استفاده از حداکثر ظرفیت تولید واگنبا استقرار سیستم لیزینگ

یوسف رحیمی، رئیس هیات‌مدیره شرکت آروین تبریز با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری که صورت‌گرفته هیچ‌گونه کسری در زمینه تولید در کشور وجود ندارد و با راه‌اندازی این سیستم لیزینگ هم می‌توانیم پاسخگوی نیاز داخلی باشیم و هم می‌توانیم صادرات داشته باشیم. وی افزود: سیستم فروش واگن در دنیا به‌صورت لیزینگ است. هیچ شرکت بهره‌برداری در دنیا پول نقد بابت خرید واگن به سازنده پرداخت نمی‌کند. به همین منظور برای فروش لیزینگی واگن باری از دوسال پیش با منابع خودمان اقدام کردیم و توانستیم حدود ۶۵۰ دستگاه واگن را تقریبا بدون هرگونه تاخیری تحویل دهیم.  رئیس هیات‌مدیره شرکت آروین در ادامه گفت: در زمینه ساخت واگن، بدنه به سفارش ما در شرکت‌های واگن‌سازی تولید و بوژی و سایر قطعات را نیز خودمان تولید کردیم. این پروژه بسیار موفق بود و استقبال خوبی از آن شد؛ ولی به دلیل اینکه اعتبارات ما در بانک کافی نبود، نمی‌توانستیم تقاضای موجود را پوشش دهیم. طرح لیزینگ واگن از منابع و اعتبارات خودمان بود؛ به این صورت که ۱۵ درصد پیش‌پرداخت از خریدار گرفته شده و بقیه به‌صورت اقساط سه ساله گرفته می‌شد.

وی افزود: با توجه به اینکه بخش‌خصوصی هستیم و معوقه نداریم به راحتی با بانک‌ها تعامل کردیم و این طرح را جلو بردیم. با توجه به اینکه واگن همیشه روی ریل قرار دارد و در اختیار راه‌آهن جمهوری اسلامی است، یک دارایی ثابت محسوب می‌شود؛ ولی متاسفانه بانک‌ها واگن را به‌عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند. البته بانک صادرات در این راستا و در جهت ارائه اعتبارات به این بخش تولیدی، کمک شایان توجهی کرده است. اگر در زمینه اعتبارات محدودیت نداشتیم این میزان واگن‌های تولیدی را به ۲ هزار دستگاه می‌رساندیم. حمایت‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی از بخش‌خصوصی و مذاکره با بنگاه‌های تامین سرمایه مختلف و جهت تامین ضمانت‌های مورد نیاز، در روند ساخت و تحویل واگن‌ها بسیار موثر بوده است. رحیمی درباره فعالیت‌های شرکت گفت: در زمینه تولید بوژی، تکنولوژی تولید را حدود ۱۰ سال پیش از کشور رومانی واردکرده‌ایم و درحال‌حاضر به‌روزترین مدل بوژی باری را در کشور تولید می‌کنیم. علاوه بر این درحال اخذ استاندارد TSI هستیم. اگر تولید‌کننده تجهیزات ریلی، این استاندارد را نداشته باشد، تولیدات آن اجازه استفاده در اروپا را نخواهد داشت. تنها شرکت تولید‌کننده بوژی کشور هستیم که در مراحل پایانی اخذ این استاندارد هستیم و به‌زودی آن را دریافت می‌کنیم.

وی افزود: قراردادی را با یک شرکت خصوصی آلمانی برای صادرات بوژی بسته‌ایم که قرار است به شرط اخذ استاندارد TSI حدود ۲ هزار دستگاه بوژی برای تامین نیاز راه‌آهن آلمان صادر کنیم. رئیس هیات‌مدیره شرکت آروین گفت: در مجموع بیش از ۱۰۰ قطعه لازم برای ساخت و تعمیر انواع وسائط نقلیه ریلی مانند لکوموتیو، واگن مسافری و واگن باری را تولید می‌کنیم و تاکنون به کشورهایی مانند رومانی، ایتالیا و آلمان صادرات داشته و داریم؛ ولی درحال‌حاضر گرفتن پول از خریداران خارجی به علت تحریم‌ها مشکل شده است و به علت استفاده از واسطه هزینه‌ها را بسیار بالا می‌برد. رحیمی گفت: هر واگن باری به‌طور متوسط معادل ۳ دستگاه کامیون بار حمل می‌کند. بوژی‌های فعلی به ازای هر محور دارای ظرفیت حمل بار ۵/ ۲۲ تن بار حمل هستند. برای افزایش ظرفیت بار و بالا بردن راندمان حمل بار در شبکه ریلی کشور، بوژی‌هایی را طراحی کردیم که به ازای هر محور دارای ظرفیت حمل ۲۵ تن بار هستند که در مجموع یک واگن باری چهار محوره در حدود ۱۰ تن بار بیشتر را حمل خواهد کرد. نمونه‌سازی این بوژی‌ها به پایان رسیده و آماده تولید انبوه آن هستیم.

وی در ادامه گفت: اگر ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش به صنعت حمل‌ونقل ریلی تخصیص یابد موجب رونق صنعت ریلی کشور شده که می‌تواند نتیجه آن ایجاد ۱۲ هزار شغل پایدار باشد. در زمینه قطعات ریلی حدود ۷۵ درصد قطعات ساخت داخل و ۲۵ درصد آن وارداتی بوده که شامل چرخ و سیستم ترمز است. درحال‌حاضر در زمینه داخلی‌سازی چرخ و انتقال تکنولوژی ساخت آن درحال هماهنگی و برنامه‌ریزی با شرکت راه‌آهن هستیم. رحیمی درباره برنامه‌های آتی شرکت گفت: در زمینه حمل‌ونقل ریلی باری از طریق یکی از شرکت‌های زیر مجموعه از چند ماه آینده در زمینه حمل مواد معدنی و غله فعال خواهیم شد و واگن‌های تولیدی خودمان را در این زمینه استفاده می‌کنیم.

وی درباره مشکلاتی که بر اقتصاد حمل‌ونقل ریلی تاثیرگذار هستند، گفت: یکی از مشکلات بالا بودن سن ناوگان ریلی کشور است. عمر صنعتی واگن به‌طور میانگین در اروپا ۲۵ سال است و با افزایش عمر ناوگان هزینه استهلاک آنها افزایش می‌یابد؛ درحالی‌که بعضا در کشور واگن‌هایی با عمر بالای ۴۰ سال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای افزایش بهره‌وری باید واگن‌هایی که عمر مفیدشان به اتمام رسیده از شبکه خارج و تجهیزات جدید جایگزین آنها شوند. رحیمی درباره سایر مشکلات گفت: واگن‌های لبه بلند به‌طور متوسط مسافتی حدود ۷۰ کیلومتر در روز بار جابه‌جا می‌کنند که عدد بسیار پایینی است. استانداردی که شرکت راه‌آهن در این زمینه تعریف کرده بود حدود ۳۰۰ کیلومتر (۱۵۰ کیلومتر حامل بار) در روز بوده و این رقم در کشورهای اروپایی با شرایط نسبتا مشابه به مراتب بالاتر است.