تولید مشترک لوازم خانگی  برای عرضه در بازار اوراسیا

 مدیر عامل شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران با اعلام این مطلب گفت: این تفاهم‌نامه در قالب صادرات قطعه و دانش مهندسی و ایجاد خطوط تولید در ارمنستان با طرف خارجی منعقد شده است که امیدوارم در اوایل سال ۱۴۰۱ عملیاتی شود.

عباس ابهری افزود: سهم محصولات شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران در بازار حداقل ۵ تا ۱۰درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این مهم ناشی از افزایش ۴۱درصدی میزان تولیدات نسبت به سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های این شرکت در سال ۱۴۰۰ گفت: ما نیز مانند سایر شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ با انواع و اقسام چالش‌ها در حوزه‌های مختلف تولید و تامین منابع مالی برای تولید روبه‌رو بودیم. البته امسال شاهد بودیم نوسان قیمت ارز نسبت به سال‌‌های قبل کمی‌ کمتر بود. البته این نوسانات و همچنین جهش قیمت‌های جهانی در اثر کرونا به اندازه‌ای بود که در نهایت روی قیمت تمام شده کلیه کالاها تاثیر گذاشت. متاسفانه امسال نیز مانند سال‌های گذشته تامین نهاده‌های موردنیاز و مواد اولیه برای ما با افزایش قیمت روبه‌رو بود، اما تلاش کردیم تا بتوانیم با افزایش بهره‌وری، محصولات خود را با قیمت مناسب و رقابتی برای مصرف‌کنندگان در بازار به فروش برسانیم.

وی ادامه داد: از آنجا که شیوه قیمت‌گذاری در کشور به صورت cost plus  بوده، وقتی قیمت مواد اولیه تغییر می‌کند و افزایش پیدا می‌کند، به خصوص مواد اولیه پتروشیمی ‌و دیگر مواد اولیه مصرفی در تامین و ساخت قطعات محصولات تولیدی ما، قطعا قیمت کالای تمام‌شده نیز افزایش پیدا خواهد کرد. امسال شاهد بودیم قیمت حامل‌های انرژی همچون گاز نیز افزایش پیدا کرد و قطعی برق در تابستان را داشتیم که منجر به کاهش تولید و افزایش هزینه‌های سربار شد. تمام این موارد منجر به این شده است که به‌رغم افزایش شمارگان تولید و تنوع ایجاد شده در سبد محصول، متاسفانه سود حاصله برای شرکت کمتر از سال گذشته باشد.

وی ادامه داد: با همه مشکلات موجود و به تعبیر مقام معظم رهبری افسران جنگ اقتصادی که همان تولیدکنندگان و صاحبان صنایع کشور هستند با اتکا به دانش فنی نیروی جوان و متخصص کشور در کنار سربازان خط مقدم این جنگ اقتصادی که همان کارگران تولید هستند به عنوان پرچمداران تولید لوازم‌خانگی در کشور نشان دادند که می‌توانند نیاز داخل کشور را به‌رغم تمام مشکلات برآورده کنند.

ابهری با اشاره به اینکه صنعت لوازم خانگی در برخی بخش‌های خود جزو صنایع High-tech است گفت: صنعت لوازم خانگی به صورت کلی صنعت بسیار پیچیده‌ای همچون هوا-فضا نیست و خوشبختانه آنچه امروز در ایران تولید می‌شود و آنچه در دنیا تولید می‌شود تقریبا برابر و یکسان هستند، جز اینکه در بعضی کالاها تفاوت‌هایی جزئی وجود دارد که ناشی از تجهیزات و مواد اولیه و قالب‌هایی  است که استفاده می‌شود. به طور دقیق‌تر آنچه امروز ما در شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران تولید می‌کنیم با آنچه در خارج از کشور تولید می‌شود تفاوت آنچنانی ندارد و حتی در برخی محصولات قابل رقابت و برتری‌هایی هم نسبت به محصولات خارجی داریم.

وی ادامه داد: نکته مهم‌تر این است که اگر ما بتوانیم در کیفیت مواد اولیه و کیفیت قالب‌هایی که داریم و با عبور از شرایط تحریمی، این نواقص را مرتفع کنیم؛ قطعا می‌توانیم قدرت خود را برای رقابت بالاتر برده و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان در منطقه باشیم. البته امروز نیز توان رقابت داریم اما نه با تولیدکنندگان شماره یک در دنیا که امیدوارم با پشتکار همکاران به این سطح نیز دست یابیم. البته اگر دایره مقایسه خود را با کشورهای همسایه و محصولات مشابه و در حال عرضه در این کشورها بسنجیم، کاملا توان رقابت داریم.

ابهری افزود: به تازگی تفاهماتی با برخی سرمایه‌گذاران و مسوولان ارمنستان انجام داده‌ایم و تفاهم‌نامه‌ای نیز امضا کرده‌ایم. در این قرارداد همکاری هدف تولید مشترک محصولات لوازم خانگی تولید شده در این شرکت، در ارمنستان با هدف عرضه در این کشور و حوزه کشورهای اوراسیا خواهد بود. این تفاهم‌نامه در قالب صادرات قطعه و دانش مهندسی و ایجاد خطوط تولید در ارمنستان با طرف خارجی منعقد شده است که امیدوارم در اوایل سال ۱۴۰۱ عملیاتی شود.

