تداوم این مشکل‌ها می‌تواند عرصه را بر نخبگان و صاحب‌نظران حوزه رمزارز تنگ کند و نهایتا از دست رفتن نیروی انسانی متخصص و ماهر بزرگ‌ترین آسیب بی‌توجهی به فواید این حوزه است. در همین راستا مدیر تالار معاملات یوبیتکس در گفت‌وگویی با «دنیای‌اقتصاد» گفت: در حال حاضر در ایران شاهد مشکل‌های فراوانی در زمینه رمزارزها هستیم، چرا که به طور کلی زیرساخت‌های مناسب و مشخص برای به‌کارگیری این فناوری در کشور وجود ندارد. محمد یعقوبی در ادامه گفت: وجود تحریم‌ها در سال‌های اخیر به معضلات این حوزه دامن زده است. ورود آمریکا به حوزه رمزارز، رصد و بلوکه دارایی ایرانی‌ها انرژی فراوانی را از نهاد‌های فعال در این حوزه می‌گیرد، چرا که تمام تلاش این نهادها در راستای حفظ دارایی و به حداقل رساندن آسیب‌ها برای کاربران است. برای کسب اطلاعات بیشتر از معضلات موجود در حوزه رمزارز به سراغ محمد یعقوبی، مدیر تالار معاملات «یوبیتکس» رفتیم.

 اهمیت بلاک‌چین و محصولات آن در چیست و فراگیری آن برای مردم چه فوایدی دارد؟

بلاک‌چین با ذخیره کردن تمامی ‌اطلاعات تراکنش‌ها به صورت جزئی که توسط بیت‌کوین انجام می‌شود مانع کلاهبرداری در فروش دوباره بیت‌کوین می‌شود. اطلاعات هر تراکنش که در یک بلوک ذخیره می‌شود به بلاک‌چین اضافه خواهد شد. بلاک‌چین دارای ویژگی‌ها و مزیت‌هایی بسیاری است و با توجه به اینکه در ایمن‌سازی تراکنش‌ها بسیار قدرتمند است، مناسب برای انواع تراکنش است. همچنین تمامی ‌اطلاعات تراکنش را در خود ذخیره می‌کند و امکان دسترسی طرفین معامله را به این اطلاعات ممکن می‌سازد. تجارت امروزی بر اساس اطلاعات انجام می‌شود. ارسال و دریافت آن اطلاعات هرچه سریع‌تر و دقیق‌تر باشد، بهتر است. بلاک‌چین برای ارائه آن اطلاعات ایده‌آل است، زیرا اطلاعات فوری، اشتراکی و کاملا شفاف ذخیره شده روی یک دفتر تغییرناپذیر را فراهم می‌کند که فقط اعضای مجاز شبکه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. یک شبکه بلاک‌چین می‌تواند سفارش‌ها، پرداخت‌ها، حساب‌ها، تولید و موارد دیگر را ردیابی کند و از آنجا که اعضا دیدگاه واحدی در مورد حقیقت دارند، می‌توانید تمام جزئیات پایان معامله را ببینید که به شما اعتماد به نفس بیشتری می‌بخشد، همچنین کارآیی‌ها و فرصت‌های جدیدی را به شما می‌دهد.

 ان‌اف‌تی چیست؟ چرا ان‌اف‌تی در جهان امروز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؟

این محصول بلاک‌چین، یکی دیگر از مواردی است که برای ورود مردم به دنیای دیجیتال جزو مهم‌ترین مشخصه‌ها از آن یاد می‌شود. ان‌اف‌تی یا همان توکن‌های غیر قابل تعویض، به نوعی نسخه دیجیتالی از دارایی‌های واقعی هستند. در پاسخ به بخش دوم سوال می‌توان به حفظ امنیت دارایی در این قالب اشاره کرد، امکان کپی و از بین رفتن دارایی‌هایی که به شکل ان‌اف‌تی در می‌آیند تقریبا به صفر می‌رسد. یادآور می‌شود در دنیا اغلب استفاده از این مفهوم مربوط به آثار هنری از جمله نقاشی یا موسیقی است.

