در این تفاهم‌نامه مقرر شد تمامی مطالبات شرکت مترو تا سقف تعهدات پیش‌بینی شده از طریق شرکت عمران به صورت تهاتر انجام پذیرد. بر این اساس بخشی از اراضی ۴۸ هکتاری جنوب مترو واقع در فاز یک تا سقف ۷۵۰۰ میلیارد ریال با قیمت کارشناسی روز طی قرارداد به شهرداری تهران به عنوان دستگاه اجرایی یا شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه به عنوان دستگاه بهره‌برداری به صورت تهاتر واگذار خواهد شد.

برا‌ساس این گزارش از آنجا که شرط ساخت اراضی در قراردادهای تهاتر شرکت عمران پرند دو سال بعد از تهاتر پیمانکار با خرید دوم بوده و با توجه به اینکه شرکت مترو باید این اراضی را با پیمانکاران خود تهاتر کند از این رو شرط دو سال بعد از واگذاری پیمانکار مترو به خریدار بعدی اعمال خواهد شد.

همچنین به منظور نگهداری مدارک در سوابق از طرف شرکت عمران پرند به عنوان تامین‌کننده این توافق‌نامه، ‌شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در پایان هر فصل مکلف است تصاویر برابر اصل صورت‌های تایید شده پیمانکاران را پس از ثبت و تایید ذی‌حساب شهرداری تهران (منابع عمومی) به شرکت عمران شهر جدید پرند ارسال کند.

 بر اساس این تفاهم‌نامه شرکت راه‌آهن تهران و حومه به عنوان دستگاه بهره‌بردار از زمان انعقاد قرارداد تهاتر اراضی مکلف است بر اساس موافقت‌نامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (طرح احداث قطار حومه‌ای تهران به شهر جدید پرند) ظرف مدت یک‌سال نسبت به تکمیل و راه‌اندازی خط پرند از فرودگاه امام خمینی تا شهر جدید پرند اقدام کند.