به ۹۰درصد اهداف برنامه‌ریزی شده برای ۱۴۰۰ رسیدیم

وی ادامه داد: خوشبختانه ما به بیش از ۹۰درصد اهدافی که در ابتدای سال ۱۴۰۰ برنامه‌‌ریزی کرده بودیم رسیده‌ایم و عدم تحقق ۱۰درصد نیز ناشی از پارامترهایی بوده که خارج از کنترل و پیش‌بینی‌های هیات مدیره شرکت بوده است.

مدیرعامل «صنایع الکتریکی ناسیونال ایران» درباره حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط و مسوولان از تولیدکنندگان گفت: به‌رغم بهتر شدن تعامل وزارت صمت با صنعت ولی در کل و با ارفاق می‌توان گفت نهادها و مسوولان مرتبط با صنعت شاید به نیمی ‌از تعهدات خود عمل کرده‌اند و از این حیث شاید یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های موجود در زنجیره تامین و ارزش در صنعت است.

ابهری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم هدایت منابع مالی بانک‌ها به سمت تولید واقعی گفت: امروز بانک‌ها باید توضیح بدهند که مجموع منابع بانکی که به سمت تولید واقعی و تولیدکننده واقعی هدایت کرده‌اند چه میزان و با چه برتری نسبی در بهره و سود، نسبت به دیگر تسهیلات داده شده به کسب و کارهای دیگر بوده است. حتی در اعطای تسهیلات چقدر روان‌سازی داشتند و این تسهیلات را آسان در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار داده‌اند.

۲۰ تا ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار لوازم قاچاق است

وی با اشاره به سهم این شرکت از بازار لوازم‌خانگی در داخل کشور گفت: متاسفانه در بازار لوازم خانگی متوسط ۲۰ تا ۴۰ درصد در اختیار لوازم قاچاق است. البته سهم قاچاق سازمان‌یافته در برخی محصولات تا ۶۰ درصد و در برخی محصولات حدود ۱۵ درصد است. با این حال سهم محصولات شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران در بازار حداقل ۵ تا ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این مهم ناشی از افزایش ۴۱ درصدی میزان تولیدات نسبت به سال گذشته بوده است.

مدیرعامل «صنایع الکتریکی ناسیونال ایران» ادامه داد: متاسفانه قاچاق سازمان‌یافته باعث شده سهم واقعی تولیدات باکیفیت داخلی در بازار کمتر دیده شود و دلیل این مدعا نیز حجم قابل توجه محصولات باقی‌مانده در انبار شرکت‌های تولیدکننده در روزهای پایانی سال، به‌رغم برگزاری انواع جشنواره‌های تخفیف و فروش‌های ویژه است. یکی دیگر از مشکلات موجود همچنان باور اشتباه مصرف‌کننده داخلی و  این تصور است که اجناس خارجی به صرف خارجی بودن، همواره بهتر از تولیدات داخلی هستند. البته پایین آمدن قدرت خرید مردم نیز موجب شده تا مصرف‌کننده در مقایسه قیمتی، خرید جنس خارجی بی‌کیفیت را به کالای ایرانی با‌کیفیت ترجیح دهد.

اجناس خارجی بی‌کیفیت و قاچاق یقینا به دلایلی نظیر نپرداختن حقوق و عوارض گمرکی، بیمه و مالیات و سربارهای تولید، قیمت ارزان‌تری نسبت به کالای داخلی با کیفیت دارند، اما مصرف‌کنندگان نباید فراموش کنند که جنس خارجی و قاچاق ممکن است به‌رغم نام و نشان خارجی و ظاهری زیبا، فاقد کیفیت و استاندارد مورد تایید اداره استاندارد ایران باشد و حتی فاقد خدمات و پشتیبانی تعمیرات نیز هستند؛ در حالی‌که یکی از نقاط قوت تولیدات برند تولیپس، وجود شبکه خدمات پس از فروش شناخته‌شده در کل کشور و پاسخگویی به مصرف‌کننده است.

ابهری همچنین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره بالا رفتن قیمت لوازم خانگی تولید داخل و پایین آمدن کیفیت آنها گفت: خوشبختانه محصولات تولیدی شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران بر اساس بررسی‌ها در جداول تحلیل بازار همواره بین رتبه یکم تا پنجم انتخاب مشتریان قرار دارد، ولی با این حال معنی و مفهوم آن بالا بردن قیمت و سوء استفاده از این مزیت نخواهد بود. در همین راستا متاسفانه برخی شرکت‌های معلوم‌الحال از دستور طلایی مقام معظم رهبری پیرامون حمایت از تولیدکنندگان لوازم خانگی خارجی سوء‌استفاده کردند که این موضوع به هیچ وجه نباید به حساب کل صنعت گذاشته شود.

وی ادامه داد:‌ خوشبختانه امروز در بدترین حالت ۴۰ درصد از یک یا دو محصول جدید ما قطعات داخلی و ۶۰ درصد خارجی است و در دیگر محصولات به سقف تا ۹۵ درصد داخلی‌سازی رسیده‌ایم. برای محصولات جدید نیز، پس از آنالیز بازخورد‌های بازار، سرمایه‌گذاری لازم برای افزایش داخلی‌سازی در دستور کار بوده و محقق خواهد شد. این استراتژی شرکت با هدف جلوگیری از تاثیر نوسانات قیمت ارز و اتفاقات خارج از کشور است تا با تعمیق تولید داخل، خود را از تلاطم‌های مختلف داخلی و خارجی مصون بدارند.