سهم سرمایه‌گذاری دولت تامین نشده‌است

دبیر کارگروه شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها با اعلام این مطلب گفت: برای سال آینده دولت باید به صورت وجه نقد یا مصالح مانند قیر ۶۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار کند. خدایار خاشع‌ افزود: دولت ایران در کنوانسیون بزرگراه‌های آسیا تعهد داده که این محور را به عنوان قسمتی از محدوده بزرگراه آسیایی AH۱ که مهم‌ترین بزرگراه آسیایی و جایگزین راه ابریشم است به اتمام برساند که با گذشت ۱۵ سال هنوز به اتمام نرسیده است.

خاشع در ادامه افزود: آزادراه تبریز-مرند-بازرگان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های نیمه تمام در کشور است. مسیر ۲۵۴ کیلومتری که ۱۱۵ کیلومتر آن در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. کیلومتر ۱۳ تا ۴۶ قطعه اول این آزادراه به عنوان پروژه جهش تولید انتخاب شده و استاندار آذربایجان شرقی از آن بازدید کرد. ۳۷ کیلومتر این پروژه اجرایی شده و به مرحله آسفالت رسیده است.

به گفته وی بخش عمده پل‌های آن بالای ۷۰ تا ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این بخش از این آزادراه می‌تواند ترافیک به شدت اشباع تبریز-صوفیان را پوشش دهد و باعث روان شدن ترافیک در این محدوده شود.

دبیر کارگروه شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزاد‌راه‌ها  گفت: متاسفانه شبکه آزادراهی کشور یک اشکال اساسی دارد که هیچ‌کدام از محورهای اصلی آزادراهی کشور از پایتخت به مبادی ورودی و خروجی کشور تکمیل نشده و مهم‌ترین محور آزادراهی کشور، تهران -بازرگان است و حلقه مفقوده این محور محدوده تبریز- بازرگان است. این مسیر شاهراهی برای حمل و نقل کالا و مسافر با اتحادیه اروپا است و نقش ترانزیت قابل توجهی دارد و در نظر داشته باشیم که همسایگان ما به سرعت در حال احداث و توسعه مسیرهای مختلف موازی با مسیرهای ترانزیت کشور ما هستند و جایگزین ایران برای ترانزیت کالا خواهند شد و این مسیر علاوه بر اهمیت ترانزیت بین‌المللی همان‌طور که گفته شد مسیر موازی محور موجود تبریز- صوفیان خواهد شد که به ظرفیت اشباع رسیده و از لحاظ پدافند غیر عامل اهمیت خاص خود را دارد و در صورت تامین منابع مالی سهم دولت و تحویل قیر سال آینده فاز اول آن به بهره‌برداری می‌رسد.

خاشع از نحوه تخصیص و توزیع قیر نیز گله دارد که این موضوع برای یک‌بار هم که شده باید تعیین تکلیف شود. هر سال در قانون بودجه سالانه منظور می‌شود و تا تصویب آیین‌نامه اجرایی و ابلاغ بیش از هفت ماه زمان می‌برد و یکی، دو ماه هم در دستگاه اجرایی معطل می‌شود و در دی‌ماه قیر را به پروژه‌ها تحویل می‌دهند که دیگر شرایط فصلی اجازه کار را نمی‌دهد و اکنون که آذرماه است هنوز یک کیلوگرم قیر به این پروژه مهم تحویل نشده است.

به گفته وی آزادراه تبریز- مرند که بخشی از پروژه ملی آزادراه تبریز- مرند- بازرگان و تکمیل‌کننده کریدور بین‌المللی شرق به غرب کشور است، ۶۴ کیلومتر طول دارد و در چهار قطعه شامل ۲۵ پل بزرگ و ۲۳۰ پل کوچک احداث می‌شود. قطعه اول این آزادراه به طول ۱۳ کیلومتر، منطبق بر کنارگذر غربی تبریز است که در قالب تعریض و شش‌بانده کردن مسیر فعلی اجرا خواهد شد. قطعه دوم از کیلومتر ۱۳ تا ۳۷ (جاده صوفیان- شبستر) مهم‌ترین قطعه پروژه به شمار می‌رود و با توجه به اینکه بیشترین حجم ترافیک در مسیر تبریز به مرند در این محدوده است، در اولویت اجرایی قرار گرفته و پیشرفت فیزیکی آن ۷۱درصد است. همچنین قطعه سوم به طول ۹ کیلومتر از کیلومتر ۳۷ تا ۴۶ (شوردرق)، اولویت دوم پروژه را شامل می‌شود و ۳۲درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خاشع در نهایت گفت: کل پروژه تبریز- مرند به صورت مشارکت بین وزارت راه و شهرسازی و سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی اجرا می‌شود که تاکنون ۴۷۳ میلیارد تومان از اعتبار مورد نیاز آن برای قطعات ۲ و ۳ تامین شده و برای ادامه عملیات اجرایی، ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای قطعه ۲ و ۵۴۰ میلیارد تومان برای قطعه ۳ اعتبار نیاز است که ۵۰درصد آن توسط سرمایه‌گذار تعهد شده که تاکنون به موقع تامین شده است.