بافت این محله نسبتا قدیمی محسوب می‌شود؛ به‌ویژه در مقایسه با بسیاری از محله‌های غرب تهران؛ چراکه این شهرک در دهه ۵۰ شمسی ساخته شده و اکنون قدمتی حدود ۵۰ سال دارد. شاید این قدمت در مقایسه با مناطق مرکزی، شمالی و شرقی تهران چندان زیاد نباشد، اما اگر دهکده المپیک را با محله‌های دیگر منطقه ۲۲ مقایسه کنیم، می‌توانیم آن را قدیمی بنامیم. کاربری اولیه این محله در زمان تاسیس، میزبانی از بازی‌های آسیایی در تهران بوده و به همین خاطر نام دهکده المپیک بر آن باقی مانده است. شهرت این محله برای تهرانی‌ها در وهله اول به‌خاطر قرار گرفتن مجموعه ورزشی آزادی و استادیوم ۱۰۰ هزار نفری آن است که تاکنون بازی‌های ملی و داخلی بسیاری را میزبانی کرده و نه‌تنها تهرانی‌ها، بلکه شهروندانی از تمام شهرهای کشور با این مکان خاطرات خوب و بد دارند. معماری دهکده المپیک را می‌توان منحصر‌به‌فرد توصیف کرد، به نحوی که بلوک‌های چهار و پنج طبقه آن به وسیله فضای سبز از یکدیگر جدا شده‌اند.

در این محله شهرکی با همین نام وجود دارد که بالغ بر ۷۰۰ خانوار در آن سکونت دارند و اکثر آنها از کارکنان سازمان تربیت‌بدنی هستند. پردیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در همین شهرک واقع است که از سال ۸۲ به این مکان منتقل شده و به تدریج ابنیه دانشکده‌های مختلف تکمیل و دانشجویان به اینجا منتقل شدند. کمتر محله‌ای با بافت مسکونی غالب را می‌توان یافت که سالن سینما داشته باشد اما سینمای دهکده در سال‌های اخیر بازسازی شده و دسترسی اهالی به سالن سینما را تسهیل کرده است. شاید مهم‌ترین مشکل این محله و کل محله‌های منطقه ۲۲ را بتوان فقدان دسترسی مناسب به امکانات حمل و نقل عمومی به‌ویژه مترو عنوان کرد.

داخل شهرک دهکده المپیک تقریبا از جمعیت اشباع شده و بافت قدیمی آن حفظ شده است. اما در محدوده‌های اطراف این شهرک ساخت و ساز کم نیست و از این بابت یکی از گزینه‌های مناسب برای جست‌وجوی آپارتمان نوساز به‌شمار می‌آید.قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در بافت قدیمی دهکده حول و حوش ۹ تا ۱۲ میلیون تومان است اما در برج‌های تازه‌ساز اطراف دهکده قیمت تا ۱۷ میلیون تومان نیز اعلام می‌شود.