به گزارش «دنیای اقتصاد»، محله جماران در کوهپایه‌های البرز و در شمالی‌ترین نقاط منطقه یک تهران قرار دارد. این محله جزئی از منطقه شمیرانات است که از دیرباز حتی زمانی که یک روستا در حومه هسته مرکزی تهران به شمار می‌آمد، به خرمی و ییلاقی بودن شهرت داشته است؛ هرچند با افزایش ساخت و ساز در جماران طی ۱۵ سال اخیر، چهره عمده نقاط این محله به کلی تغییر کرده و بافت شبه‌روستایی آن جز در هسته مرکزی محدوده میدان اصلی این محله، تقریبا در هیچ نقطه دیگری قابل مشاهده نیست. این محله در دامنه ارتفاعات البزر، از شمال به ارتفاعات حصارک، از جنوب به خیابان نیاوران و میدان یاسر، از شرق به مسیل رودخانه جمشیدیه و از غرب به خیابان یاسر محدود می‌شود.

بخش عمده بافت این محله که در گذشته میزبان باغات وسیع بوده، اکنون نمایی از ساختمان‌های مرتفع را به نمایش گذاشته است و جنبش نوسازی جماران و البته جنبش نابودی بسیاری از باغات آن، که از کمتر از دو دهه قبل آغاز شده، همچنان ادامه دارد. بنابراین در بخش‌های مختلف جماران هم می‌توانید لوکس‌ترین آپارتمان‌های بلندمرتبه تهران مجهز به سینما، استخر، سونا، روف گاردن و باشگاه ورزشی را ببینید و هم خانه‌هایی با قدمت بیش از ۶۰ سال، کوتاه‌مرتبه و در حاشیه جوی آب و چنارهای کهنسال.  با وجود اینکه عمده باغات این محدوده که هر یک وسعت چند هزار مترمربعی دارند، به برج‌باغ تبدیل یا به کلی نابوده شده و ساختمان‌های مسکونی جایگزین درختان آن شده است، اما هنوز هم جماران در زمره محله‌های غنی از منابع طبیعی به شمار می‌آید و برخی از پهنه‌های سبز آن به واسطه تملک شهرداری یا... حفظ شده است. در نتیجه این منطقه به لحاظ ویژگی مثبت آب‌وهوایی، مطلوبیت زیادی برای سکونت دارد.

در عین حال قرار گرفتن محله در شیب ممکن است در ایام زمستان و در زمان بارش برف برای ساکنان آن دردسرساز شود. این محله به‌دلیل همجواری با نیاوران دسترسی مطلوبی به مراکز خرید، رستوران‌ها و مراکز تفریحی و تفرجی همچون کاخ‌موزه نیاوران دارد. قیمت مسکن در نیمه جنوبی محله جماران به‌دلیل همجواری با خیابان اصلی نیاوران قدری بیشتر از نیمه شمالی این محله است، چراکه عمده بافت مسکونی نیمه شمالی آن سنتی و قدیمی بوده و حتی در برخی از نواحی هنوز به نوعی شبه‌روستایی به شمار می‌آید. اما این اختلاف قیمت دست‌کم در مقایسه میان املاک نوساز دو نیمه محله چندان چشمگیر نیست. گران‌ترین آپارتمان‌های مسکونی این محله در خیابان یاسر و بخشی از فرعی‌های منتهی به جمشیدیه و نیاوران واقع شده که قیمت آنها بین ۱۵ تا ۱۹ میلیون تومان است. در عین حال خانه‌هایی که در بافت قدیمی محله جماران نوسازی شده، اکنون به قیمت ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان بر اساس موقعیت و دسترسی‌ها به فروش می‌روند.