دو سال قبل به دنبال کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در اوایل تابستان، فایل اجاره مسکن با شرایط رهن کامل در بازار کمیاب و در برخی مناطق نایاب شد؛ این موضوع به‌خصوص در بازار آپارتمان‌های مصرفی کوچک‌متراژ و میان متراژ واقع در مناطق معمولی شهر بیشتر نمایان شد و مستاجران را در آستانه شروع فصل جابه‌جایی‌ها شوکه کرد.

سال گذشته نیز در پی کاهش مجدد نرخ سود سپرده‌های بانکی بار دیگر حجم عرضه واحدهای اجاره‌ای با شرایط رهن کامل کاهش یافت و عمده واحدهای مسکونی به‌خصوص واحدهای مصرفی با نسبت بالاتر اجاره ماهانه در مقایسه با مبلغ رهن در بازار اجاره فایل شد؛ هرچند سال گذشته به خاطر قرار گیری بازار معاملات مسکن در فاز پیش‌رونق بخشی از واحدهای خریداری شده از سوی خریداران کم‌پول به بازار اجاره با شرایط رهن کامل عرضه شد و پارسال بازار اجاره از نظر تعداد فایل‌های رهن کامل در مقایسه با سال ۹۵ به‌طور نسبی شرایط بهتری را تجربه کرد.

طی روزهای اخیر اما عرضه حجم قابل توجهی از فایل‌های اجاره مسکن با شرایط رهن کامل در حالی به یکی از رویدادهای محسوس در بازار اجاره تبدیل شده است که عمده مالکان این واحدها همان خریداران پول لازمی هستند که با استفاده از وام و با محاسبه مبلغی که می‌توانند آپارتمان را به‌صورت رهن کامل برای دست‌کم یکسال به بازار اجاره عرضه کنند اقدام به خرید آپارتمان کرده‌اند.

این موضوع به‌خصوص در بازار اجاره آپارتمان‌های کوچک‌متراژ و میان‌متراژ محسوس‌تر است؛ درحالی‌که طی دو سال اخیر یافتن آپارتمان با شرایط رهن کامل در بازار اجاره واحدهای کوچک‌متراژ و میان‌متراژ بسیار دشوار و در برخی محلات این نوع واحدهای اجاره‌ای نایاب شده بود اما هم‌اکنون فایل‌های رهن کامل سهم نسبتا مناسبی از بازار اجاره این آپارتمان‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. پیش از این نیز پیش‌بینی شده بود که با توجه به قرار گرفتن بازار مسکن در فاز رونق و سررسید زمان دریافت تسهیلات خرید مسکن از سوی گروهی از خانه‌اولی‌ها، بخشی از خریداران به‌دلیل نیاز مالی ناچار به عرضه واحد خریداری شده به بازار اجاره خواهند شد تا به واسطه عرضه این واحدها با شرایط رهن کامل به مستاجران، بخشی از هزینه خرید آپارتمان موردنظر را پوشش دهند. این موضوع در بازار واحدهای مسکونی بزرگ‌متراژتر نیز صادق است. هم‌اکنون در بازار اجاره این گروه از آپارتمان‌ها نیز تنوع نسبتا مطلوبی از عرضه واحدهای رهن کامل وجود دارد.