چینی‌های کامپکت

جک اس۳

طراحی کراس‌اوور اس۳ یک دوره بعد از مدل‌های اولیه جی۵ و اس۵ انجام شده است و زبان جدید طراحی جک را در روح خود دارد. سمبل شاخ گاو به‌‌عنوان نماد جدید طراحی این شرکت در تمام محصولات آن به چشم می‌خورد و اس۳ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در اس۳ طراح سعی کرده همان پیکره کلی اس۵ را که از شاسی بلند‌‌‌‌های هیوندای به عاریت گرفته شده حفظ کند، اما گویی در رعایت برخی جزئیات ناکام مانده که این از پختگی طرح نهایی کاسته است. پیشرانه‌ای که جک اس۳ در بازار ایران از آن نیرو می‌گیرد یک نمونه چهار سیلندر به حجم ۶/ ۱ لیتر و قدرت ۱۲۰ اسب‌ بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌‌متر است که در بازار ایران و روسیه عملکرد مناسبی داشته و به یک جعبه دنده سی‌وی‌تی نیز مجهز است. استاندارد آلایندگی این خودرو یورو ۵ و مصرف سوخت آن در سیکل شهری ۶ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده و سقف سرعت این کراس‌اوور نیز ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است. جک اس۳ از فضای بار ۶۰۰ لیتری برخوردار است که آن را به یکی از گزینه‌های کاربردی بازار بدل می‌کند

هایما اس۵

هایما اس۵ در مقایسه با برادر بزرگ‌تر خود یعنی اس۷ از طراحی مدرن‌تر و به‌روز‌تری برخوردار است. استفاده از خطوط برجسته در سراسر بدنه این خودرو در کنار جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های جدید، ظاهر اسپرتی به آن بخشیده گرچه در مقایسه با جک اس۳ ظاهری زمخت دارد. فضای داخلی نیز در مقایسه با اس۳ واقعا ضعیف‌تر است و آشفتگی در مجموعه طراحی داخلی این خودرو وجود دارد. البته امکانات اس۵ نسبت به اس۳ بیشتر است و همین عامل نیز برگ برنده هایمای جدید بازار ایران است. برای نمونه، در زمینه سامانه‌های ایمنی و رفاهی این خودرو از امکانات متعددی بهره می‌برد که شامل استارتر و سیستم ورود بدون کلید، سامانه‌های توزیع الکترونیکی نیرو ترمز، کنترل کشش و کمکی حرکت در سربالایی، در کنار شش ایربگ، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در شش جهت به‌صورت الکترونیکی و چهار جهت برای صندلی شاگرد، صفحه نمایش ۷ اینچی مجهز به جی‌پی‌اس و پورت‌های اس‌دی و یو‌اس‌بی می‌شود. این کراس‌اوور کوچک چینی همچنین از استاندارد آلایندگی یورو ۵ برخوردار است و بر اساس اعلام ایران‌خودرو، در سیکل ترکیبی مصرف سوختی معادل ۸ لیتر در هر صد کیلومتر دارد. هایما اس۵ از یک پیشرانه چهار سیلندر ۵/ ۱ لیتری مجهز به توربوشارژر با قدرت۱۶۱ اسب‌بخار بهره می‌برد که شتاب بالا و سواری جذاب‌تری را برای راننده آن به ارمغان می‌آورد.

چانگان سی‌اس۳۵

با بهایی نزدیک به ۷۵ میلیون تومان، از یک موتور ۱۶۰۰سی‌سی تنفس طبیعی ۱۲۵ اسبی برخوردار است که طبق ادعای سازنده وطنی در هر صد کیلومتر کمتر از ۷ لیتر بنزین می‌سوزاند. فرمان الکتریکی، سانروف، جعبه دنده اتومات، سیستم صوتی مجهز، چهار ایربگ جلو و جانبی، کروز کنترل و سنسور پارک دنده عقب از جمله آپشن‌هایی است که در سی‌اس۳۵ دیده می‌شد. این خودرو که در بین رقبای خود کوچک‌ترین اتاق را دارد، سبک‌ترین خودروی این کلاس در بازار ایران است که در بخش ایمنی نتایج خوبی از خود به ثبت رسانده و سواری پایدار و آرام، اتاق کم سروصدا و کیفیت مونتاژ مناسب از خصیصه‌های اصلی آن است. چانگان که بیشترین فروش را در این کلاس در سال ۹۶ به خود اختصاص داده در بین محصولات چینی جزو کم‌عیب‌ترین‌هاست گرچه اغلب دارندگان این خودرو آن را عاجز از آفرود و کند در شتاب‌گیری توصیف کرده‌اند.

نتیجه پایانی

با وجود قیمت بالاتر هایما، به نظر می‌رسد بخت با این خودروی اخمو و اسپرت همراه باشد. این اتومبیل که به نسبت دو رقیب دیگر از قدرت موتور بالاتر، جای بیشتر و امکانات نسبتا بهتر برخوردار است، شانس بالایی برای فروش بیش از ۱۰ هزار دستگاهی در سال ۹۷ دارد. رده بعدی این کلاس هم متعلق به چانگان است که جای خود را در بازار به‌خوبی پیدا کرده است. جک هم به‌رغم ظاهر مناسب به‌دلیل امکانات کمتر و موتور ضعیف احتمالا آینده خوبی در بازار نداشته باشد.