درس‌هایی از مدیریت تیم‌های بزرگ فوتبال

 استراتژی‌های مربی‌گری: هیچ فرمول ثابتی برای یک مربی ایده‌آل وجود ندارد. در سال ۱۹۹۶ آرسن ونگر مربی تیم باشگاهی آرسنال انگلیس شد و روش مدیریت این باشگاه را کلا عوض کرد. او اهمیت تغذیه بازیکنان را می‌دانست و خوردن شکلات را برای آنها ممنوع کرده بود. نتایج این تغییر کاملا در روش بازی تیم تاثیرگذار بود و این موفقیت باعث شد دیگر باشگاه‌های انگلستان از آن تقلید کنند.

 بهینه‌سازی نیروی انسانی: روش‌های مدیریت خرد و جزئی‌نگری پپ گواردیولا که هدایت تیم‌های درخشانی مثل منچستر‌سیتی، بارسلونا و بایرن مونیخ را بر عهده داشته، از نظر خیلی‌ها نفسگیر است، اما موفقیت‌هایش نشان داده که راه را درست می‌رود. گواردیولا نوآوری دارد، نه خلاقیت؛ و ایده‌های خوب را می‌رباید. او حتی از استعدادهای جوان چیز یاد می‌گیرد.

 سبک بازی: خوزه مورینیو، سرمربی فعلی منچستر یونایتد، وقتی هدایت تیم چلسی را بر عهده داشت و این تیم از جام حذفی خارج شد گفت: «ما یک تیم هستیم، مثل یک تیم می‌بریم و مثل یک تیم می‌بازیم.» سبک مربی‌گری مورینیو به خاطر تاثیری که از روانشناسی می‌گیرد، معروف است. او معتقد است یک مربی باید تکنیسین، انگیزه‌دهنده، رهبر، متدولوژیست و روانشناس باشد. به همین خاطر، اغلب رویکردش را با تک تک بازیکنان تیم همراستا می‌کند. به‌عنوان مثال، وقتی مربی چلسی بود، به فرانک لمپارد گفته بود که او بهترین بازیکن دنیا است، اما برای اینکه این موضوع را ثابت کند باید با تیمش به قهرمانی برسد. این جمله به لمپارد انگیزه داد که بهترین باشد و بیشتر برای تیم تلاش کند تا خودش.

 کار تیمی و ارزش‌ها: اعتقاد به کاری که انجام می‌دهید – مخصوصا به‌صورت جمعی - بیشترین اهمیت را دارد. یک مدیر خوب در شرایط دشوار مثل سپری برای تیمش عمل می‌کند و در واقع کاپیتان کشتی است. یکی از درس‌هایی که می‌توان از سر الکس فرگوسن، سرمربی سابق و مشهور منچستر یونایتد گرفت این است که او بازیکنان جوان را جمع می‌کرد که سال‌ها در تیم بمانند و آن را به موفقیت بلندمدت برسانند، نه بازیکنان باتجربه و قدیمی که برای تیم موفقیت کوتاه مدت بیاورند. او هیچ وقت از اینکه تشخیص بدهد دیگر دوره ستاره‌هایی مثل دیوید بکهام به پایان رسیده و باید تیم را ترک کنند، ابایی نداشت. او تاکید داشت که هیچ فردی بزرگ‌تر از کل تیم نیست و هماهنگی تیم یک جنبه محوری و کلیدی است.

 برندسازی: فعالیت‌های دیجیتال و نوآوری اجتماعی رئال مادرید، از این باشگاه یک برند ساخته است. رئال مادرید طرفداران و انتظارات آنها را در مرکز هر کاری که انجام می‌دهد قرار داده و می‌خواهد یک جامعه جهانی حول آنها بسازد. این باعث می‌شود حس تعلق داشتن در میان طرفداران شکل بگیرد.