد قانونی با این تخلف در حال اجرا است که آرزو می‌کنیم با قاطعیت بیشتری انجام شود. هیچ چیز برای ما مهمتر از منافع ملی نیست.وی افزود: البته برخی افراد مواضع شخصی خود را می‌نویسند تا آن را به جای مواضع نظام جا بزنند، درحالی که نظام طبق قوانین بین‌المللی عمل می‌کند؛ بنابراین با این گونه اقدامات که منافع ملی را هدف قرار می‌دهد، برخورد می‌شود.

دلیل پرداخت بدهی‌های دو باشگاه

نوبخت در پاسخ به پرسشی درخصوص تصمیم دولت برای پرداخت بدهی‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز گفت: دولت مسوولیت عمومی برای اداره کشور دارد و در عین حال که بودجه مشتمل بر منابعی از فروش نفت و دریافت مالیات و فروش اوراق است مصارف متنوعی برای آن وجود دارد که حوزه ورزش و نیز عدالت اجتماعی از جمله این موارد است.به گزارش «ایسنا» وی افزود: در حال حاضر چند میلیارد تومان هم که قانون، اجازه کمک به فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی را طبق آن می‌دهد، قرار است به این دو باشگاه فوتبال پرداخت شود که نهایتا ۱۰ میلیارد تومان خواهد بود و این در حالی است که دولت محدودیت‌هایی هم برای کمک به باشگاه‌های ورزشی دارد و نیز در بودجه هم مشخص شده که چه درصدی باید به‌طور خاص در حوزه ورزش هزینه شود.وی تصریح کرد: دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نماینده جمهوری اسلامی در عرصه قاره‌ای هستند که اگر به‌دلیل بدهی‌هایشان از حضور در تورنمنت‌های منطقه‌ای و قاره‌ای محروم شوند آیا خبرنگاران از من سوال نمی‌کنند که دولت چه تدبیری برای این مساله داشت؟ همان‌طور که در زمان المپیک هم دولت به موقع پشتیبانی‌های لازم را از کاروان ایران داشت و نماینده دولت نیز در این رابطه وزیر ورزش بود.