علی لاریجانی با اشاره به شعار اصلی صد و سی و هفتمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس مبنی بر «تقویت تکثر فرهنگی و صلح از طریق گفت‌وگوی بین دینی و بین قومی»، تاکید کرد: با وجود اهمیت این موضوع اما شرایطی که امروز آمریکا ایجاد کرده است نه‌تنها کمکی به این مهم نمی‌کند، بلکه قدری فضا را یأس‌آور کرده است. لاریجانی سخنان غیرمسوولانه اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا راگواه این ادعا دانست.

رئیس مجلس در این میان با یادآوری این موضوع که ایالات‌متحده در سال ۱۹۵۳ با کودتایی که علیه دولت دموکراتیک ایران انجام داد، ملت ایران را به مدت ۲۵ سال گرفتار دیکتاتوری وابسته به خود کرد، گفت: آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پایگاه اصلی خود را در منطقه از دست داد و صدام را تشویق کرد که به ایران حمله کند و 8 سال جنگ علیه ایران که صدها هزار نفر در آن شهید و مجروح شدند، اقدام سبعانه دیگر آنان بود.لاریجانی همچنین با یادآوری اینکه آمریکا در اقدامی جنون‌آمیز هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون کرد و همه سرنشینان آن را به شهادت رساند، گفت: تعجب‌آور است که رئیس‌جمهوری کشوری با چنین پیشینه سیاسی، امروز برای ملت ایران دلسوزی می‌کند.

رئیس مجلس در ادامه متهم شدن سپاه به حمایت از تروریسم از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا را تاسف‌آور خواند و گفت: ظاهرا ایشان فراموش کرده‌اند که وزیرخارجه اسبق آمریکا علنا اعلام کرد داعش را آمریکا به‌وجود آورده و آقای ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود آمریکا را متهم به این کار کرد.

علی لاریجانی در ادامه اظهارات خود به موضوع توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد و با بیان اینکه در مساله هسته‌ای ایران با حضور اتحادیه اروپا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه، انگلیس و ایران طی ۳۰ ماه مذاکره چنین توافقی حاصل شد که به تصویب شورای‌امنیت رسید، گفت: آقای ترامپ اخیرا اعلام کرد که ایران پایبند به توافق نیست، حال آنکه ۸ بار آژانس بین‌المللی اتمی رسما پایبندی ایران را اعلام کرده و آژانس در گزارش اخیر خود در ۲ روز گذشته پس از سخنرانی آقای ترامپ مجددا اعلام کرد که ایران به همه نظام‌های بین‌المللی آژانس پایبند بوده است.

به گفته لاریجانی، به‌نظر می‌رسد که آقای ترامپ نه به توافقات بین‌المللی پایبند است و نه احترامی برای سازمان ملل قائل است و به همه کشورها نشان می‌دهد که دولت آمریکا به هیچ تعهدی پایبند نیست. رئیس مجلس در این‌باره به خروج ایالات‌متحده از معاهده آب و هوای پاریس و یونسکو اشاره و تاکید کرد: اگر آقای ترامپ واقعا نگران سلاح هسته‌ای است، چرا جلوی رژیم صهیونیستی را نمی‌گیرد؟ چه کسی حرف‌های شما را باور می‌کند، آن‌هم وقتی ایران صراحتا اعلام می‌کند سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ما جایی ندارد.

لاریجانی در ادامه با تاکید بر اینکه آقای ترامپ با ادبیات نازی‌ها سخن می‌گوید، گفت: امروز از مدیترانه تا اقیانوس هند، از شرق آفریقا تا شرق آسیا را تهدید می‌کند، آیا آقای ترامپ می‌داند چه می‌گوید؟ اگر آمریکا ضعیف شده، چرا باید هزینه آن را سایر کشورها بدهند؟ نازی‌ها هم می‌خواستند ضعف خود را با کوبیدن سایر کشورها جبران کنند ولی هزینه‌ای دادند که برای همه بشریت تجربه تلخ آن باقی ماند. اگر قدرتی دارید، چرا جلوی هجوم وحشیانه به مردم مسلمان میانمار را نمی‌گیرید؟

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: به‌نظر می‌رسد آقای ترامپ به خاطر دشمنی با آقای اوباما، می‌خواهد هر کاری ایشان انجام داده را خراب کند و اوباما‌زدایی کند، این چه معنا دارد که آقای ترامپ شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه، انگلیس را هم نادیده می‌گیرد و فقط می‌خواهد در رقابت‌های داخلی، آقای اوباما را بکوبد.

به گفته لاریجانی، این افتخار نیست برای کشوری که در قانون اساسی خود گسترش دموکراسی و حقوق‌بشر را اصل قرار داده، با این‌گونه رفتارها امروز به‌جایی رسیده که بعضی از رفقای آن در منطقه ما کشورهایی هستند که حتی یک‌بار هم انتخابات پارلمانی در کشور خود نداشته‌اند.

لاریجانی این مسائل را گوشه‌ای از موانعی خواند که در مقابل ایده ارزشمند اجلاس بین‌المجالس قرار دارد. او از تلاش‌های دولت روسیه به‌خصوص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در یافتن راه‌حل سیاسی برای سوریه در آستانه حضور ایران و ترکیه قدردانی کرد. به گفته لاریجانی این نمونه‌ای است که در مقابل اقدامات یأس‌آور برخی قدرت‌ها، نشانه‌های امیدوار‌کننده هم در جهان امروز مشاهده می‌شود.