تعادل با دخالت حقوقی‌‌‌‌‌‌ها

ایمان رییسی copy

ایمان رئیسی، ‌‌‌‌‌‌تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه هفته گذشته تحت‌تاثیر خبرهای جنگ لبنان قرار داشت، گفت: نکته مثبت هم در این شرایط بازار داشتیم، اولین مورد جلسه سریع برای دامنه‌نوسان بود که بهنگام بود. قبل از بازگشایی بازار بعد از ریسک سیاسی پیش‌آمده دامنه‌نوسان به مثبت و منفی یک محدود و از ریزش‌های مسبوق به‌سابقه که در نتیجه تعلل در تصمیم‌گیری در این‌خصوص رخ‌داده بود جلوگیری شد. دومین نکته نقدشوندگی سهم‌های بزرگ بازار و سومین موضوع هم دیدن صف خرید در برخی از نمادهای بزرگ است. علاوه‌بر این مهم‌ترین موضوع، رشد نرخ نیما بوده که به بالای ۴۷‌هزار‌تومان رسیده‌است. وی ادامه‌داد: در دولت جدید نشان‌داده شد که در عمل، قصد حمایت از بازار به جد وجود دارد و اگر شرایط منطقه کمی آرام باشد، می‌توان با قطعیت گفت بازار سرمایه پربازده‌ترین بازار خواهد بود اما چه کنیم که تا این بازار آسیب‌دیده می‌خواهد کمی جان بگیرد، ریسک‌های سیستماتیک بدنه آن را می‌لرزاند.

رئیسی بیان کرد: اما نکته مثبت دیگری را روز جمعه شاهدیم و آن‌هم کندلی است که نفت از بالا به پایین ثبت کرد و نشانه ضعف کوتاه‌مدت روند را نشان می‌دهد که در کنار رشد نیما می‌تواند عامل مثبت برای هفته آتی تلقی شود، اگرچه می‌گوییم دخالتی در عرضه و تقاضا صورت نگیرد اما در این شرایط خاص واقعا اقدامی که در روز چهارشنبه‌ صورت‌گرفت و معاملات حقوقی‌های فروشنده در تعدادی از نماد‌ها باطل شد، بجا بود و جمع‌شدن صفوف فروش در ثانیه‌های پایانی نکته مثبت دیگری است، اما به هر حال این نقطه بازار کسانی مانده‌اند که معتقدند از این خوان سخت نیز عبور می‌کنیم و آنها که شرایط را سخت‌تر می‌دانستند نیز خارج شدند و هفته آینده با دخالت حقوقی‌ها می‌تواند متعادل باشد.

لزوم عزم جدی دولت برای تغییر وضعیت بورس

حسین نیا copy

حسن حسین‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه بورس هفته پیش را با افزایش قابل‌توجه ریسک‌های سیستماتیک در لبنان و منطقه آغاز کرد، گفت: در ادامه شاهد پاسخ نظامی گسترده کشورمان به‌عملیات‌های ترور اسرائیل نیز بودیم، افزایش سطح ریسک‌ها در روزهای اخیر در کنار چرخه سریع وقایع غیر‌قابل‌پیش‌بینی به ترس بیشتر فعالان بازارهای مالی منجر شده‌است. وی ادامه‌داد: برآیند اتفاقات اخیر قفل بازار سهام با وجود دامنه محدود مثبت و منفی یک‌درصد در صف‌فروش اغلب نمادها بود، از سوی دیگر بازارهای طلا و ارز با آب و تاب فراوان رشد تنش‌ها در منطقه را به سوخت افزایش قیمت خود بدل ساخته و نرخ‌ها به کانال‌های بالاتر قیمتی صعود کردند. 

این تحلیلگر گفت: دو اتفاق مهم نیز در هفته گذشته قابل‌توجه بود، سفر آقای پزشکیان به قطر و سخنان رئیس‌کل بانک‌مرکزی در صحن مجلس شورای‌اسلامی؛ اشاره آقای فرزین به رشد نرخ دلار نیمایی در ماه‌های اخیر و رسیدن به محدوده ۴۷‌هزار‌تومان با ادعای ایشان مبنی‌بر لزوم کنترل تورم و عدم‌امکان رشد نرخ نیمایی همراه بود که می‌توان آن را تعارض با بیانات وزیر اقتصاد قلمداد و پاسخی نسبتا سرد به خواسته اکثریت تولیدکنندگان و صادرکنندگان ارزیابی کرد، هرچند وی از رشد بازار توافقی برای پاسخگویی به نیازهای بخش‌های یادشده یاد کرد اما نمی‌توان این نقشه‌راه را در راستای برچیده‌شدن نظام چند نرخی ارز بیان کرد.

 وی ادامه‌داد: از سوی دیگر مجددا خبر دلار‌های موجود در قطر و‌‌‌‌‌‌ توافق برای دستیابی به آن در فضای خبری منتشر شد که با توجه به تجربه گذشته تا زمان عدم‌عملیاتی‌شدن آن اثر‌گذاری خاصی را نمی‌توان از این محل انتظار داشت. به‌هر روی بورس در وضعیتی رکودی با ارزش معاملات بسیار پایین در هفته گذشته به‌کار خود پایان داد و به‌جز یک جلسه معاملاتی که شاهد حمایت اشخاص حقوقی بازار در جهت خرید سهام از صف‌های فروش بودیم، تحرک خاص و معناداری در بازار سهام قابل‌رؤیت نبود.

حسین‌نیا گفت: به‌نظر می‌رسد وضعیت فعلی بازار تا زمان کاهش تنش‌ها ادامه داشته‌باشد و فعالان بازارها تا زمان اطمینان از کاهش سطح درگیری‌های فزاینده فعلی، همچنان با احتیاط مضاعف بازارها را رصد کنند. در دو روز انتهایی هفته گذشت فعالیت خاصی را از سوی سازمان بورس برای تقویت بخش تقاضا یا تسهیل تزریق نقدینگی به بورس شاهد نبودیم، موردی که در هفته پیش‌رو به مطالبه اصلی فعالان بازار بدل خواهد شد و شرایط فعلی به‌جز با عزم جدی دولت و سیاستگذار مالی و پولی برای حمایت ملموس از دماسنج اقتصادی کشور قابل‌تغییر نخواهد بود.