قشــم،‌ سرزمین افســانه‌ها

کشتی پهلو که می‌گیرد‌، با لباس‌های خیس و همسفرمان با مجموعه‌ای از اطلاعات درباره مردمی‌که قرار است مهمان‌شان باشیم، پیاده می‌شویم.  قشم این سال‌ها به یکی از جذاب‌ترین جزایر برای طبیعت‌گردی تبدیل شده است،از روستاهای مختلف این جزیره گرفته تا هرمز و هنگام. انبوه گردشگران را در نیمه دوم سال در این منطقه می‌توان دید که در میان دریا و خشکی درگردشند و اغلب راضی از آن بازمی‌گردند. دریای جنوب آن هول و هراس دریای شمال را ندارد و در کنارش دیدن حیات‌وحش منطقه مانند دلفین‌ها هم آرزویی محال نیست. هر چند که قایقران‌ها برای جلب رضایت بیشتر گردشگران خودشان را چنان به دلفین‌ها نزدیک می‌کنند که باله‌هایشان زخمی می‌شود و آنها را به فکر مهاجرت می‌اندازند.  راهنمای قایق ما لحظه‌ای کند می‌کند‌ و خود را به ساحلی می‌رساند که آنجا دختری از ساکنان محلی قشم نقش حنا روی دست نقاشی می‌کند. دستمان را جلو می‌بریم،‌ روی ساعدمان ساقه‌ای جوانه می‌زند،‌ برگ می‌دهد و گلی آرام‌آرام خودش را از زیر برگی بیرون می‌کشد. از او که خداحافظی می‌کنیم آستین‌مان بالا مانده،‌ باد به برگ‌ها می‌خورد و آرام‌آرام آنها را خشک می‌کند تا طرح‌شان روی دست تثبیت شود.

  دره ستاره‌ها

مانند همه گردشگران ما هم سری به دره ستاره‌ها می‌زنیم. دره‌ای که در ۲۰ کیلومتری شهر قشم قرار دارد و به واسطه شکل عجیب و غریب آن‌که مانند فروافتادن ستاره‌ای است، به آن چنین اسمی‌داده‌اند. هنوز برخی اهالی قشم معتقدند جن‌ها شب‌ها در دره تردد می‌کنند‌، شاید از همین روست که ترجیح می‌دهند در دره زیاد نمانند یا به تنهایی در آن رفت و آمد نداشته باشند. دره ستاره‌ها دارای سنگ‌چینی برای راهنمایی مسافران است بنابراین هراس گم شدن را نداشته باشید،‌ حتی اگر سنگریزه‌ای کنار پایتان افتاد بازهم نگران نشوید،‌ به بالا نگاه کنید شاید مسافر دیگری است که محض شوخی تلاش کرده تخیل شما را بیدار کند.

  غار خربس

غار خربس دیگر جاذبه کلاسیک در گردشگری قشم است. این غار سمت راست جاده قشم به روستای خربس قرار گرفته و مانند بسیاری از غارها و آثار باستانی دیگر در ایران، نشانه‌هایی در آن به چشم می‌خورد که گویا پرستشگاه آناهیتا یا الهه آب بوده است. برخی باستان‌شناسان به لحاظ ساختاری و شکلی این غار را با دخمه‌هایی در شهرهای دیگر مانند شوشتر،‌ اهواز،‌ بوشهر و.. مقایسه کرده‌اند. با گشت و گذار در حفره‌هایی که در این غار کنده شده می‌توانید حس و حال مردمی ‌را درک کنید که زمان یورش دزدان دریایی در آن خود را مخفی کرده و تلاش می‌کردند زنده بمانند.

  تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه از دیگر جاذبه‌های قشم است که هر گردشگری در سفرش به این جزیره آن را در برنامه خود می‌گنجاند. چاهکوه را اهالی به‌عنوان دره‌ای مقدس می‌شناسند زیرا در آن چاه‌هایی است که آب را نگه داشته و مردم از آن استفاده می‌کردند. همان ابتدای ورود به دره به تندیسی می‌رسید که به «سر سه نگهبان» شناخته شده و پس از آن به چهار چاه برمی‌خورید. همین‌طور که دره را ادامه دهید به دیواره‌های عمودی مرتفع می‌رسید که گاه صدفی از آنها بیرون زده. محل‌هایی در دره هم هست که آب آن را فراگرفته و ناچارید از میان آن عبور کنید. آرام‌آرام راه‌های فرعی خود را نشان داده و از عرض دره هم کاسته می‌شود. در این دره هم گاه صداهای باد می‌پیچد که محلی‌ها آن را به از ما بهتران نسبت می‌دهند. تا جایی که می‌توانید در دره پیش بروید و عکس بگیرید‌، این فرصت برای شما به راحتی تکرار نخواهد شد.

  غذاهای محلی

تجربه غذای محلی یک منطقه تنها در همان محل و خانه‌های روستایی امکان‌پذیر است زیرا مزه و طعم آن در رستوران‌ها و شهرهای دیگر بنا به ذائقه عمومی‌مشتریان و گردشگران تغییر پیدا می‌کند، بنابراین در قشم تلاش کنید به خانه‌های روستایی بروید و غذاها را سفارش دهید. ماهی برشته که به کباب زغالی هم شناخته می‌شود از انواع ماهی‌ها تهیه می‌شود،‌ البته اگر ماهی کوچک باشد شکم آن را خالی نمی‌کنند اما اگر ماهی برشته شده از نوع سرخو یا سنگسر باشد ترکیبی از سبزی‌ها و ادویه‌ها را درونش جای داده و ماهی را در یک فویل آلومینیومی می‌گذارند تا کبابی شود. ماهی طبع سردی دارد، بنابراین این غذا به همراه خرما سرو می‌شود. «کلمبا» دیگر غذای قشمی‌هم ترکیبی از سبزی و ماهی و گندم است و در تهیه «زیبون» دیگر غذای مردم این منطقه هم علاوه بر ماهی و ادویه،‌ از سیب‌زمینی هم استفاده می‌شود.

در پخت «موفتک» هم قشمی‌ها گندم یا جوی پرک‌شده به‌کار می‌برند و این‌بار هم ماهی سرخ‌شده را در کنارش داریم. «هواری» از غذاهای معروف جنوبی‌ها است. غذایی که در آن از سبزی‌های معطر گرفته تا ماهی وجود دارد و شکلی شبیه به استانبولی پیدا می‌کند. در «عنکاس» که نام دیگرش ماهی مرکب است هم معلوم است که ماهی غالب است.در این غذا ماهی‌ها را به شکل مربعی برش می‌زنند. برای گرفتن سردی این غذا خرما را به‌عنوان ترکیب دیگر مواد آن به‌کار گرفته و همچنین در زمان پخت به آنها فلفل سبز، سیب‌زمینی سرخ شده،‌ رب گوجه‌فرنگی و ادویه هم اضافه می‌کنند. «عنکاس خشک شده» که نام غذای دیگری در قشم است که پخت آن با سایر غذاهایی که می‌شناسیم کاملا متفاوت است.در این غذا ماهی خشک شده را کباب می‌کنند و بعد روی آن می‌کوبند تا بافت گوشت‌ها از هم باز شوند. در نهایت روی آن لیمو می‌ریزند. دیگر غذاهای این منطقه برنج دیشو،‌ پودینی کوسه یا سفره‌ماهی،‌ هواری چکو میگ (پلو بچه میگو) است که در پخت همه آنها از ماهی یا میگو یا گوشت کوسه استفاده می‌شود. آنها همچنین نانی به نام توموشی دارند که آن را با سس مخصوصی تهیه کرده و درونش تخم‌مرغ و پنیر می‌ریزند که با آن بپزد.