در ایام تعطیلات مهم‌ترین نقدی که به دولتمردان دخیل در امر تصمیمات ضدآلودگی وارد می‌شد، امتناع از اعلام تعطیلی فراگیر و موثر بود. از یکسو دانشجویان دانشگاه‌های تهران معتقد بودند میان مقاومت جسمی یک دانش‌آموز سال دوازدهمی که از تعطیلات بهره‌مند شده، با دانشجوی سال اولی یا سال دومی که به‌تازگی وارد دانشگاه شده، تفاوتی وجود ندارد و دسته‌بندی محصلان به دو گروه دانش‌آموز و دانشجو به‌عنوان مبنای اعلام تعطیلات را کار درستی نمی‌دانستند. از سوی دیگر این شوخی میان کارمندان رایج شده بود که لابد آنها با «آبشش» تنفس می‌کنند که مدیران ارشد استان تهران صلاح ندیده‌اند برای حفظ این گروه از شهروندان از گزند آلودگی، آنها را نیز در روزهای پرآلاینده هفته گذشته تعطیل اعلام کنند.

پاسخ کمیته اضطرار به انتقادهای مذکور این بود که هدف اصلی از تعطیلی مدارس، «حذف تردد سرویس دانش‌آموزان در سطح شهر» بوده است و به همین خاطر دانشجویان که از خدمات سرویس روزانه استفاده نمی‌کنند و عموما مشتری حمل و نقل عمومی هستند، تعطیل نشده‌اند. درباره عدم تعطیلی کارمندان دولت نیز شنیده‌ها حاکی از این است که برخی از مدیران دولتی نگرانی‌هایی درباره کسادی کسب و کار برخی مشاغل خدماتی همچون رانندگان تاکسی در صورت تعطیلات فراگیر داشته‌اند و به همین خاطر انتخاب گروه‌های مشمول تعطیلات را با احتیاط انجام دادند. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان سلامت، هزینه‌های تحمیل شده بابت آلودگی هوا به خانوارها در بلندمدت می‌تواند از درآمد حاصل از فعالیت شغلی در چند روز آلوده پیاپی، به مراتب بیشتر باشد.

در همین رابطه، حجت نظری عضو شورای شهر تهران نیز با انتقاد از خودداری دولت از اعلام تعطیلی در شرایط اضطرار آلودگی هوا گفت: تهران پرآلاینده باید یک هفته به طور فراگیر تعطیل می‌شد و این تعطیلی مشکلی ایجاد نمی‌کرد. وی از تعطیلی به منزله مسکن آلودگی یاد کرد و گفت: در دولت‌های گذشته در اعلام تعطیلات این‌چنین افراط می‌شد اما در دولت کنونی در این زمینه تفریط می‌شود. وی با بیان اینکه اگر یک هفته هم به‌دلیل آلودگی تعطیلی اعلام شود مشکلی رخ نمی‌دهد گفت: اگر از قبل تعطیلی‌ها را اعلام کنند خانواده‌ها می‌توانند از شهر خارج شوند و شاید مقداری هوای پایتخت بهبود یابد.داده‌های آماری از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا نیز در عمل نشان داد تعطیلی مدارس به تنهایی نتوانست اثر قابل‌توجهی در بهبود کیفیت هوا بگذارد.