 مشکلاتی که بر سر راه توسعه حوزه رمزارز در ایران داریم چیست؟

 در انجام این فرآیند دولت‌ها دارای نقش کلیدی هستند و وضع رگولاتوری و همراهی بخش خصوصی رمزارز‌ها می‌تواند کمک شایانی در راستای بهبود و ارتقای استفاده از این فناوری باشد. در حال حاضر در ایران شاهد مشکل‌های فراوانی در زمینه رمزارزها هستیم چرا که به طور کلی زیرساخت‌های مناسب و مشخص برای به‌کارگیری این فناوری در کشور وجود ندارد. همچنین وجود تحریم‌ها به معضلات این حوزه دامن زده است. ورود آمریکا به حوزه رمزارز، رصد و بلوکه دارایی ایرانی‌ها انرژی فراوانی را از نهاد‌های فعال حوزه رمزارز می‌گیرد، چرا که تمام تلاش این نهادها در راستای حفظ دارایی و به حداقل رساندن آسیب‌های این حوزه است.

بنا به نکات گفته شده می‌توان به این نتیجه رسید که فناوری بلاک‌چین دارای فواید بسیاری است که تعلل دولت‌ها در ورود به آن می‌تواند آسیب‌های فراوانی را متوجه کاربران این حوزه کند.

از خطرناک‌ترین مسائلی که در صورت عدم ورود دولت به حوزه رمزارز‌ها به وجود می‌آید ناتوانی مردم در تشخیص صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر است. نبود قانون در این حوزه باعث می‌شود صرافی‌هایی شروع به فعالیت کنند که دارای مشخصه‌های لازم برای ورود به این حوزه نیستند. در طی ورود دولت‌ها به این حوزه امکان درآمدزایی و ایجاد منابع افزایش پیدا می‌کند، چرا که دولت‌ها دارای سهم‌های زیرساختی از این حوزه خواهند بود. در بین این مشکلات صاحبان صرافی‌های معتبر نیز از عدم شفافیت وضعیت رمزارز‌ها در کشور گله بسیاری دارند. وجود نگرانی‌های فراوان در بین افراد فعال این حوزه می‌تواند باعث فرار و خارج شدن نخبگان و منابع انسانی از کشور شود؛ بنابراین تاخیر در ثبت مجوز‌ها ابتدا به خود مردم و سپس به دولت ضربه‌های سنگینی را وارد خواهد کرد.

در حال حاضر که دولت‌ها کنترل و رسیدگی به امور صرافی‌های ارزهای دیجیتال ندارند، بهتر است مردم خود درصدد آموزش و آگاهی در این حوزه باشند. شناخت معیارهای صرافی معتبر از مهم‌ترین دانش‌هایی است که کاربران این حوزه باید بدانند.

 معیارهای شناخت صرافی‌های معتبر ارزدیجیتال چیست؟

یکی از این معیار‌ها نوع پلت‌فرم یک صرافی است. برای مثال صرافی‌های سی‌تو‌سی‌(c to c)‌ یکی از پلت‌فرم‌های مناسب در حوزه تبادل رمزارزها بوده که یکی از مزایایی که این پلت‌فرم دارد ثبت سفارش خرید و فروش به قیمت دلخواه کاربر است.

یکی دیگر از مزایایی که برخی از صرافی‌ها دارای آن هستند داشتن «کور ولت» یا کیف پول‌های اختصاصی است که در آن صرافی نمی‌تواند هیچ گونه دخل و تصرفی در دارایی کاربران داشته باشد. فعالیت بدون این کیف پول‌ها ریسک معاملات را بالا می‌برد.

و در آخر باید یادآور شد ما در ایران دارای صرافی‌هایی هستیم که توانایی رقابت با صرافی‌های خارجی را دارند. یوبیتکس در تلاش برای بومی‌سازی خدمات و دانش‌های برترین پلت‌فرم‌های خارجی بوده، در این راستا از جوانان و نخبگان کشور بهره برده است. یوبیتکس نیز به عنوان مجموعه‌ای که در حوزه بلاک‌چین کار می‌کند و در بخش‌های شامل ان‌اف‌تی و دیسنترلند (ترکیبی از فضای واقعی و مجازی) فعال است، در حال تلاش برای بهبود خدمات‌رسانی به کاربران است.