68566_838 copy

برای سال 1401 پیش‌بینی درآمدی ما حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار بود که به نظر می‌رسد به رکورد یک میلیارد و 900 میلیون دلار دست پیدا کرده باشیم.

پیش‌بینی درآمد برای سال 1402 یک میلیارد و 819 میلیون دلار است. این رقم برای سه سال آینده بیش از 2 میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود. در میان 28 شرکت تابعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، درآمد شرکت حافظ دریا به عنوان شرکت حمل‌ونقل کانتینری بیش از همه بوده و به عبارتی می‌شود درآمد این شرکت را طی دو سال گذشته «بسیار خوب» توصیف کرد. البته شرکت‌های دیگر نیز دامنه‌ای از سود را به دست آوردند و برخی نیز فراتر از پیش‌بینی‌های قبلی کسب درآمد داشتند. شرکت سپید یا شرکت حمل فله گروه کشتیرانی و شرکت والفجر که در حوزه فراساحل و مسافری فعال است. همچنین کشتیرانی دریای خزر همگی رکوردهای مطلوب درآمدی را ثبت کردند. برای سال‌جاری امیدواریم شرکت‌هایی مانند کشتیرانی کیش که در مسیر تحول هستند به قافله شرکت‌های درآمدزای گروه بپیوندند و با افزوده شدن سه فروند کشتی به این شرکت درآمدزایی مطلوبی طی سال 1402 ثبت شود.

هدف‌گذاری و پیش‌بینی پروژه‌های لجستیکی و حمل‌ونقل چند‌وجهی، جذب حدود 150‌هزار TEU کانتینر است که شامل کسب درآمد از حمل ترکیبی محصولات صادراتی و وارداتی، ترانزیت داخلی، کریدور شرق-غرب و کریدور شمال-جنوب است. به همین سبب برنامه‌ای برای شرکت حمل‌ونقل ترکیبی تدوین شده که طی آن کسب سهم مناسب از حمل زمینی محصولات شرکت حمل فله پیش‌بینی شده است. ظرفیت‌های هم‌افزایی سایر شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) نیز در دستور کار است. ارتقای نقش در کریدور با هماهنگی شرکت حمل‌ونقل کانتینری یا واحد مدیریت کریدورهای ترانزیتی گروه کشتیرانی نیز باید اجرایی شود. تحقق برنامه توسعه‌ای افزایش سالانه 200 دستگاه انواع ملکی در شرکت حمل‌ونقل ترکیبی نیز دنبال خواهد شد. در این راستا یکی از استراتژی‌هایی که برای سال‌جاری قطعا راه‌اندازی خواهد شد، شرکت حمل جاده‌ای است تا  به کمک این شرکت حمل‌ونقل چندوجهی در گروه کشتیرانی بیش از پیش ساماندهی شود. از اقدامات بسیار مهم دیگر در راستای تقویت کریدور شمال-جنوب تجهیز بندر سالیانکا به جرثقیل موردنیاز و همچنین خرید و سفارش ساخت 10 فروند انواع رو-رو و جنرال کارگو برای کشتیرانی دریای خزر است که ظرفیت این شرکت را از 95‌هزار تن به 125‌هزار تن در سال افزایش می‌دهد.

درباره سهم درآمدی شرکت حمل‌ونقل کانتینری در گروه کشتیرانی باید گفت که سهم درآمدی این شرکت در سال 1401 از کل درآمد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 73‌درصد است. اما با توجه به افت نرخ‌های حمل‌ونقل کانتینری در سال 1402 افزایش بهره‌وری را برای این شرکت در نظر داریم. تقویت ارتباط با مشتریان، تقویت بخش بازاریابی، شناسایی و جذب مشتریان جدید از دیگر موضوعاتی است که طی سال‌جاری در این شرکت دنبال خواهد شد. بهبود کیفیت خدمات نیز موضوعی است که دراین شرکت ادامه خواهد داشت. از این دست برنامه‌ها در شرکت‌های دیگر مانند کشتیرانی والفجر نیز اجرا خواهد شد. برای این شرکت امکان‌سنجی خرید و سفارش ساخت انواع شناورهای موردنیاز، راه‌اندازی برخی خطوط جدید بین‌المللی و به‌کارگیری کانتینرهای یخچالی برنامه‌ریزی شده است. برای کشتیرانی دریای خزر نیز نقش‌آفرینی فعال در حمل کالاهای ترانزیتی در مسیر کریدور شمال-جنوب را در نظر داریم. همچنین به منظور توسعه بازار و در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم خطوط منظم آفریقا (شمال-شرق-غرب) در دستور کار قرار دارد و به منظور افزایش سهم بازار در نظر داریم در دفاتر منطقه‌ای به‌خصوص امارات نسبت به رزرو کانتینر برای مقاصد خارج از خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بار بگیریم.

