مولتی میلیاردرها چه می کنند؟

با این حال، آنچه مسلم است این رویه در حال تغییر است؛ بخشی از این تغییر ناشی از آن است که نوع به دست آوردن ثروت نیز عوض شده است و در سال‌های اخیر تعداد زیادی به واسطه کارآفرینی و فناوری‌های دیجیتال پولدار شده‌اند و به دست آوردن ثروت دیگر در انحصار وراثت نیست.

مولتی میلیاردهای جوان‌تر تمایل بیشتری دارند که به محیط زیست و انرژی‌های ارزان اهمیت بدهند و جالب آنکه کمتر به مصرف‌گرایی تمایل دارند. به‌عنوان مثال، گرایش به خرید اتومبیل‌های برقی تسلا افزایش پیدا کرده است که نمونه‌ای از اهمیت دادن مولتی میلیاردرها به مساله محیط‌زیست است. این در حالی است که در گذشته آنها به اتومبیل‌هایی چون لامبورگینی و مازراتی بیشتر تمایل داشتند.

از سوی دیگر، ثروتمندان بزرگ، به تازگی علاقه‌های خاص‌تری نیز پیدا کرده‌اند؛ مانند داشتن یک مزرعه که اتفاقا بیشتر ممکن است این مزرعه در آفریقا یا آسیا باشد. در این مزرعه هم ثروت تجمیع شده است، هم امکان سودآوری بالایی وجود دارد. بنیاد گیتس سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای بهبود کشاورزی در کشورهای آفریقایی و جنوب آسیا در جهت توسعه فناوری‌های جدید کشاورزی انجام داده است. این سرمایه‌گذاری‌ها به توسعه و بهبود وضع فقرا نیز کمک می‌کند.

پولدارها اخیرا به مساله آموزش هم بسیار بیشتر از قبل علاقه‌مند شده‌اند؛ آنها مدارس خصوصی تاسیس می‌کنند و شیوه‌های آموزش دلخواه خود را در آنها پیاده می‌کنند. جف گرین مدرسه‌ای را دایر کرده که در آن در مورد چگونگی موفقیت در اقتصاد جهانی صحبت می‌شود و نیکلاس برگرن مدرسه‌ای ساخته که در آن بچه پولدارها راجع به سیاست و اقتصاد و فلسفه با هم به بحث بنشینند.

افزون بر اینها پولدارها تمایل ندارند دیگر در زمینه غذا افراطی رفتار کنند؛ آنها به الگوی غذایی سالم اهمیت می‌دهند و افرادی در زندگی آنها حضور دارند که یک رژیم غذایی خاص را برای آنها تنظیم می‌کنند. تمایل به انزوای بیشتر نیز در میان ثروتمندان افزایش پیدا کرده و نمونه آن هم خرید جزایر خصوصی است. این موضوع نشان می‌دهد که آنها بیشتر از گذشته به حریم خصوصی نیاز دارند.

البته ثروتمندان همچنان قایق لوکس می‌خرند، هواپیمای مافوق‌صوت دارند و... با این حال، آنچه مسلم است اینکه ثروتمندان بیشتر به محیط زیست اهمیت می‌دهند و در مناطق فقیر سرمایه‌گذاری می‌کنند که این امر برای افراد بشر نیز نسبت به گذشته خیر بیشتری به دنبال دارد.