4 روند صنعت ریلی در سال 2018

  افزایش ترافیک ریلی

در سال ۲۰۱۷، مطابق با اطلاعاتی که سازمان RTA ارائه کرده است، ترافیک ریلی به‌خصوص در بخش انتقال بار، نسبت به سال ۲۰۱۶ افزایش پیدا کرده است. مطابق با این گزارش، این رشد ناشی از افزایش ۲۰ درصدی حمل و نقل زغال‌سنگ، افزایش ۸ درصدی مواد معدنی غیرفلزی، سنگ‌های فلزی و مواد معدنی نیز افزایش ۴ درصدی نشان می‌دهند. انتظار می‌رود این روند در سال‌جاری نیز به رشد خود ادامه دهد و حمل‌ونقل در بخش‌‌های مختلف دیگر نیز مانند مواد شیمیایی افزایش خواهد داشت. به‌نظر می‌رسد افزایش تقاضای زغال‌سنگ در توسعه استفاده از راه‌آهن نقش داشته باشد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸ همین‌گونه ادامه یابد.

  رشد سهام شرکت‌های ریلی در سال ۲۰۱۸

افزایش ۶۰ درصدی صادرات زغال‌سنگ در سال ۲۰۱۷ در ایالات متحده، نکته مهمی محسوب می‌شود. دیوید زانونی، در گزارشی برای موسسه «سیکینگ آلفا» می‌گوید که با توجه به تداوم این امر، انتظار می‌رود مصرف زغال‌سنگ برای تولید مقادیر بیشتر نیروی الکتریکی افزایش پیدا کند و پیش‌بینی می‌کند که همین موضوع سبب رشد سهام صنعت ریلی در سال ۲۰۱۸ خواهد شد. یکی از نکات مهمی که در توسعه صنعت ریلی امسال مهم است و کمتر به آن توجه می‌شود، این است که پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ رشد ۴/ ۲ درصدی پیدا کند که ۳/ ۰ درصد بالاتر از رشد انتظاری سال ۲۰۱۷ است و بسیار بیشتر از رشدی است که در سال ۲۰۱۶ تجربه شد. زانونی اشاره می‌کند که این افزایش درآمد احتمالا راهی به سوی توسعه خط راه‌آهن در ایالات‌متحده آمریکا خواهد یافت و موجب توسعه و رشد آن خواهد شد. این رویدادها بر رشد سهام صنعت ریلی در برخی مناطق جهان از جمله ایالات متحده اثر خواهد داشت.

  تداوم نوآوری‌های فناوری ریلی در سال ۲۰۱۸

بسیاری از صنایع، پیشتر گذار فناوری بزرگی را تجربه کرده‌اند و نوآوری‌های فناوری را به کار بسته‌اند که به اشتراک گذاشتن اطلاعات را بلافاصله امکان‌پذیر می‌کند و کارآمدی را افزایش داده و افزون بر این موارد، قیمت‌ها را پایین‌تر می‌آورد. صنعت حمل‌ونقل ریلی در این خصوص نسبت به سایر صنایع کمتر نوآوری‌ها را به‌کار بسته است. با این حال در سال ۲۰۱۸ می‌توان شاهد رشد بزرگی در صنعت حمل‌ونقل ریلی و پذیرش اینترنت اشیا و حتی تحلیل‌های کلان‌داده در این‌خصوص بود. این روند هر چند از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است، به دلیل هزینه‌هایی که دارد و موانعی که پیش‌روی خود می‌بیند با اندکی تاخیر روبه‌رو خواهد بود اما در سال ۲۰۱۸ سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه پیشرفت‌های فناوری در صنعت حمل و نقل ریلی صورت خواهد گرفت.

  بهبود مدیریت در حمل‌ونقل ریلی

در کنار افزایش تقاضا برای حمل‌ونقل ریلی و بهبود نوآوری‌ها و استفاده از فناوری‌های به‌روزتر برای ارتقای کارآیی در این صنعت، نیاز به مدیریت جامع بر راه‌آهن و حتی ایجاد نرم‌افزارهایی که بتواند نیازهای شرکت‌های ریلی را در مقیاس‌های متفاوت برآورده کند، هرچه بیشتر احساس می‌شود. بهبود چنین مدیریتی همانند پلی است که جنبه‌های فراوانی از حمل‌ونقل ریلی و باری را دربر می‌گیرد و این صنعت را توسعه می‌دهد. در سال ۲۰۱۸ این نیاز بیش از پیش بروز پیدا کرده و نیاز به بهبود مدیریت در شرکت‌های ریلی جهان گسترش خواهد یافت و تا میانه دهه ۲۰۲۰ که این کمبودها اشباع شود، ادامه خواهد داشت.  در حالی که صنعت ریلی ممکن است چند رویداد غیرمنتظره را در چند سال اخیر تجربه کرده باشد، نگرش‌ها و چشم‌اندازهایی که در سال ۲۰۱۸ نسبت به این صنعت وجود دارد، به نظر می‌رسد متفاوت و قدرتمند هستند. با توجه به دیدگاه‌های مثبتی که در خصوص توسعه صنعت ریلی، سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی و رشد سهام شرکت‌های ریلی وجود دارد، شرکت‌های راه‌آهن در سال ۲۰۱۸ احتمالا سال متفاوتی با سال‌های ۲۰۱۶ و قبل از آن را سپری خواهند کرد.