در خصوص شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم (خدوم) بهبود روندها برای حمل سوخت از پالایشگاه شازند اراک به بندرعباس در دستور کار قرار دارد. شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز برنامه‌ای برای «تجهیز یارد» به منظور افزایش ظرفیت تعمیراتی جهت پوشش درای‌داک‌های کلیه شناورهای درحال تردد گروه کشتیرانی در بنادر جنوبی دارد. کاهش زمان تعمیرات ادواری و سفری شناورها با هدف رسیدن به نرم‌های بین‌المللی نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد. مطالعات در خصوص بنچ‌مارک با یاردهای خارجی در جهت توسعه فعالیت و ارائه خدمات و امکان‌سنجی ایجاد یارد تعمیراتی در بنادر جنوبی کشور نیز فراهم خواهد شد. شرکت سوخت‌رسانی ستاره قشم، طرح سولفورزدایی و اخذ مجوزهای مربوط را بازنگری و تکمیل خواهد کرد و به دنبال خرید یا ساخت شناور سوخت‌رسان می‌رود. شرکت توسعه فناوری اطلاعات دریایی (توفاد) حداکثر در بازه زمانی دو ساله پروژه‌های توسعه فناوری اطلاعات در سطح گروه کشتیرانی را عملیاتی خواهد کرد. همچنین کمیته هوشمند‌سازی لجستیک در راستای فعالیت‌های این شرکت تشکیل شده است.

در خصوص حوزه نیروی انسانی و آموزش که از ارکان صنعت کشتیرانی است نیز باید گفت که شرکت تامین نیروی گروه کشتیرانی وظیفه تهیه بانک اطلاعاتی در خصوص امتیازدهی و انتخاب کارکنان برگزیده را بر عهده دارد. همچنین تامین نیازهای بخش خشکی به متخصصان بخش دریا را ادامه می‌دهد و استفاده حداکثری از ظرفیت آموزشی کارآموزان دریایی در کشتی‌ها در کنار سنجش رضایت دریانوردان و شرکت‌های بهره‌بردار از طریق پیمانکار را صورت خواهد داد.

موسسه آموزشی گروه کشتیرانی تعریف مدل ارزیابی اعضای هیات علمی را با در نظر داشتن فعالیت‌های علمی و پژوهشی در راستای توسعه فعالیت‌های پژوهشی نهایی خواهد کرد. ایجاد نظام توسعه فردی  به منظور ارتقا و روزآمدی سطح دانش، مهارت و مبانی علمی اعضای هیات علمی موسسه آموزشی به طور خاص و کلیه کارکنان تخصصی در بخش دریا و خشکی به طور عام نیز از برنامه‌های سال‌جاری این موسسه است. تهیه و استقرار سامانه شبیه‌سازی پل فرماندهی، بهینه‌کاوی آموزش‌های مجازی و همکاری با موسسات معتبر در زمینه آموزش‌های مجازی و اجرای مدیریت دانش در سطح گروه کشتیرانی موضوعات راهبردی در دستور کار این موسسه است.

اساسا تمام شرکت‌های گروه در حوزه‌های خدمات به مشتریان، بیمه، صرافی و... برای فعالیت خود دارای راهبرد مشخص هستند و بر اساس این راهبرد فعالیت خواهند کرد.