مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی‌ ایران با اشاره به راه‌اندازی قطار باری کامل در شروع برنامه توسعه هفتم، گفت: اگر این کار عملیاتی نمی‌شد، نمی‌توانستیم مشکل ترمز واگن‌ها را رفع کنیم. اگر به قطاری که برخی از واگن‌های آن بدون ترمز بود، اجازه سیر نمی‌دادیم، صدای برخی مالکان واگن که مشکل ترمز را رفع کرده بودند، درمی‌آمد. وی در ادامه به موضوع ترانزیت ریلی اشاره و بیان کرد: در بخش ترانزیت ریلی، تک‌محصولی و تک‌کشوری بودیم. هر وقت قیمت گوگرد بالا می‌رفت، وضعیت ترانزیت خوب بود، اما وقتی قیمت پایین بود وضعیت ترانزیت خوب نبود.

صالحی از رشد ۱۰درصدی ترانزیت ریلی در سال گذشته خبر داد و با اشاره به افزایش ترانزیت کالا با روسیه، گفت: امروز سبد کالای ترانزیتی دیگر گوگرد نیست و سایر کالا هم وجود دارد. وی با اشاره به اینکه سرعت سیر در قطارهای مسافری و باری به ترتیب می‌تواند تا ۱۴۰ و ۶۰کیلومتر بر ساعت باشد، اضافه کرد: تمام مشکلات ریلی به سایر دستگاه‌ها، از جمله سازمان بنادر، کشتی، انبار و... برمی‌گردد.  صالحی با بیان اینکه سرعت بازرگانی قطارهای باری ۵کیلومتر در ساعت است، اضافه کرد: با قطار کامل باری، سرعت بازرگانی افزایش می‌یابد. آیین‌نامه رفاهی مناطق ریلی را بر همین اساس و افزایش سرعت بازرگانی قطارهای باری تغییر داده‌ایم. صالحی با بیان اینکه طراحی پروژه‌ها انجام شده، گفت: امیدواریم زمین ساخت پروژه به زودی تحویل ما شود. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ‌ایران از حذف امضاهای طلایی در راه‌آهن خبر داد و اظهار کرد: به‌رغم همه فرسودگی‌ها، در حال قامت راست کردن هستیم و بخش زیادی از بدهی ارزی خارجی و ریالی را تسویه کرده‌ایم. در این راستا ۴میلیون فرانک از طلب ۶میلیون فرانکی ترکمنستان را پرداخت کرده‌ایم. وی از رشد ۷‌درصدی جابه‌جایی مسافر ریلی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و اضافه کرد: تعداد مسافران جابه‌جاشده از ۲۹میلیون مسافر سال ۱۴۰۱ به ۳۱میلیون و ۷۸۰هزار نفر مسافر در سال گذشته افزایش یافت.

 ٢٠٠دستگاه لکوموتیو از رده خارج

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: در حاشیه کرج قبرستان لکوموتیو را داریم که ٢٠٠دستگاه لکوموتیو در این قبرستان خاک می‌خورد. سید میعاد صالحی درباره عملکرد راه‌آهن در سال گذشته اظهار کرد: در پیگیری ماده ١٢ در سال گذشته تلاش شد که نقطه عطفی در این باره داشته باشیم. موضوع ماده ١٢ و اعداد در نظر گرفته‌شده برای صرفه‌جویی در سوخت‌برای راه‌آهن سال‌ها در متن قانون آمده بود، اما خاک می‌خورد و به اجرا نمی‌رسید. وی ادامه داد: تنها یک‌بار در مقطعی از مجموع ۷.۵میلیارد دلار کمتر از١٠٠میلیون دلار پرداخت شده بود، اما در سال گذشته توانستیم توافق‌نامه مربوطه را بین دو وزارتخانه راه و شهرسازی و نفت به امضا برسانیم و ذیل آن حواله مالی معادل هزار میلیارد تومان تولید شد که امیدواریم در روزهای آینده به سازمان برنامه ارسال شود. این مسیر هفتادخوان طی شد و امیدواریم شهد شیرین آن به کام سرمایه‌گذاران بنشیند. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ترمزدار کردن تمام واگن‌های باری در سال گذشته گفت: در سال گذشته سیستم ترمز ٨‌هزار واگن باری اصلاح شد، این در حالی است که در بیش از یک‌دهه اخیر یک‌سوم واگن‌های باری بدون داشتن ترمز سیر می‌کردند. مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: هر کدام از این واگن‌ها حدود ۵٠تن بار دارند و در یک قطار میزان بار به ٢‌هزار تن می‌رسد، حال اینکه واگن‌ها در طول مسیرها در برخی از نقاط ممکن است نیاز به ترمز داشته باشند، اما برخی از این واگن‌ها فاقد ترمز بودند. در یک قطار چند واگن ترمز نداشتند و یکی از کابوس‌های لکوموتیورانان این بود که ترمز واگن در سراشیب‌ها عمل نکند.

صالحی گفت: سال‌ها این عیب وجود داشت و از سال گذشته تلاش برطرف کردن این عیب را داشتیم که البته مقاومت‌هایی صورت گرفت و عده‌ای می‌گفتند که احتمال قفل شدن ناوگان باری وجود دارد، اما توانستیم در سه‌ماه سیستم ترمز ٨‌هزار واگن را اصلاح کنیم و امروز هیچ واگن بدون ترمز در شبکه ریلی کشور سیر نمی‌کند.