ورود پر قدرت گهر ترابر سیرجان با نماد «حگهر» به فرابورس

میثم فدایی‌واحد، مدیرعامل فرابورس ایران با انتشار توئیتی در همان روز، عرضه اولیه «حگهر» بدون سقف قیمتی را، بلوغی برای کشف قیمت بازار توصیف کرد.

در این عرضه اولیه فرابورس،  ٢۶ صندوق از بین ١٢٨ صندوق متقاضی موفق به خرید ۴۴۴ میلیون سهم شرکت گهر ترابر با متوسط موزون قیمتی ۵٩۴٣ ریال شدند. با توجه به اینکه کف قیمتی هر سهم به مبلغ ۵۴۵۰ ریال،‌ بیشترین قیمت معامله شده روی نماد «حگهر» ۶۶۱۰ ریال و کمترین قیمت معامله شده نیز ۵۷۴۰ ریال بود، این اتفاق یکی از درخشان ترین عرضه های اولیه فرابورس کشور را رقم زد.

در این عرضه اولیه، حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی ۴۴ میلیون و ۴٠٠ هزار سهم تعیین شده بود. شرکت کارگزاری بانک سپه به عنوان مشاور عرضه، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی امید ایرانیان به عنوان بازارگردان و شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر به عنوان متعهد عرضه نقش‌آفرینی کردند. تامین سرمایه امید نیز به عنوان متعهد خرید این عرضه، تعهد خرید ۵٠ درصد از سهام در نظر گرفته شده به میزان ٢٢٢.٠٠٠.٠٠٠ سهم را داده بود.

تفاوت عرضه اولیه «حگهر» با سایر عرضه اولیه‌ها در شیوه عرضه آن بود. این عرضه اولیه به شیوه حراج برگزار و افراد حقیقی حق مشارکت در آن را نداشتند. منظور از سرمایه‌گذاران واجد شرایط، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

رشد۱۷۳ درصدی سود خالص

به گفته مدیر عامل شرکت حمل و نقل ترکیب مواد معدنی گهر ترابر سیرجان، روند سود ناخالص و درآمد ۱۲ ماهه این شرکت نیز صعودی بوده به طوری که سود خالص ۱۷۳ درصد و درآمد شرکت ۱۵۲  درصد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافت.

امیر علی نجمی نوری،  سود خالص «حگهر» در سال ۱۴۰۰ را سه هزار و ۶۷۵ میلیاردی عنوان کرد و افزود: پیش بینی سود خالص برای سال جاری سه‌هزار و ۴۲۸ میلیارد ریال است که دلیل بالاتر بودن سود ۱۴۰۰ نسبت به پیش بینی امسال تعدیل های سه ماهه پایانی سال گذشته بود. همچنین ارزیابی بودجه ۱۴۰۱ در شرایط نرمال و با عدد حداقلی بوده است.

مدیر عامل شرکت حمل و نقل ترکیب مواد معدنی گهر ترابر سیرجان، درباره چشم انداز وضعیت حمل ونقل مواد معدنی منطقه گل گهر با توسعه‌های آتی گفت: محصولات نهایی منطقه در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۸ میلیون تن خواهد رسید و این عدد در افق ۱۴۰۴ بیشــتر از ۲۱ میلیون تن خواهد بود. این روند صعودی چشم انداز روشنی از فعالیت‌های «حگهر» که حمل محصولات تولیدی این منطقه را بر عهده دارد، ترسیم می‌کند.  وی با تأکید بر اینکه علاوه بر منطقه گل گهر، حوزه فعالیت این مجموعه تمامی کشور است ادامه داد: همچنین از برنامه‌های آتی حگهر ورود به موضوع خرید هواپیما و حمل ونقل هوایی و دریایی است که در حال بررسی و امکان سنجی آن هستیم و جزو اهداف کلان مجموعه محسوب می‌شود.

.وی ارائه خدمات با کیفیت بالا،‌نیروی انسانی ماهر، سرمایه در گردش، رقابت در ارائه قیمت در سطح کشور و فعالیت در بیشتر حوزه های حمل و نقلی را از مهم ترین مزیت های رقابتی شرکت حمل و نقل ترکیبی مواد معدنی گهر ترابر سیرجان بر شمرد و خاطر نشان کرد: ساخت نیروگاه در منطقه گل گهر برای پوشش ریسک ناشی از قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان باعث شده تا تولیدات در کارخانجات منطقه گل گهر کاهش نداشته باشد و در حوزه حمل و نقل نیز برای مجموعه «حگهر» اتفاق مثبتی است.

سرمایه ۴۴۴ میلیارد تومانی «حگهر»

گهر ترابر سیرجان با نماد «حگهر» در سال ۱۳۸۹ تاسیس و در راستای انجام حمل و نقل ریلی به خصوص لکومتیو با شرکت ریل گستر ادغام شده و به شرکتی بزرگ در حوزه حمل و نقل در کشور تبدیل شد. این شرکت در سال ۱۳۹۹ به سهامی عام تبدیل و در ابتدای اردیبشهت ۱۴۰۰ به عنوان دویست و چهل و دومین شرکت پذیرفته شده در حوزه حمل و نقل فرابورس به ثبت رسید.

این شرکت با داشتن سرمایه انسانی مجرب، هم‌اکنون بیش از ۱۸۰۰ نفر پرسنل مستقیم داشته و سرمایه آن که در بدو تأسیس ۱۰۰ میلیون تومان بود، پس از ۴ مرحله افزایش، اکنون به ۴۴۴ میلیارد تومان رسیده است.

سرمایه گذار اصلی «گهر ترابر سیرجان» شرکت سرمایه گذاری و توسعه گل گهر بوده که سهم ۶۶.۸ درصدی را دارد و سایر سهامداران آن شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، گهر پودر پارس،‌گهر روش سیرجان، گهر انرژی سیرجان و نظم آوران صنعت و معدن گل گهر هستند.